Har bara tittat lite snabbt, så något genomtänkt svar får du inte nu..
MEN det känns som att du/ni placerat kyl och frys för långt bort från spishällen. Kommer bli ett jäkla spring fram och tillbaka där.
Jag skulle inte gilla att behöva vrida runt 180 grader för att alternera mellan slask och spis.
Kan inte diskbänken flyttas till positionen bredvid spishällen, under fönstret?
/ Linda
 
Ser ju  betydligt bättre och mer praktiskt ut nu, när ni flyttat diskhon :) tycker jag, kändes hopplöst med häll och ho alldeles bredvid varandra utan avställnings/arbetsyta mellan ;) men trots allt skulle jag ta mig en funderare till på hörnet vid diskbänken.

Om man tittar på "bild 2" och tänker sig att man är två personer samtidigt i köket så undrar jag om det inte blir lite trångt om man ska jobba både vid spisen och hällen.
Jag skulle personligen flytta diskbänken lite mer bort från hörnet. Vet sen inte vilken typ av skåp du tänkt dig i det hörnet men som det ser ut nu (om du ska ha ng. form av hörnskåp med mobil inredning) så känns det också trångt att komma åt det skåpet med innehåll om ngn. arbetar vid diskbänken.

Mitt förslag är att anv. ett karusellskåp i hörnet vid diskhon och iom. det flytta ner diskbänkskåp + ho åtminstone de 30 cm som ett sånt hörnskåp behöver, MEN själv skulle jag flytta 40' lådhurtsen så att den hamnar mellan hörnskåp och diskbänkskåp, så att både den som står vid spisen och den som ev. jobbar vid diskbänken iom. det får lite mer svängradie ;)
Ett karusellskåp (bygger 30 cm åt varje håll) i hörnet mot diskbänken skulle också kunna möjliggöra ett 60' gryt/storlådeskåp bredvid hällen istf. det där smala bänkskåpet bredvid hällen. Är dock osäker då måtten inte finns angivna på skissen.
Sen skulle jag, som vanligt, förorda att byta till så många "gryt/storlådor" som möjligt istf. vanliga bänkskåp med dörr, gör utrymmena mycket mer överblickbara och välanvända

Skulle personligen föredra att byta ut hörnöverskåpet mot ett vanligt överskåp som går in mot hörnet vid fönstret.
Det är inte så snyggt, enl. min personliga uppfattning, att avsluta med hörnskåp, dessutom tycker jag det är mer praktiskt med ett vanligt överskåp, de där hörnutrymmena samlar bara skräp samt att ett vanligt överskåp skulle ge ett betydligt mindre "trångt" intryck på vänster sida om fönstret, skulle också ta bort den halvrunda avslutningshyllan mot andra fönstret och istället anv. hela den väggen till vanliga väggskåp ev. med vitrindörrar på nåt/några om man vill ha ngn. "detalj" som bryter av.
Men det är ju en smaksak ;)

MVH//Christina.

 
Linjo skrev:
Kan inte diskbänken flyttas till positionen bredvid spishällen, under fönstret?
/ Linda
byggimpert skrev:
Ser ju betydligt bättre och mer praktiskt ut nu, när ni flyttat diskhon :) tycker jag, kändes hopplöst med häll och ho alldeles bredvid varandra utan avställnings/arbetsyta mellan ;)
Haha... där ser man hur olika man kan tycka om saker och ting ;D ;D
Men du får iaf. förslag, så nu är det bara att själv anta eller förkasta ;)

MVH/Christina



 
Tack, jag ska rita om litegranna o lägga ut igen.. jättebra ideer!!!!

Tack tack!!!
 
Linjo skrev:
Har bara tittat lite snabbt, så något genomtänkt svar får du inte nu..
MEN det känns som att du/ni placerat kyl och frys för långt bort från spishällen. Kommer bli ett jäkla spring fram och tillbaka där.
Jag skulle inte gilla att behöva vrida runt 180 grader för att alternera mellan slask och spis.
Kan inte diskbänken flyttas till positionen bredvid spishällen, under fönstret?
/ Linda

Jo vi har funderat på det oxå men då är det så att man inte får någon arbetsyta mellan spishällen och diskbänken. O det skulle ju vara tråkigt.
Har även haft funderingar angående kyl o frys placeringen men kommit fram till att detta verkar vara den bästa lösningen.
Gärna fler kommentarer :)
 
Så! nu har jag gjort ett par ändringar! Här finns länkar till dem.
http://hem.passagen.se/alcohollica/hall3.bmp
http://hem.passagen.se/alcohollica/hall4.bmp

Har även lagt en länk till en måttskiss av köket:
http://hem.passagen.se/alcohollica/matt.bmp

Skåpen under fönstret på väg till kyl/frysen kommer inte att vara där. Jag planerar att bara ha en bänkskiva där i bok. Ville bara illustrera att jag vill ha en skiva där.
Resten av skivorna kommer att vara i svart laminat.

