Hej

Jag tänkte bygga en rejäl arbetsbänk till ”min” halva av förrådet, och försöker få ihop någon typ av ritning på hur jag vill ha det och hur det ska gå till. Har aldrig byggt nåt liknande (förutom ett rangligt sågbord som står ute och ruttnar) och får väl fortfarande ses som en rookie i hemmapularbranschen.

Hur som helst. Såhär ser väggen jag ska bygga mot ut. Den är ca 365 cm lång och jag tänkte bygga hela längden, förutom kanske 40 cm på höger sida där jag har lite skivmaterial stående.

Ljust förrådsrum med trälängd i taket och olika redskap och material längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • Vad behöver jag förbereda för att kunna få fast ett skruvstycke stabilt? Och var bör det placeras?
  • Skulle vilja ha nedsänkta små lådor längst in mot väggen, eller är det dåligt ur ett konstuktionsperspektiv om man tänker sig att man ska ha en ”bärlina” i bakkant?
  • Är det helt onödigt att göra borrhål och ett ”fräsdike”? För övrigt en term jag just hittade på, haha.
  • Vilka funktioner är bra att tänka på från start?
  • Och kanske framförallt – vad ska jag bygga i? Och vilket material funkar bra för själva bänkskivan?
Såhär ser min skiss ut just nu. Bortse från dimensioner på stommar och så, dom är inte skalenliga.
Ritning av arbetsbänk med måttangivelser för skivor och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanifrånvy av skiss för arbetsbänk med nedsänka förvaringslådor, borrhål, fräsdike och skivmaterialsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tips, tankar och åsikter mottages med glädje. Sågningar också :) Tusen tack.
 
ja det där ser väl inte alls tokigt ut!

Material: Jag skulle råda dig att börja med att leta efter en gammal köksbänk i massivt trä, t ex på Ikeas fyndhörna. Sen beror det ju helt på vad du ska använda arbetsbänken till?

En grej som jag inte testat själv är att limma 8-12mm plywood ovanpå MDF. Då får du en ”slityta” som du t ex lackar med golvlack, samtidigt som du får stöd av MDF-skivan. MDF är dock känsligt för fukt och blask.

Upphängning: Vad jag kan se på din ritning så tänkte du ändå ha stöd mot golvet, och det rekommenderar jag varmt. Men inte trä eller MDF, det blir bara problem med fukt t ex från när du spolat av golvet. Ett tips är att mura upp med lecablock och putsa. Men i vilket fall ska du definitivt också ha en kraftig list i bakkant att låta skivan vila på. Visst är det betongvägg där? Använd då ankarmassa och bultar, så kan kvarterets sumobrottare dansa jenka på bänken sen.

Skruvstycke: Man vill ju ha så mycket plats runt skruvstycket som möjligt, och lik förbaskat är där alltid något ivägen. Plus att skruvstycket tenderar att sitta ivägen när det inte används.

Frågan är om du ska ha skruvstycket på arbetsbänken alls, eller på en vagn med hjul på sidan av? Om du ska det, så se åtminstone till att det går att ta loss med några enkla handgrepp — och att det finns förvaring för det! Placering i så fall mitt på bänken och rakt över något av stödbenen.

Annars tycker jag att du ska lita på dina egna idéer och behov!
 
Tusen tack för input!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tungt att handskas med om man ser till hur lång bänken blir men limträbalkar ger en rejäl bänkskiva som inte sviktar. Ett slitlager med plywood över om man tänker leka med motorer etc kan vara en bra ide eller om man växlar mellan metall och trä på samma bänkdel.
Skruvstädet går att ha löst antingen med förborrade hål för själva stycket eller att det sitter på en extra tjock skiva som t ex fästs via vanliga hål för snickarbänkar. I båda fallen kan man ändra placeringen efter vad man vill göra.
Jag vill också ha en lång bänk men frågan är också om det är det som gör störst nytta?
 
Här ser du hur man kan göra:
https://www.byggahus.se/forum/threads/arbetsbaenk-och-hyllor-hjaelp.273367/

Börja med att skruva en horisontell regel i väggen och bygg ben utifrån denna.
Gör bänkskivan i samma nivå.
För förvaring gör du hyllor över eller under.

Gör inte bänkskivan djupare än 60-70cm.
Annars blir det lätt en massa skit liggande närmast väggen.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.