Godkväll Alla kunniga!
Vi ska sätta dit en blandare (Mora MMIX T5) och byta från duschkabin till badkar. Har lite kopplingsproblem då de gängade delarna från väggen resp blandaren inte har samma dimension. Finns det adapter för detta? Hittar inte något som jag skulle kunna få att funka rakt av. Blandaren har 26mm dia och röret från väggen ca 20mm (inget skjutmått). Jag vågar inte skruva bort den del som sitter i väggen eftersom jag inte vet vad som händer då men själva gängade delen verkar gå att skruva bort och byta mot nåt annat.
Hur skulle ni löst detta och finns det adapter som ni kan tipsa om?
Allting köpt begagnat så därför vet jag inte hur det var monterat tidigare. Tacksam för svar, vi vill bada :)
Väggkoppling för blandare med synliga rörgängor av olika dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängad rördel som sticker ut från kakelvägg, förberedd för installation av vattenblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en kromad blandare med omatchande gängade anslutningar mot en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är någon som har fuskat när de gjort om det badrummet. De har låtit de gamla anslutningarna sitta kvar och kaklat in dem.
Man ser det även på kaklingen, eftersom de inte gjort runda hål utan gjort några konstiga smala remsor runt.
Normalt sticker muttern ut lite längre och det sitter en täckbricka mot väggen.

Du kan ta bort den utvändiga gängan genom att stoppa in en stor insexnyckel eller bits i hålet, och lossa muttern med en skiftnyckel. Sedan passar blandaren direkt på.
Jag är lite tveksam till hur de gjort med tätskiktet runt anslutningarna dock..

EDIT : Hoppas de inte har kaklat fast muttrarna :thinking:
 
Så här har anslutningarna i väggen sett ut från början. Sedan har de klippt bort täckbrickorna. Kromad vägganslutning med gängad bult och rund täckbricka, som används i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sedan har de skruvat i en sån här adapter för att det ska passa till slangen Två metalliska röradapter för att ansluta slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar!
Att det kan vara fusk låter ju inte så bra.. Men det ska väl inte vara någon fara som det är nu?
Om jag tar bort gängade insatsen från väggen så sitter mutter kvar om jag förstår rätt. Tyvärr är ytterdiameter på de gängade delarna på blandaren och det som kommer ut från väggen olika så det ska nog inte passa ändå. Lite därför jag undrade över eventuella adaptrar.
//Oskar

Lång Edit: Såg bilderna nu, bra förklaring! Då verkar det som att blandaren kan passa strlmässigt. Men muttrarna är fastfogade i vägen (silikon) och går inte att skruva på utan att hela kopplingen rör på sig. Jag kommer inte skruva fast blandaren på den då eller?
 
Jo det passar. Den utvändiga gängan som sticker ut nu är en 1/2" gänga, ca 21 mm utv. Gängan i muttern är en M26, så blandaren passar direkt i där.
Vet inte om det är någon fara eller inte, utan att veta hur det ser ut bakom kaklet. Det är en lite hemmapul-lösning som man har gjort.
 
Du måste kunna snurra på muttrarna för att kunna montera blandaren, annars går det inte.
 
L lordi skrev:
Du måste kunna snurra på muttrarna för att kunna montera blandaren, annars går det inte.
Då måste jag ha en annan insats att skruva in i väggdelen med mutter på som passar till blandaren. Finns det? Får ringa rörmokaren imorgon verkar det som mer o mer..
 
O Oskpet skrev:
Då måste jag ha en annan insats att skruva in i väggdelen med mutter på som passar till blandaren. Finns det? Får ringa rörmokaren imorgon verkar det som mer o mer..
Men jag tror inte du får loss de gamla adaptrarna utan att rubba muttern. Du får hålla fast adaptern med insexnyckeln, medan du lossar muttern. Vi rörisar har en speciell nippelnyckel istället för en vanlig insexnyckel.
Jag skulle nog skurit bort silikonet. Det är inte det som ska täta mot vattnet ändå.

