Har nu färdigställt altan och hade vision om hur bra det skell bli med en trappa som går runt ett ytterhörn! Nu har jag säkert byggt om mina vangstycken 10ggr, blir inte klok på hur jag ska få till dessa?hade hoppats på att man kunde få till det så det endast vart en vinkel som följde altanen!
Har sökt men inte funnit någon som verkar ha byggt en liknande trappa, kanske finns en förklaring till det.....
Nån som vill dela med sig av sin erfarenhet:surprised:
Bild altan baksida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som att det blir jävligt krångligt att få till utan att göra en avsats vid ytterhörnet. Gör du en avsats/viloplan där så blir det ju i princip bara 2 raka trappor, det borde vara enkelt.
 
med risk för att verka trög men hur skulle en sådan avsats vid ytterhörnet se ut? innebär det att det inte blir som en trappa utan två stycken?
 
rillethedude skrev:
med risk för att verka trög men hur skulle en sådan avsats vid ytterhörnet se ut? innebär det att det inte blir som en trappa utan två stycken?
Jo, precis det blir som 2 trappor!
 
vectrex skrev:
Jo, precis det blir som 2 trappor!
Jag hade en ide óm att trappan skulle bli som en solfjäfer typ men det kanske inte är görbart?? vet inte riktigt vad jag ska gör med trekanten i mitten som blir över, kommer väl bara bli ett hål där?
 
Bild altan baksida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ något så här, är kass på att rita men du får en bild av det i varje fall :)
 
Jag tror jag missförstod din ritning helt förut. Den där trappan borde väl absolut gå att konstruera, det är väl bara att gera stegen mot varandra i 45 grader? Tror du får förklara lite bättre hur du vill ha det om någon ska kunna hjälpa dig.
 
Du behöver ju ett vagnstycke i hörnet som är 1.41 ggr längre i horisontalplanet.
 
Nyfniken skrev:
Du behöver ju ett vagnstycke i hörnet som är 1.41 ggr längre i horisontalplanet.
hur kom du fram till det, för det är här jag kör fast, och måste det inte bli ett vangstycke till på varje sida om det vangstycket som 1.4 ggr längre, annars blir det väl väldigt lång spännvid på de nedersta stegen?
 
vectrex skrev:
Jag tror jag missförstod din ritning helt förut. Den där trappan borde väl absolut gå att konstruera, det är väl bara att gera stegen mot varandra i 45 grader? Tror du får förklara lite bättre hur du vill ha det om någon ska kunna hjälpa dig.
Sorry om otydligt satt frustrerad över trappan på jobbet och fick kanske inte med alla förutsättningar:surprised:

tacksam för all hjälp:)
 
rillethedude skrev:
hur kom du fram till det, för det är här jag kör fast, och måste det inte bli ett vangstycke till på varje sida om det vangstycket som 1.4 ggr längre, annars blir det väl väldigt lång spännvid på de nedersta stegen?
Det där med 1.41 sitter i ryggraden på alla ingenjörer. Det är Pythagoras sats (sqrt(1^2 + 1^2) = sqrt(2) ~ 1.41

Jo, du har rätt. Precis i hörnet ska du ha 3 vagnstycken. 2 "normala" vertikalt och horisontellt i din ritning och ett 1.41 diagonalt.
 
Nyfniken skrev:
Det där med 1.41 sitter i ryggraden på alla ingenjörer. Det är Pythagoras sats (sqrt(1^2 + 1^2) = sqrt(2) ~ 1.41

Jo, du har rätt. Precis i hörnet ska du ha 3 vagnstycken. 2 "normala" vertikalt och horisontellt i din ritning och ett 1.41 diagonalt.
perfekt tackar, blir till att ägna semestern till detta:D
 
Är det inte bara att sätta ett vagnstycke i hörnan och gera trallen? Eller har jag missat ngt?
 
Sätter man vangstycket i diagonalen så blir stegen längre just där.
En gerad bräda i 45 grader blir1.414ggr längre i gerningen i förhållande till bredden på brädan, därgör måste vangstycket ha längre steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.