T
Hej! Jag behöver lite hjälp med att tyda kopplingschema för att vara säker på att jag gör rätt. Se bilderna nedan, jag vill alltså ta byta från en brytare med två stycken brytare (kronbrytare?) på sig till en dimmer. I taket ser jag en vit och en blå sladd,

Jag tror jag kan tvinna ihop de två svarta kablarna och sedan bara använda de två blå och vita till den nya dimmern? Vart ska dom in i den nya isåfall?

Tack på förhand!
 
  • IMAG0174.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De två svarta in på en av pilarna.

De två blåa kopplar du ihop med en toppklämma och trycker in i dosan.

Vit kopplar du in på utgången som har en sne pil med en våg (sinuskurva).

Jag vill bara påpeka att byte från strömställare till dimmer är behörighetskrävande.
Från strömställare till strömställare är okej.

//Patrik
 
Redigerat:
Ser jag spretande och avklippta kardeler på ledarna? Dessa klipper du bort och skalar upp ledarna på nytt så att det blir fräscht. Skulle inte ledarna räcka får dom skarvas.
 
De blå ska inte in i dimmern, blå brukar vara nolla, de blå är inte anslutna till något i brytare utan sitter i överkopplingsplinten (X). Ser ni inte det ni utbildade eller är det bara jag som är inbildad.

Det är ju inte säkert att blå är nolla men de blå är bara överkopplade.

Protte
 
Redigerat:
Att tänka på också är att alla lågenergilampor inte går att dimra så nu när vanliga glödlampor försvinner är det inte säkert att de lågenergilampor du köper kommer fungera med dimmer. Det samma gäller för LED-ljus.
 
"De två blåa kopplar du ihop med en toppklämma och trycker in i dosan."

Missade du det protte:p
 
Nädå men våra vänner elektrikerna gjorde.

Protte
 
okej men inte jag och jag är elektrikare:).
 
Tur med några som såg det.

P
 
man måste ju ha några av de små grå igång även på helgerna.
 
prototypen skrev:
De blå ska inte in i dimmern, blå brukar vara nolla, de blå är inte anslutna till något i brytare utan sitter i överkopplingsplinten (X). Ser ni inte det ni utbildade eller är det bara jag som är inbildad.
prototypen skrev:
Nädå men våra vänner elektrikerna gjorde.
Vad snackar du om, Patrik säger det ju i första svaret, varför skulle alla sätta igång och upprepa det?
 
Min första tanke när jag ser bilderna är ifall någon skruvat själv i anläggingen då byte av brytare är ok för en svenson, eller om det kan vara så att en elektrikerlärling gjort ett såpass dåligt jobb med kardelerna. Jag har övervakat många andra obehöriga som byter vägguttag och strömställare (lampknappar för att tala vardagssvenska) och har då aldrig sett någon av dem vara så slarviga.
Man undrar ju hur resten av anläggningen ser ut...

EDIT: En annan fråga är ju varför det sitter en kron...
 
Redigerat:
T
Perfekt, tack för hjälpen! Det blir till att låta behörig gå igenom installationen låter det som (jag är nyinflyttad så skyll inte på mig! ;) )
 
tjofras, om du är nyinflyttad kanske det kan vara värt en eio eltest för att vara helt på den säkra sidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.