Läst spisbibeln och all ära till den, men jag är osäker ändå.
Har en gammal spis som är direktinkopplad i väggen och har köpt en ny med Perilexpropp.
Tänkte att det är enklare koppla bort och koppla andra sidan av kabeln på resp spis än att köpa ett Perilex kontaktuttag och installera det i väggen. Är det rätt väg att gå?

Nu kommer problemen. Gammal spis är inkopplad enl bild 1 och schema enl bild 2. Nya spisens inkoppling och schema enl bild 3. Tolkar det som att både spisarna funkar på både 2- och 3-fas.

Men den gamla spisen har totalt 5 kablar (2 svarta) medan den nya endast har 4 (1 svart) som ni ser.
Hur ska jag göra?

OBS! Gamla spisens blå kabel kopplad i skruv nr 5 (bild 1) har ingen kabel till höger som leder vidare som de andra 5 skruvarna har, innebär detta något?

Tacksam för experthjälp :)
 
  • Gammal spisanslutning med etiketterade skruvanslutningar och fem kablar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal spisens anslutningsschema med etiketter för 380V och kabelanslutningar, överst är "GAMMAL" skrivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal spis med direktinkoppling, fem kablar fästa i kontakten under ett kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya spisen ska ha 3 faser och jord. That's it.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Men kan jag vara säker på att de 3 faserna är de 2 svarta + den bruna kabeln på gammal koppling eller ska jag se om jag kan få tag i en elektriker med multimeter? Kan man bekräfta att den blå kabeln i gammal koppling är neutralledaren och att den är stum (ingen kabel som leder vidare)?
 
Den gamla spisen kräver ej någon neutralledare.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
K Mr_kenoBoy skrev:
Men kan jag vara säker på att de 3 faserna är de 2 svarta + den bruna kabeln på gammal koppling eller ska jag se om jag kan få tag i en elektriker med multimeter? Kan man bekräfta att den blå kabeln i gammal koppling är neutralledaren och att den är stum (ingen kabel som leder vidare)?
Du har det så väl förspänt att du kan koppla nya lika som gamla dvs tre faser och jord. Man kan vara säker på att du kan använda gamla kabelns svart-brun-svart som faser till nya och i så fall koppla dem där brun-svart-blå sitter på den. Den blå ska du inte koppla in någonstans utan isolera och lägg den åt sidan. Och som vanligt var noga med att få jorden den gröngula rätt.
 
  • Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den gamla spisen kräver ej någon neutralledare.
Och den nya kräver ej någon neutralledare (Nolla) heller.
Vilken tur 2 st 380-400 Volt spisar 3 Fas som är lika, grattis.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Ok jag tackar er så mkt för svaren.
Då tänkte jag koppla såhär till ny spis:

L1(svart kabel 1) till skruv 1 (skruv 1 och 2 är bygel)
L2 (svart kabel 2) till skruv 3 (skruv 3 och 4 är bygel)
L3 (brun kabel) till skruv 5 (ingen bygel)
PE (grön/gul kabel) till skruv "6" (skyddsjord)

Eller spelar det ngn roll vilken faskabelfärg som går till respektive 1, 3 och 5 skruv?
Ska jag bara skyddsisolera den blå nollkabeln med isoleringstejp eller finns det ngn bättre metod?
 
K Mr_kenoBoy skrev:
Ok jag tackar er så mkt för svaren.
Då tänkte jag koppla såhär till ny spis:

L1(svart kabel 1) till skruv 1 (skruv 1 och 2 är bygel)
L2 (svart kabel 2) till skruv 3 (skruv 3 och 4 är bygel)
L3 (brun kabel) till skruv 5 (ingen bygel)
PE (grön/gul kabel) till skruv "6" (skyddsjord)

Eller spelar det ngn roll vilken faskabelfärg som går till respektive 1, 3 och 5 skruv?
Ska jag bara skyddsisolera den blå nollkabeln med isoleringstejp eller finns det ngn bättre metod?
Det går bra med vilken som till 1, 3, 5. Den blå kan du klippa änden på så inga trådar spretar ut där och använda tejp, eller om du har någon toppklämma hemma som U-båt, Wago etc så går det fint också.
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.