Hej!
Har byggt en bokhylla, 3m bred och upp till taket. Min plan är att sätta ledlister som gömd belysning nedfrästa i lister som är vända inåt(såklart) på alla lodrätta delar. Totalt kommer det vara 14m ledlist. Har jag förstått det rätt så tappar det styrkan efter typ 5m, så man får dela upp i flera stycken?

Har köpt 3 st av denna 24v COB https://www.amazon.se/dp/B09DGH8P3J?ref_=cm_sw_r_apan_dp_2WKSXJQY6VMFX5B360V4
Gillade eftersom den endast är 5mm bred.

Om jag räknar rätt så hamnar jag på en effekt runt 168w. För att täcka det tänker jag att drivare och dimmer ska klara 200w.
Det är här(om inte tidigare!?) som jag behöver hjälp.
Har gått vilse i strömförsörjning, drivare, dimmer etc...
Jag vill kunna dimra detta, dels via smart dimmer på väggen men också via min hue bridge(zigbee) ->google home.
Kan någon hjälpa mig med att hitta(helst inte svindyr) rätt strömförsörjning och enhet(drivare) för dimning?

Tack på förhand,
Anders
 
Börja med att fundera över effekten. 168W LED räcker för att lysa upp golvet på en 20 kvm kontorsyta till ”god allmänbelysning”. Då sitter ljuskällorna i taket. Du vill stoppa in lika mycket mycket effekt i en bokhylla… effekten, 12W/m påverkar hur långa lister du kan sätta. Du nämner 5m men det är generellt ingen absolut gräns.

168W är mycket och för att välja drivdon behöver du fundera hur LED-listerna ska monteras och anslutas. Vilka ligger på gemensamt drivdon etc. Så tveksamt om du hittar ett som klarar 168W LED.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Börja med att fundera över effekten. 168W LED räcker för att lysa upp golvet på en 20 kvm kontorsyta till ”god allmänbelysning”. Då sitter ljuskällorna i taket. Du vill stoppa in lika mycket mycket effekt i en bokhylla… effekten, 12W/m påverkar hur långa lister du kan sätta. Du nämner 5m men det är generellt ingen absolut gräns.

168W är mycket och för att välja drivdon behöver du fundera hur LED-listerna ska monteras och anslutas. Vilka ligger på gemensamt drivdon etc. Så tveksamt om du hittar ett som klarar 168W LED.
Tack för svar!
Ja, det bli kanske lite mycket. Hade inte en tanke på det när jag köpte listen. Gick egentligen bara på att bredden 5mm var bra.
Bifogar bilder på den mdf-list som jag ska sätta sätta på de lodrätta delarna. Det är alltså de omålade delarna. Andra bilden är samma list, fast visar den del som sitter inåt. Det blir alltså en strip på var sida(förutom på gavlarna)
Ett ofärdigt bokhyllskåp med tomma hyllplan och diverse föremål på skranket i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähörn vid skåp, spånplatta, eluttag, kablar, sax, och Bosch verktyg, lite rörigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla kablar kommer gå på ovansidan mot höger och ström/drivare kommer sitta på höger yttersida där det är ca 10cm till väggen.
Tanken är att belysningen ska vara likt denna bild
Väggmonterad hylla med inbyggd belysning över skåp, dekorerad med diverse föremål och fotografier, intill konstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så baserat på detta. Vad kan/borde jag göra? Kan man använd de strips jag har men använda don med mindre effekt så att den inte kan "maxa" stripsen?
 
A Ankan_77 skrev:
Tack för svar!
Ja, det bli kanske lite mycket. Hade inte en tanke på det när jag köpte listen. Gick egentligen bara på att bredden 5mm var bra.
Bifogar bilder på den mdf-list som jag ska sätta sätta på de lodrätta delarna. Det är alltså de omålade delarna. Andra bilden är samma list, fast visar den del som sitter inåt. Det blir alltså en strip på var sida(förutom på gavlarna)
[bild]
[bild]
Alla kablar kommer gå på ovansidan mot höger och ström/drivare kommer sitta på höger yttersida där det är ca 10cm till väggen.
Tanken är att belysningen ska vara likt denna bild
[bild]

Så baserat på detta. Vad kan/borde jag göra? Kan man använd de strips jag har men använda don med mindre effekt så att den inte kan "maxa" stripsen?
Eller såklart man inte ska använda dom med mindre effekt.
Men kan det vara jag som fattat fel? I beskrivningen för en 5m-rulle står det 60w. Jag tänker då att för att få ut w per meter så är det bara att dela 60 med 5.
Colour: warm white 3000K
Input Voltage:DC 24V
Size: L 5M* W 5mm x H 2.2mm
Power:60W
Number of LEDs: 480 LEDs/meter
Lumen:6000lm

Eller kan jag dela upp på 2 don och synka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.