Jag har bytt ut hörnskåpet och därmed fått en 60' lådskåp framför fönstret. Och så har jag bytt ut skåpen mellan spishäll och ugn till ett lådskåp på 80 cm.

Lägger in ett försök till ytterligare förklaring :)
http://hem.passagen.se/alcohollica/ikeamatt.bmp

Massor med kommentarer är välkommet!
MVH/ Anna-Karin
 
Hmmm.... ska fläkten verkligen skymma fönstret på kortändan i köket? Jag skulle nog rita på en lösning där spis/fläkt flyttas till diskbänkens placering och diskbänken till fönstrena vid kortändan på köket. Det innebär att du får tänka om lite ang överskåpen och kanske oxå "blir av" med något men jag tror ändå att du "vinner" på det. Att kunna se ut när man diskar är toppen! Låt dem följa väggen som de gör på andra sidan. Ev kan du ju stoppa in ett med vitrinlucka. Skippa oxå det lilla skåpet/hyllan mellan bänk och kyl/frys och låt dem stå fritt, lite side-by-side! Vi har gjort så och det blev skitsnyggt! Sen undrar jag lite över det tomrum som är mellan bänk och ugn... men det kanske går att "bygga bort".

Hoppas du förstår vad jag menar! Lycka till! :D
 
A-K skrev:
Så! nu har jag gjort ett par ändringar!
Jag tycker det börjar se jättebra ut :) några smådetaljer bara.
Ang. "hålet" mellan 80' lådhurts och K/F så skulle jag byta plats på dessa två, dvs. så att du får en "passbit" som iof. kan vara öppen för förvaring av tex brickor o.dyl. Denna bör vara placerad mellan hällen och 80' lådhurtsen då den på det viset får dubbel funktion, dvs. den gör att du får bättre spelrum mellan lådorna under hällen och lådorna i 80' hurtsen samtidigt som du får öppen förvaring för tex. brickor och stora fat, kan ju med fördel vara i "trälook" när du inte har ngn. skåpdörr.

Sen ang. överskåpen ovan diskbänk, så ser jag att du lagt in ett 60' ö-skåp mellan 2st. 80' överskåp, detta är ju en bagatell eg. men det blir det skåp som är längst in mot fönstret som blir minst lätt att nå så jag skulle råda dig att placera 60's skåpet inne vid fönstret och ha de mer praktiska 80's ö-skåpen närmare DM vilket gör det smidigare att plocka ur DM  :)

MVH/Christina.

*EDIT* Skulle själv vara lite tveksam till att byta bänskivetyp mitt på en långbänk, skulle se lugnare och mer enhetligt ut med samma hela vägen, men det är ju till 100% en smaksak ;)
 
FlitigaLisa skrev:
Hmmm.... ska fläkten verkligen skymma fönstret på kortändan i köket? Jag skulle nog rita på en lösning där spis/fläkt flyttas till diskbänkens placering och diskbänken till fönstrena vid kortändan på köket. Det innebär att du får tänka om lite ang överskåpen och kanske oxå "blir av" med något men jag tror ändå att du "vinner" på det. Att kunna se ut när man diskar är toppen! Låt dem följa väggen som de gör på andra sidan. Ev kan du ju stoppa in ett med vitrinlucka. Skippa oxå det lilla skåpet/hyllan mellan bänk och kyl/frys och låt dem stå fritt, lite side-by-side! Vi har gjort så och det blev skitsnyggt! Sen undrar jag lite över det tomrum som är mellan bänk och ugn... men det kanske går att "bygga bort".

Hoppas du förstår vad jag menar! Lycka till! :D

Jo, jag har funderat på lösningen med spisen där diskbänken är, men då får man inte så bra arbetsyta mellan diskbänken och spisen. Sen så tror jag att jag kommer att tycka att det är jättetrevligt att stå framför fönstret för att förbereda maten och sådant.
Sen får jag oxå problem med att hitta plats för diskmaskinen som nu är placerad till vänster om diskbänken. Om man är två i köket så känns det som att man ska få plats lite bättre med spisen i hörnet och diskbänk lite längre bort!
Hålet ska bli plats för brickor eller täckt med en täcksida med bänkskiva ovanpå.

