Vi har hittat en tomt som är lite kuperad. Enligt detaljplanen ska det byggas ett suterränghus eller anpassa huset till nivåskillnaden. Vi vill eventuellt bygga ett enplanshus eller tvåplanshus, vilket gör att vi måste först ansöka om bygglov. Hur går man till väga sedan? Gräver man ut ett hål så att marken blir platt så att det går att bygga enligt våra önskemål? Spränga? Bygga upp/schakta marken eller hur gör man?

Skickar med lite bilder på tomten. Tacksam om ni kan hjälpa oss med tips.
Planbestämmelser: http://www.motala.se/Documents/Doku...hustomter/PB_GB_Södra Freberga_LAGA_KRAFT.pdf Södra Freberga, Motala (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (13).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (14).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (13).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (14).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (19).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (20).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (21).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (68).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Södra Freberga, Motala (72).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste nog ta reda på lite mer innan någon kan ge dej ett seriöst svar.
På bilderna att döma ser det ut som om ett suterräng skulle funka bäst, precis som kommunen anser.
Beskriv vilken tomt det gäller, väderstreck, anslutningsvägar etc.
Rita gärna in intilliggande tomter och ev. kommunens förslag till placering av hus.
Enbart av planbestämmelserna som ref. är det svårt att veta var ni tänkt bygga.
 
Det såg ju som klippt och skuret ut för ett suturänghus eller ett hus men källare.

JAg vet naurligtvis inget om markförhållanden på platsen men i bästa fall kan man ju ta mark från höga områden på tomten och lägga på låga och på så sätt få en plan yta.
Det kommer dock antagligen att kräva lite tillstånd osv (marklov)
 
spränga, gräva ut eller fylla på kostar pengar och ger inget tillbaka, tycker jag. Möjligen brantare uppfart om man väljer utfyllning.
Suterräng ger möjlighet att få garage, tvättstuga, grovkök, förråd, miniverkstad,teknikrum, pannrum? skafferi, bastu osv i nedre delen och renodlat boyta på ovanvåningen.
Kontakta en arkitekt :)
gaia
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Det är lite så jag ser det också.

Sen ska man ha lite koll på skattereglerna bara, jag har för mig att det skiljer på suterräng och äkta källare.
Gaia: du glömde trädgårdsförråd och cykelparkering i din lista :)
 
Mikael_L
gaia skrev:
spränga, gräva ut eller fylla på kostar pengar och ger inget tillbaka, tycker jag. Möjligen brantare uppfart om man väljer utfyllning.
Suterräng ger möjlighet att få garage, tvättstuga, grovkök, förråd, miniverkstad,teknikrum, pannrum? skafferi, bastu osv i nedre delen och renodlat boyta på ovanvåningen.
Kontakta en arkitekt :)
gaia
Och billigt uppvärmd yta på vinterhalvåret och ett svalt sovrum att ta sin tillflykt till de varmaste sommardagarna.

Det kostar givetvis lite mer att bygga ett sutteränghus på en lämplig tomt än ett enplanshus på en helt plan tomt.
Men nu har ni inte en plan tomt så ett enplanshus blir alltså dyrare än annars då såpass mycket markarbeten behöver göras. Prisskillnaden till ett sutteränghus minskas/käkas upp.
Jag tycker ni åtminstone ska överväga ett sådant.

En annan variant, som säkert en eller annan arkitekt kan tänkas föreslå är att bygga upp huset på höga plintar på ena sidan. Kalla det stolpar mer än plintar.



Jag sökte frenetiskt efter ett svensk hus, ja det var ett litet område faktiskt, där husen stod delvis på höga stolpar. Det var inte fullt lika dramatiskt som på bilden. Men ganska läckert iaf.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Ju högrs stolpar ju mer krav på markarbetet bara så även det kan dra iväg lite i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.