Det finns förlängningsadaptrar annars men jag är tveksam till att du får nytta av dem

Röradapter i metall för VVS-installationer med synliga gängor och en yttre sexkantig mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog bort..

Tänkte fel.. Dags att sova :)
 
L lordi skrev:
Men jag tror inte du får loss de gamla adaptrarna utan att rubba muttern. Du får hålla fast adaptern med insexnyckeln, medan du lossar muttern. Vi rörisar har en speciell nippelnyckel istället för en vanlig insexnyckel.
Jag skulle nog skurit bort silikonet. Det är inte det som ska täta mot vattnet ändå.

Det finns förlängningsadaptrar annars men jag är tveksam till att du får nytta av dem

[bild]
L lordi skrev:
Men jag tror inte du får loss de gamla adaptrarna utan att rubba muttern. Du får hålla fast adaptern med insexnyckeln, medan du lossar muttern. Vi rörisar har en speciell nippelnyckel istället för en vanlig insexnyckel.
Jag skulle nog skurit bort silikonet. Det är inte det som ska täta mot vattnet ändå.

Det finns förlängningsadaptrar annars men jag är tveksam till att du får nytta av dem

[bild]
Tack för din tid och hjälp!
Ovan adapter är nog det som behövs. Vart hittar jag såna? Provade att googla men hittar bara slangar och annat då. Prövade att skruva på muttern och den går runt men det följer med nåt ut från väggen då med så jag kan inte bara lossa själva muttern från väggen utan den sitter fast i nån koppling som går in i väggen. Mem om jag kan byta gängade insatsen till en sån som du visade bild på borde det lösa sig rent funktionellt, kanske inte snyggaste lösningen men det kan jag leva med när vi ändå köpt begagnat.
 
O Oskpet skrev:
Tack för din tid och hjälp!
Ovan adapter är nog det som behövs. Vart hittar jag såna? Provade att googla men hittar bara slangar och annat då. Prövade att skruva på muttern och den går runt men det följer med nåt ut från väggen då med så jag kan inte bara lossa själva muttern från väggen utan den sitter fast i nån koppling som går in i väggen. Mem om jag kan byta gängade insatsen till en sån som du visade bild på borde det lösa sig rent funktionellt, kanske inte snyggaste lösningen men det kan jag leva med när vi ändå köpt begagnat.
Det ska inte följa ut något från väggen. Muttern ska sitta kvar på rördelen enligt den första bilden jag visade. Den löper fritt när adaptern lossats. Om det snurrar inne i väggen så är det inte bra, för då kan det läcka där inne. Om så är fallet så måste man dra loss alltihop och göra om med andra detaljer, med resultatet att man förstör tätskiktet runt anslutningarna.

Annars har Rinkaby Rör de som jag länkade till. Finns säkert på Bauhaus eller liknande också

https://www.rinkabyror.se/artikel/mellankoppl-ej-uttag/
 
L lordi skrev:
Det ska inte följa ut något från väggen. Muttern ska sitta kvar på rördelen enligt den första bilden jag visade. Den löper fritt när adaptern lossats. Om det snurrar inne i väggen så är det inte bra, för då kan det läcka där inne. Om så är fallet så måste man dra loss alltihop och göra om med andra detaljer, med resultatet att man förstör tätskiktet runt anslutningarna.

Annars har Rinkaby Rör de som jag länkade till. Finns säkert på Bauhaus eller liknande också

[länk]
Jag provade att skruva på muttern mot väggen med insatsen/adaptern kvar i den. Låser den muttern och det är anledningen till att allt följer med kanske?
Om jag tar bort gängade insatsen så kanske muttern snurrar fritt??
 
O Oskpet skrev:
Jag provade att skruva på muttern mot väggen med insatsen/adaptern kvar i den. Låser den muttern och det är anledningen till att allt följer med kanske?
Om jag tar bort gängade insatsen så kanske muttern snurrar fritt??
Helt korrekt. Du måste hålla emot adaptern med insexnyckel, när du lossar muttern. Det känns dock lite osäkert nu om gängan inne i väggen har rubbats. Kan finnas risk för läckage..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.