Har en vägg på ett uthus som jag inte vet riktigt hur jag ska "snickra ihop". Väggen är isolerad inifrån enligt följande:

Gips, plast, gles, 95x45 (ej bärande på något sätt), asfaboard. Sedan kommer gamla stommen av ca 95x95 reglar utanför detta. I dagsläget är väggen bara beklädd med plåt.

Mina två frågor är:

1. Kan jag spika 170mm brädor + lockläkt (har metarial till detta liggandes) ståendes direkt på gamla stommen?

2. Jag vill motera dörr och fönster i väggen hur gör jag? Kan jag montera dörr och fönster så det livar med asfaboarden (alltså i innerväggen) och sedan bara klä utvändig smyg med klädselbrädor? Plåt ovan och under dörren och fönstret såklart. Eller duger det inte?

Mycket tacksam för svar då jag är i startgroparna för att sätta igång.
IMG_0750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser inga problem med den konstruktion du skissat upp, tvärt om!

Med ett undantag:
Numera sätter man ytterpanelen utanpå en spikläkt 28x70 eller 34x70,
så man får en luftspalt bakom ytterpanelen för att ta hand om inträngande fukt.

Men kanske detta redan ingår i din konstruktion, det framgår inte riktigt tydligt.
 
Ok så även om det är gott om luft mellan asfaboard och ytterpanel redan så ska jag ha spikläkt utanpå de gamla 95x95 reglarna?
 
Jag förstår inte vad den här 95x95 stommen är för något.
Är det en fulltimrad timmerstomme, så bör du ha en luftspalt mellan den och ytterpanelen, ja.

Egentligen bör kanske asfaboarden, eller en vindväv, sitta utanpå timret.
Tanken är ju att ytterpanelen skall luftas på insidan, så ev. fukt kan torka ut, och inträngande vatten skall kunna rinna undan.
 
Japp timmerstomme. Jag vill helst inte flytta eller riva asfaboarden och innerväggen...

Hade du låtit konstruktionen vara som den är och bara lagt spikläkt horisontellt mellan ytterpanel och timmerstommen?

Eller är detta alternativ bättre låta gamla asfaboard sitta kvar men sätta ny asfaboard utanpå timmerstommen och sedan spikläkt utanpå asfaboarden under ytterpanel?
 
Novisfixaren skrev:
...Hade du låtit konstruktionen vara som den är och bara lagt spikläkt horisontellt mellan ytterpanel och timmerstommen?...
Ja, så hade jag nog gjort. Alltså satt vindväv eller asfaboard utanpå stommen, sen spikläkt och panel.
För jag tror att det är minst lika viktigt att vindtäta som att värmeisolera gamla hus.

Men jag är bara en glad amatör :)
 
Låter vettigt men kanske nån annan som vill lägga sig i diskussionen? :)
 
Förresten inga konstigheter att montera dörr och fönster så det blir ca 10 cm smyg på utsidan? Duger klädselbrädor för att stå emot t.ex. regn på smygen?
 
Novisfixaren skrev:
Förresten inga konstigheter att montera dörr och fönster så det blir ca 10 cm smyg på utsidan? Duger klädselbrädor för att stå emot t.ex. regn på smygen?
Det fungerar att ha 10cm smyg på utsidan men de flesta brukar föredra att ha större delen av smygen på insidan. Främst av estetiska skäl!
 
Jag tilläggsisolerade ett gammalt hus med 80 mm cellplast utvändigt + 22 mm spikläkt + 22 mm panel = 124 mm.
Minus de gamla sidi-plattorna som vi tog ner, så nettot blev väl bara ca 120 mm.

Det såg helt OK ut, och ingen klagade på att fönster och dörrar "kröp in" en bit i fasaden.

Väldigt skönt att slippa flytta ut fönster och bygga nya smygar inomhus samtidigt som man isolerar på utsidan.
Och fönstren sitter faktiskt mer skyddade om de inte sitter i liv med fasaden.
 
Jag kommer nog ha utvändig smyg.. Enklast så och känns som de faktiskt skyddar fönster och dörr lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.