Jag har flyttat min vv-beredare idag o det gick bra att tömma den, flytta den o sen koppla in den - tror jag.. problemet ja nu stött på ett par timmar efter att ja kopplat in den o börjat fylla e att när ja vred på en blandare till varmvatten så kom det bara luft, dessutom med ett ganska högt tryck. jag har ännu inte kopplat in el o satt igång värmen på den då ja tänkte den kanske skall fyllas upp någorlunda först?
Min undran är, hur får ja det att komma vatten istället för luft ur blandaren när ja vrider mot varmvatten? kallvatten funkar som det skall.. o kan man få för högt ttryck i beredaren på nåt vis o hur försäkrar man att man inte råkar ut för det??
tack!

J
 
Det kommer ju luft till beredaren har fyllts med vatten. Det är väldigt viktigt att du inte koppar in elen innan beredaren har fyllts. Om elementen går torra så blir de överhettade.
 
Ingen fara det är bra luften i beredaren som vill ut
 
jag misstänkte att dom kunde bli överhettade.. även att de skulle komma luft när man vred mot varmvatten, de ja reagerade på var det kraftiga trycket.. sen så provade ja vrida på en tömningsventil(?) på undersidan - då sprutade vatten ut med ett väldigt tryck - de gjorde det inte när jag öppnade den tidigare idag när det var dags för tömning..
men hur som, ja behöver alltså inte oroa mej? -ja fortsätter att fylla o när de e fullt så vrider ja igång värmen o sen ere lugn? finns ingen risk att ja sabbat nåt? kopplat in i fel ordning eller så?
 
ska ja lämna nån blandare öppen medan ja fyller beredaren?
 
aja, de löser sej nog, tack för era lugnande ord, alltid lite läskigt när man inte riktigt vet vad man gör.. o fantastiskt att ni sitter här o svarar på frågor denna tid på dygnet :p
 
D
Det är normalt att det kommer luft (med lite tryck dessutom) och när du öppnar tömningsventilen kommer det vatten också då med tryck. Nu har du ju vattenledningsnätet som trycker ut luft/vatten ur beredaren. När du tömde beredaren så hade du ju stängt av inkommande vatten och hade i princip inget tryck att tala om för att trycka ur vattnet ur beredaren.
 
Låt en eller ett par blandare stå öppna mot varmvattnet tills det inte kommer nån luft mer. Då är beredaren full.
 
Glöm inte skvallerröret på säkerhetsventilen på blandaren. Det kommer vilj läcka ut någon halvliter när du värmer hela VB, pga vattens expansion.
 
DIY_freak skrev:
Det är normalt att det kommer luft (med lite tryck dessutom) och när du öppnar tömningsventilen kommer det vatten också då med tryck. Nu har du ju vattenledningsnätet som trycker ut luft/vatten ur beredaren. När du tömde beredaren så hade du ju stängt av inkommande vatten och hade i princip inget tryck att tala om för att trycka ur vattnet ur beredaren.
aah just det, det förklarar det högre trycket, ibland e man lite korttänkt helt enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.