Hej, ska sätta upp våran nya fläkt i vårt kök som snart är färdigrenoverat. Fläkten kommer sitta på samma ställe som den gamla fläkten och vi har tänkt ha samma väg för röret ut genom ett eget hål i skorstenen.
Men, jag fattar inte riktigt. Måste någon typ sotare eller annan viktig person komma och "installera" röret eller godkänna på nåt vis efteråt? Läste nånstans att de måste finnas ett sätt man kan öppna där röret går in så att man kan sota? Nåt sånt fanns då inte innan vi rev, de var helt igensatt med en hel del brädor mm.
Om vi får göra det själva, ska man bara lägga in röret i hålet, och bygga igen runtom typ?
Sen hade vi tänkt bygga in röret i en låda så de inte blir synligt givetsvis. Då läste jag nånstans att man skulle ha nåt brandskydd i lådan eller nåt sånt?
 
Nu är alla vakna! Nån som vill svara lite? :)
 
Ett hett tips är att googla på tex imkanal. Finns bla en pdf vid namn imkanal2012!
 
Har läst på lite mer nu, tack :)
Okej brandskyddsfrågan är jag färdig med, ska köpa nåt som man har runt röret som går från fläkten till skorstenshålet. Är det det "hålet" som heter imkanal?
Nu har jag en annan fråga istället. Från där fläkten slutar uppe vid taket, hur drar jag röret ut på sidan? Måste man göra ett hål i plåten på fläkten för att komma ut med ett rör och sen täcka allt med någon form av låda som får gå från fläkten till till "hålet" till skorstenen?
Jag ska nog visa bild så nån förstår :)



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köksfläkten ska alltså dittan ovanför svarta glasskivn och röret ska gå ovanför dörröppningen till hålet i väggen där. Fläkten heter dåtid från ikea.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo en till fråga. Renslucka? Ska vi ordna en sån eller finns de redan nånstans?
 
OM jag har förstått det rätt behövs ingen isolering av röret som är i samma rum som fläkten (brandcell?) Kan vara annat om du tänker bygga in det i en låda då kanske brandskyddet krävs. Oberoende är det ju bättre att brandskydda röret om du ändå har plats i lådan...

min installation gjorde jag enligt.
Jag drar ett flexrör (grått) från fläktensutblås till sidan av huven där jag gör ett hål (plåtis) och ansluter 160mm ventrör med så lite böjar som möjligt innan jag ansluter till kanalen i skorstenen.
rensning av kanal måste gå att göra antingen via renslucka eller dylikt. Jag tog beslutet att jag tar loss själva kanalen för rensning.
 
Okej, tack! Då är de så vi får göra också. Får se hur vi löser det där med att man ska kunna ta loss och rensa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.