Hej,

jag lyckades bränna hela budgeten på själva huset så nu blir det budget-garage. :rolleyes:

Jag har lite galna idéer som jag funderar på att förverkliga, men vet inte alls hur det kunde byggas på lämpligaste sätt.

Som bas har jag ett tvåbilars garage med ett förråd. Själva garaget måste ha denna bottenlösning, dvs köra in på bredsidan, eftersom vi har gjort massabyte under (bytt lite lera mot kross (dyrt som f*n). Har bifogat bild.

Framför garaget vill jag ha carport för två bilar. (orsak: vem kör in bilen i garaget?!)

Hur bygger jag detta lämpligast/enklast/förmånligast? Jag har bifogat idéerna.

Idé1, ett rakt tak rakt framåt från garaget. Är det en dålig lösning? Är detta för fult? Garaget ligger med bredsidan mot vägen och jag vill inte skämmas för grannarna...:D

Idé2, ett åstak framåt från garaget. Ser rätt bra ut, men är det dyrt?

Idé3, ett stort åstak som täcker hela byggnaden, garage/carport. Blir kanske onödigt stort och klumpigt? Och antagligen dyrast med så stor takstomme?

----
(Idé2 har jag fått ett prisförslag på ungefär 280000kr i trä och isolerat. Fick också prisuppgifter på oisolerat (idé2) för cirka 200000. Pris för färdigt byggt, dvs jobb och material)

MEN...! För att bygga billigt funderar jag på att köra på stomme av varmförzinkat stål med brädor utanpå. Inget isolerat, men vill ändå ha ett "garage" under tak och bakom lås och bom.

Ingen gjuten bottenplatta till att börja med heller, utan bygger upp detta förankrat direkt på grus/kross.

Senare med åren då jag sparat ihop lite klöver (yeah sure...) så kan man alltid gjuta in en bottenplatta och kanske fundera på lite isolering.

Tror jag kan komma till ungefär halva priset med detta, men kan väl ha fel. Jag har i allafall sett ett pris på 70000kr för ett vanligt dubbelgarage, utan krusiduller, byggt enligt detta förfarande. Lägger jag på ungefär en tredjedel till på detta pris så kanske jag kommer rätt nära sanningen för min lösning?

Så jag skulle vilja ha idéer på vad jag kan ta mig till med de olika idéerna, kom gärna med fler idéer. Kanske nåt med pulpettak? Rita gärna, uppskattar bilder... :)

Kommentarer till mitt stålbygge är också välkomna. Speciellt om det är en helt förkastlig idé! :blushing:
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ide1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ide2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ide3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inga kommentarer alls? :(
 
Idé 1 låter vettigast pengamässigt. Det är väl också den enklaste konstruktionen och vad jag kan tycka den smäckraste. Det man får passa sig för är snön som kommer att hamna på carporttaket. Idé 3 låter som det kommer bli ett mastodontbygge, känns inte som det kommer bli billigt.

Jag vet inte riktigt hur det funkar, men jag skulle inte räkna med att det går särskilt lätt att gjuta en isolerad platta i ett redan byggt garage - känns som det blir väldigt svårt att få till isoleringen bra. Jag skulle nog satsa på en isolerad platta med gv-slingor från början, men skippa isolering i väggar och tak sålänge. Jag tror att det blir väldigt knepigt att få till en bra platta i efterhand.

Jag fattar inte hur ett stålbygge skulle bli billigare än ett träbygge, men det är jag inte insatt i.
 
nybyggaren123 skrev:
inga kommentarer alls? :(
Ska det vara en carport, bör den ha skydd från 2 håll.
 
Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.