Hej!
Har ett problem, fått en konstruktionsritning från halltillverkaren 0ch en från en konstruktör av husgrunder. Helt olika och jag vet inte vem jag kan lita på? Halltilverkaren har en helt oisolerad medans grund konstruktören har en isolerad med kant element.

Den Jag tror mest på är ett formgjuten balk i den är 500 mm hög och 400 mm bred två 12mm armering i ovan kant och 3 i nederkant och byglar som binder ihop dem

Grund tillverkaren har bara kantelement L400 balken är 300 mm hög och 400 mm bred två 12mm armering i ovan kant och 3 i nederkant och byglar som binder ihop dem.

Detta är en grundplatta på 12 x 8 m för en stålhall med 3 balkar på var gavel och två mitt på och vad jag räknat fram så är lasten mitt på 34 kN på de mittre per styck och 23 kN för de på gavlarna

Någon som kan räkan ut vad max punktlast för en ingjutningsplatta i ett hörn är för denna och en punktlast mitt på är.
 
Lägg gärna upp ritningarna här så underlättar det frågeställningen. Det enklaste är ändå att kolla med grundkonstruktören. Jag förutsätter att hen har fått både laster från hall-leverantören samt någon form av geotekniska förutsättningar? Utan att veta hur underlaget ser ut hade jag gått på grundkonstruktören då hall-leverantören är just en leverantör av en hall.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.