Då är det dags att skriva första inlägget efter att ha varit husägare i två år.
Vi bor i ett LB-hus byggt 70 och har nu tänkt renovera vårt kök.

Inga jättestora förändringar direkt sett till planlösning förutom att vi ska riva en vägg mot vardagsrummet, men vill ändå gärna höra lite input från andra.

Det jag har mest funderingar kring för tillfället är placering av ugn. Vi har tänkt köpa en Samsung-häll som är 80 cm bred och inte får plats i ett 60-skåp, så därför har vi behövt flytta ugnen. Min tanke är att den ska vara i köksön, antingen där den är på bild 3, eller möjligtvis flytta den på samma sida av köksön men intill väggen.
Fördel med att ha den intill väggen är att är lite mer ur vägen, och nackdelen är att den kanske blir lite mer svåråtkomlig intill väggen samt att den hamnar längre från fläkten, men annars gillar jag det alternativet bättre.

Med 80 häll och en fullstor ho i ett 80-skåp så får vi tyvärr bara 60 cm mellan häll och diskho, kommer det troligtvis att fungera ändå? En fundering var annars att ha en något mindre diskho och därmed komma upp i ca 80 cm mellan häll och diskho.

Alla tankar, funderingar och tips tas emot tacksamt.
 
  • Ritning av planlösning för ett kök som ska renoveras med placering för vitvaror och köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett köksrenoveringsprojekt med köksö och arbetsbänkar, planering för ny ugn och häll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en köksö med inbyggd svart ugn och gråa luckor i ett ljust kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
O ostmannen skrev:
Det jag har mest funderingar kring för tillfället är placering av ugn. Vi har tänkt köpa en Samsung-häll som är 80 cm bred och inte får plats i ett 60-skåp, så därför har vi behövt flytta ugnen. Min tanke är att den ska vara i köksön, antingen där den är på bild 3, eller möjligtvis flytta den på samma sida av köksön men intill väggen.
Har du koll på att ugnen får tillräcklig ventilation enligt monteringsanvisningen?
När man har ugnen i ett högskåp har det indragen rygg och ventilationsutrymme hela vägen till taket.
Exempel: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-hoegskapsstomme-foer-kyl-ugn-vit-50213570/

Tål väggen att vara nära en het ugn där det kommer ut het vattenånga när man öppnar luckan?
Någon risk för att luckan slår i element eller fönsterbräda?

O ostmannen skrev:
Med 80 häll och en fullstor ho i ett 80-skåp så får vi tyvärr bara 60 cm mellan häll och diskho, kommer det troligtvis att fungera ändå?
Jag tycker det är alldeles för lite. Jag tycker att de 100 cm vi har idag är på gränsen till för lite för att man ska få plats med alla ingredienser och skärbräda.
 
Jag har idag 60 mellan häll och diskho. Det är alldeles för lite. En skärbräda över diskhon hjälper upp situationen en del, men skulle aldrig göra om samma misstag igen. Det är kökets viktigaste arbetsyta tulla inte på den!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du koll på att ugnen får tillräcklig ventilation enligt monteringsanvisningen?
När man har ugnen i ett högskåp har det indragen rygg och ventilationsutrymme hela vägen till taket.
Exempel: [länk]
Ikea har även bänkskåp som är anpassade för ugnar så den biten är jag inte så orolig över.

BirgitS BirgitS skrev:
Tål väggen att vara nära en het ugn där det kommer ut het vattenånga när man öppnar luckan?
Någon risk för att luckan slår i element eller fönsterbräda?
Där är en dörrkarm mot det håll dig man öppnar luckan men vi tänkte ha en 50 mm passbit mot väggen vilket gör att luckan inte borde ta i i något. Ångan hade jag inte tänkt på tidigare..


BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är alldeles för lite. Jag tycker att de 100 cm vi har idag är på gränsen till för lite för att man ska få plats med alla ingredienser och skärbräda.
Just nu har vi 80 cm, men vi använder ändå inte den ytan särskilt mkt. Vår tanke är att köksön kommer vara arbetsyta och ytan mellan häll och diskho kommer vara framförallt avställningsyta för disk och annat. Men vi kanske tänker fel.
 
U Urban J A skrev:
Jag har idag 60 mellan häll och diskho. Det är alldeles för lite. En skärbräda över diskhon hjälper upp situationen en del, men skulle aldrig göra om samma misstag igen. Det är kökets viktigaste arbetsyta tulla inte på den!
Jag önskar vi kunde ha 100-120 cm men det närmaste jag kan komma är 80 utan att göra större ingrepp på vatten och avlopp..
Och om både 80 och 60 är för lite så kanske det kan vara 60? Vi har tänkt använda köksön som arbetsyta, vi har liknande upplägg på köket just nu och då använder vi den ytan till nästan all mat som förbereds.
 
Det är väl olika hur man använder köket. Jag har en kökshalvö bakom mig men tycker att vanliga moment när jag lagar mat: skölja sedan bearbeta och upp på spisen, att behöva snurra bort till en annan bänk för skära/hacka/bearbeta känns underligt. Jobbar också mycket medans jag steker, vill då inte behöva snurra runt hela tiden för att bevaka spisen.
Skulle vilja ha ytan 100-120 nästa gång. Men 80 är bättre än 60 i alla fall.
Jag har dubbla hoar och lägger ofta skärbrädan över den ena, gick inte detta skulle mitt kök bli helt hopplöst att jobba i.