Kul tips om kyl/frysen! :)
 
Godis skrev:
En liten grej skulle jag ändra på. Ta bort högskåpet innanför dörren - man måste inte ha ugn/micro i ett sådant. Utan ha ugnen under spisen eller i ett annat underskåp och micron i ett överskåp.
Mycket luftigare om man har en helbänk istället.
Tycker jag, alltså . . .
Ja! Det är självklart luftigare men det lutar ändå åt högskåp ;)
 
byggimpert skrev:
Jag tycker det börjar se jättebra ut :) några smådetaljer bara.
MVH/Christina.

*EDIT* Skulle själv vara lite tveksam till att byta bänskivetyp mitt på en långbänk, skulle se lugnare och mer enhetligt ut med samma hela vägen, men det är ju till 100% en smaksak ;)

Ja! Verkligen bra ide med att flytta "hålet" och använda det som brickskåp eller något sådant. Men hålet hamnar inte mellan hällen och kyl/frys utan mellan hällen och högskåp för ugn/micro.
Som följdfråga till detta så undrar jag då om du tycker att kyl/frys hamnar för långt bort från resten av köket. Det hamnar lixom mera i matsalen än köket!

Angående överskåpet i hörnet så hade jag tänkt ha det som ett vitrinskåp. Kanske är det lite för stort.
Man plockar ju mindre ofta ut och in ur det så därför tänkte jag placera det ovanför hörnet. och ha de mer "vardags-porslins-slukande" skåpen närmare diskbänk o diskmaskin.

Den brutna bänkskivan är lite klurigt, men jag tycker bara att en bokskiva skulle passa så bra med resten av färgerna o samtidigt vill jag inte ha det runt diskbänk o häll o sådant, Har fått för mig att laminat tål mer stryk :)


Tack Tack ;D För alla kommentarer, fler är välkokmna!

MVH/ Anna-Karin
 
A-K skrev:
Ja! Verkligen bra ide med att flytta "hålet" och använda det som brickskåp eller något sådant. Men hålet hamnar inte mellan hällen och kyl/frys utan mellan hällen och högskåp för ugn/micro.
Som följdfråga till detta så undrar jag då om du tycker att kyl/frys hamnar för långt bort från resten av köket. Det hamnar lixom mera i matsalen än köket!
MVH/ Anna-Karin
Nä men klart att det inte hamnar mellan häll och K/F, jag har naturligtvis tänkt Ugn/micro men skrev K/F :-[ fattar inte att jag inte sett det själv men, men...... ursäkta :-[

Men jag hoppas du förstod andemeningen ändå, nämligen placera "hålet" (brickskåpet) mellan häll och 80's lådhurts istf. mellan 80' hurtsen och ugn/micro för att få lite mer spelrum för lådorna (iom. att lådorna under hällen är i 45' vinkel) ifall någon står på glänt e.dyl, annars är de lätt att de stöter i varandra och blir då snabbt kantstötta (extra viktigt om ni har barn ::) ;))

Ang. placering av K/F så tror jag att med den utformning/planlösning ni och många med er i äldre hus, har i ert kök som dessutom innehåller två relativt stora fönster och en dörr, så är det här det bästa som går att åstadkomma.
Samtidigt tycker jag inte att det är något stort problem, ni får ju en hyfsad arbetstriangel och med det utgångsläget är det bara att acceptera att allt inte kan rymmas längst in i "U:et" :) man måste ju väga för/nackdelar med totallösningen då man inte är fri att rita om allt utan istället tvingas kompromissa utifrån flera redan givna förutsättningar.
Det positiva med denna placeringen av K/F är att ni får två fullständigt fantastiska arbetsytor :-* i ert förhållandevis lilla kök och det är något som jag verkligen avundas er, ni kan tex. både baka och laga mat samtidigt utan att behöva röja först :)
Jag skulle faktiskt utan vidare kunna tänka mig ert kök som "mitt eget".
Det jag (som gillar att baka) skulle fundera extra över är att trots allt skippa träskivan under fönstret vid K/F och köra på laminat över hela linjen vilket gör att bägge arbetsytorna under fönstren blir lika lättarbetade och tåliga, men det är ju jag det ;)

Ni får ett jättefint kök, både praktiskt och samtidigt med det där "lilla x-tra" :D

MVH/Christina.

 
Tack så jättemycket :D

Köket som det ser ut nu känns jättebra för mig och min sambo så jag tror att vi kommer att köra på det!

Jag kommer definitivt att flytta hålet dit du föreslagit. Jättebra, hade nog inte kommit på det själv, man blir lite blind när man kollar länge på samma sak ;D

Det känns både praktiskt och snyggt! Hoppas bara det kommer att bli det när det blir klart också!

Tack igen för alla inlägg o den tid ni lagt ner på att läsa o titta!!!!!!! :)

MVH/ A-K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.