Har just börjat riva på vindan för att bygga egna rum till min två små flickor.

Ena rummet har två st kattvinder på varje sida om rummet. Har börjat riva i dessa och fått lite funderingar.

Den första är om det kan vara någon bärande funktion i konstruktionen. Har redan rivit alla reglar i väggen utom en. Skulle inte påstå att det var någon större vikt på dessa som var fastspikade på sidan av takstolarna. Den sista regeln var dock infälld under takstolen. Bifogar bild.

Som upplysning så byggdes husets tak om för några år sedan då en del takstolar hade ruttnat upp efter vattenläckage. Var ej hemma när det skedde men ser att man spikat på nya reglar bredvid/på dom gamla.

Den andra frågan är brädan som reglarna har legat på. Den verkar vara infälld i timmerväggarna. Vad kan denna ha för någon funktion?

Helst skulle jag vilja bli av med den för att bara kunna skruva golvspån på det gamla golvet. Men den har säkert någon funktion med innertaket på bottenvåningen.

Någon som har något tips vad man skall göra?

Oisolerade takbjälkar med en kvarvarande regel infälld under takstol, nära isoleringsmaterial och en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete på vinden med en synlig träregel infälld under takstolen och bräder på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion och reglar som delvis är rivna vid en renovering av vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver göra en tydligare redovisning för att man skall kunna förstå sammanhanget. Tala gärna om åt vilket håll de olika bilderna är tagna.
 
Bifogar några bilder till så man ser hur hela rummet ser ut.

Rum under renovering med träreglar på golvet och synliga takstolar, träväggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsrum med träregel på golvet, träväggar, och ett vitt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett rum med lutande tak, exponerade takstolar och en regel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På regeln som ligger på golvet har det alltså varit 5st reglar upp mot respektive takstol.
 
Fortsätter...

Kollade takstolarna. Dom gamla var 120mm hög och nuvarande är 2x120. Så taket borde vara rätt mycket stadigare än förut. Ligger på lite drygt cc 60.

Sedan har jag även konstaterat att regeln på golvet endast sitter fast i väggarna och inte fast i golvet eller bottenvåningens innertak. Den har alltså endast någon funktion till dom gamla takstolarna.
 
Så väggen till kattvindarna har alltså bestått av liggande timmer. (Använd helst inte ordet "regel" för trä som ligger ner på detta sätt, eftersom det leder till fel associationer) Eftersom dessa stockar har legat vinkelrätt ovanpå golvbjälkarna kan man inte utesluta att de haft en viss bärande effekt. Då måste man fundera över om takstolarna har tillräckliga dimensioner för att taket skall hålla ändå. För att bedöma det behöver man veta följande: Husets bredd, dvs avståndet mellan ytterväggarna, takets lutning, var i landet huset ligger (för att kunna bedöma snölast), breddmåttet på takstolarna samt yttertakets utförande.
 
Nej väggarna till kattvinden bestod av bärlinan på golvet. (Det man kan se sticka upp på bilderna.) På den stod reglar 45x90 som var fastspikad på sidan av dom gamla takstolarna. På reglarna var det spikat någon sorts panel. Kanske 22x120.

Dom gamla takstolarna var 45x120.

När vi bytte tak för några år sedan så ringde takbytarna och berättade att en del av takstolarna var kass (kex) eftersom att taket läkt.

Eftersom att jag inte var hemma vid tillfället så blev direktivet till firman att fixa det som behövs.

Vad jag kan bedöma så satte man 2st 45x120 (på höjden) bredvid den gamla takstolen. Sedan någon masonit/board därefter luftspalt på 45mm slutligen 45x70 på cc 400. Betäckt med plåttak.

Bredden på rummet är ca 5M och taklutningen är 36 grader. Jag bor i Norrland så det är väl högsta snölast men eftersom lutningen är så brant och taket så slätt så samlar den inte så mycket snö.

Spontant så känns det som att taket borde vara betydligt mycket stadigare nu än när det var 120mm takstolar.

Vad jag kan läsa på nätet så kan eventuellt den del jag rivit av den gamla takstolen ha en funktion att förhindra ytterväggen att tryckas ut vid höga laster.

Blev det något klarare?
 
PS.... tack för lite feedback.
 
Funderar på att regla upp en ny vägg med 45x120 mot timmerväggen och skruva de stående reglarna i de nya takstolarna samt att fästa den mot timmerväggarna på sidan. För att stadga väggen som takstolarna lutar på mot kortsidorna.
 

Bästa svaret

Vad jag kan förstå skall dina dubbla 45x120 reglar i takstolarna räcka "trots" Norrland. De flesta platser i Norrland har en snölast på 3,5 kN/kvm (räknat i horisontalplanet). En taklutning på 36 grader gör att man behöver räkna med 80 % snölast.

Någon risk för att väggarna trycks ut bör inte finnas eftersom det finns hanbjälkar som förhindrar det.

Det finns många andra (möblering och uppvärmning) skäl till att det är bra med kattvindar.

Gamla hus är alltid lite knepiga att räkna på.
 
Tack för svar...

Har byggt hundra kvadrat bredvid mitt 1900 hus och allt är så mycket lättare när man bygger nytt än att "gissa" hur saker fungerar i mitt gamla hus.

Nått jag inte riktigt förstå är vad hanbjälkarna är för något.
 
Hanbjälkar är de horisontella bjälkar som i en takstol har till uppgift att förhindra att ytterväggarna pressas ut. Kan med fördel ersättas av dragstag i stål.
 
Jag tänker att jag kanske haft takstolar som ser ut så här
Takstolskonstruktion utan vertikal stöd, möjlig avbildning av kattvindsborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så har jag tagit bort den vertikala stöttan som var min kattvindvägg...
 
Bilden visar en ramtakstol. Den är inte helt relevant. Du har ju timmerväggar som går upp en bit.
 
Så jag har alltså en A-takstol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.