Ska bygga en liten altan till en lägenhet jag hyr ut.

Handritad skiss av byggplan för altan med plintar, reglar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte gräva ner rätt stora plintar, 3st i framkant, i den fästs en 45x195, samma dim i de yttre reglarna in mot husväggen och närmast husväggen, tror inte jag fäster i huset?

Golvreglar blir 45x145 som fästs med balkskor mot 195an, 30mm under överkant.
2 rader med trädgårdsplattor läggs ut, ben kapas av spillvirke, 2 farmarskruv i varje ben för lite fukt skydd.

Trallen blir 28x120 som läggs på 125mm avstånd, ingen fris.

Tänkte ha stolpar, som ska bära upp ev tak, av dubbla 45x95, sätter dom mellan yttre 195 och första/sista 145, trallen blir då hängande längst ut men man slipper få vatten ståendes där.
Stolparna fästs med 2 vagnsbult i varje stolpe.

Gör jag så här så slipper jag synligt ändträ (döljs av 195an) slipper gera en fris, jag slipper gräva ner en jäkla massa plint.

Jag skulle uppskatta om någon orkar fundera på om det här är ok eller om jag missat nåt..

Jag mätte från underkant altandörr och det är ca 22cm ner till gräsmattan så jag slipper göra en kjol också
 
Om frågan gäller att använda ramen som fris så låter det som en cool idé. Du behöver ju stöd för ändträt mot 195:an, sätt pallbrickor eller ngt mellan så kan vatten rinna bort.

Edit: alltså mellan den list/regel du skruvar som stöd och 195:an
 
Ja det blir väl så, ramen som fris
Tror du det verkligen behövs stöd, 95mm ut?
Men visst går det att sätta en 45x45 eller så med brickor mellan, men jag tänkte slippa det...
 
Ska väl inte ta åt mig ev ära av att använda ramen som fris, det var det nog estwing som la upp första gången jag såg det...
 
nino nino skrev:
Ja det blir väl så, ramen som fris
Tror du det verkligen behövs stöd, 95mm ut?
Men visst går det att sätta en 45x45 eller så med brickor mellan, men jag tänkte slippa det...
Kollade inte så noggrant på bilden, 95mm lär ju funka, samtidigt om det är en kvist och ngn trampar till ordentligt så kan man ju knäcka en ända.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Kollade inte så noggrant på bilden, 95mm lär ju funka, samtidigt om det är en kvist och ngn trampar till ordentligt så kan man ju knäcka en ända.
Ja iof men samtidigt blir det nog staket och ingång framåt så lär inte bli mycket spring på just den biten, får helt enkelt skruva några och prova.

Vad kan ramen med golvreglar bli att väga? Tänkte om man kunde bygga den på sidan och lyfta på plats men det lär bli rejält tungt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.