Ett sätt att jämföra kök (och allt annat man jobbar i flera steg) Gör en stor skiss över hela arbetsområdet. Simulera sedan arbetsgången, till exempel: hämta mjölk och ägg ur kylen, hämta mjöl, hämta skål, blanda smet, hämta stekpanna sätt på spis. OSV. Drar man då streck som visar hur man går ser man ganska snart om en layout medför mycket mer och längre förflyttningar än ett annat sätt att planera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Även om jag skulle skära och liknande på en köksö så skulle jag ju vilja ha skärbräda och skålar med det som ska tillagas direkt bredvid spisen. Om man först steker köttet och sen tar upp den medan man fräser upp grönsakerna så skulle jag ogilla om jag inte kunde ha ett fat eller en skål för köttet bredvid hällen och samtidigt skärbrädan med grönsakerna.

Jag hade en gammal släkting med litet kök där det var väldigt trångt mellan hon och hällen så man var tvungen att hela tiden hålla till på köksön. Det gick ju att laga mat där också men det var ju en lättnad varje gång man kom hem igen och slapp att hålla på och flytta på saker hela tiden. I mitt första kök var hon och spisen direkt bredvid varandra, det gick ju det också men det var ju ett ständigt bekymmer var man skulle göra av det som var skalat.
 
Ok, den ytan kanske ska prioriteras högre, men just nu har jag problem med hur jag ska lyckas utöka den. Några förslag? Eller är det så att jag isåfall måste nöja mig med en 60 häll och 60 diskho?
 
BirgitS
Har du funderat på att ha antingen hällen eller diskhon i kökshalvön?
Är det ett fönster mellan de två bänkraderna?
I så fall kan man ha diskhon där. Vatten- och avloppsrör går ju att dra under/bakom bänkskåp.
 
O ostmannen skrev:
Då är det dags att skriva första inlägget efter att ha varit husägare i två år.
Vi bor i ett LB-hus byggt 70 och har nu tänkt renovera vårt kök.

Inga jättestora förändringar direkt sett till planlösning förutom att vi ska riva en vägg mot vardagsrummet, men vill ändå gärna höra lite input från andra.

Det jag har mest funderingar kring för tillfället är placering av ugn. Vi har tänkt köpa en Samsung-häll som är 80 cm bred och inte får plats i ett 60-skåp, så därför har vi behövt flytta ugnen. Min tanke är att den ska vara i köksön, antingen där den är på bild 3, eller möjligtvis flytta den på samma sida av köksön men intill väggen.
Fördel med att ha den intill väggen är att är lite mer ur vägen, och nackdelen är att den kanske blir lite mer svåråtkomlig intill väggen samt att den hamnar längre från fläkten, men annars gillar jag det alternativet bättre.

Med 80 häll och en fullstor ho i ett 80-skåp så får vi tyvärr bara 60 cm mellan häll och diskho, kommer det troligtvis att fungera ändå? En fundering var annars att ha en något mindre diskho och därmed komma upp i ca 80 cm mellan häll och diskho.

Alla tankar, funderingar och tips tas emot tacksamt.
Vi tänkte först ha en fullstor ho (anpassat till bänkskåpet) men efter diskussion med säljare skalade vi ned den till en som var 55 cm bred.
Huvudanledningen till att vi ville ha en stor ho var ju för att det skulle vara enkelt att diska ugnsplåtar och det är ju inte något problem med en mindre ho än den vi tänkte på från början.

Vi har 80 cm mellan spis och ho och tycker att det funkar bra !
Men vi gjorde vår bänk djupare så den är 72 cm djup, just för att få bra bänkyta.

Jag skulle inte sätta ugnen vid väggen då det blir mycket knepigare att ta in/ut plåtar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du funderat på att ha antingen hällen eller diskhon i kökshalvön?
Är det ett fönster mellan de två bänkraderna?
I så fall kan man ha diskhon där. Vatten- och avloppsrör går ju att dra under/bakom bänkskåp.
Där en altandörr mellan bänkraderna. Ett tag funderade vi på att ersätta dörren med ett fönster och ha vasken vid fönstret, men dörren är rätt bra att ha där kom vi fram till tillslut.
 
Hemmakatten
I vårt hus hade vi nog inte mycket mer än 60-70cm mellan ho och häll. Räckte utmärkt. Däremot hade vi en köksö 240x100 med ho i och sopkärl i bänken under. Där stod jag alltid och förberedde all mat och kunde titta ut och in över resten av rummet.

Köket var fantastiskt bra. Jag lagar mycket mat varje dag och tycker köksön var fantastisk. De som aldrig har haft köksö och heller aldrig lagat mat vid en sådan tror jag har lite svårt att förstå fördelarna. Det "gamla" tänket med en kökstriangel är applicerbart även på köksöar.

En 80cm ho känns lite onödig. Det tar lång tid att fylla den med vatten. Även i en 60 cm ho så går det ner en ugnsplåt. Om man även har en ho i köksön så är det optimalt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.