Nyköpt hus där dom för cirka 20 år sedan byggde om ett kallförråd (isolerat men ouppvärmt) till groventré, det öppnades alltså upp ett valv in till huset.

Det verkar inte som man har gjort så mycket mer än att lägga matta i det nya stora utrymmet och på så sätt fått bort det värsta kalldraget som kommer. Jag var helt säker på att golvet var problemet så jag tog upp golvet för att undersöka om det behövde förnyas lite isolering under. Så verkar inte vara fallet, isoleringen ser bra ut fast den legat några år och ångspärren är lite halvtaskigt ditsatt så det gör jag nog om i vilket fall.

Det verkar dock som att kalldraget kommer från ett utrymme som är under innerväggen och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till för att fixa till det, se gula pilar på bilderna.

Jag har väldigt grön på snickerier i den här kalibern så jag behöver lite assistans.

Jag har några idéer på vad man kan göra:
1. Riva innerväggen och bygga ut golvet så innerväggen vilar på golvet och på så sätt bygger bort detta tomrum.
2. Täta springan mellan golv och vägg och helt enkelt glömma bort att det är ett kall-utrymme där.
3. Bygga ner väggen hela vägen ner till blindskivan, det känns som det mest komplicerade då jag måste ta bort delar av regelverket för golvet och då trillar jag ner i grunden :( Jag vill inte trilla ner i grunden.

Jag har möjlighet att arbeta både från ovansidan och från undersidan men föredrar att göra allt på den varma sidan då det är kallt på den kalla sidan :rofl::rofl:

Glas Påsk!

PS: Jag man kan fråga sig varför dom dragit fiberkabeln så otroligt vackert rakt över väggen.
 
  • Upprivet golv i ett hus med synlig isolering, gula pilar som pekar på potentiellt kallras under en vägg och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över en byggkonstruktion visande en tvärsnittsvy med en innervägg, isolerat och oisolerat golv, samt var kalldrag upptäckts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns inom den gula rektangeln på bilden?
Är det i stort sett tomt, skulle jag nog försöka fylla med PU-skum. För det är väl inte så lång vägg det rör sig om?
Då kan du få det både dragfritt och lufttätt = dragfritt.
Kalldrag pga otätheter nere vid golvet är väl det värsta man kan råka utför, och väldigt vanligt i gamla hus.
Kyler lätt ner hela golvet i huset. Och fryser man om fötterna så fryser man :(
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tror nr 2 kommer hjälpa till 90-95% av problemet. Ta bort plasten på golvet ,så bygger man inte om du har krypgrund under.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad finns inom den gula rektangeln på bilden?
Är det i stort sett tomt, skulle jag nog försöka fylla med PU-skum. För det är väl inte så lång vägg det rör sig om?
Då kan du få det både dragfritt och lufttätt = dragfritt.
Kalldrag pga otätheter nere vid golvet är väl det värsta man kan råka utför, och väldigt vanligt i gamla hus.
Kyler lätt ner hela golvet i huset. Och fryser man om fötterna så fryser man :(
Väggen är två meter ungefär. Skulle väl gissa på att utrymmet är 20x20 cm och det ligger endast lite gammal isolering kanske 5cm direkt på blindskivan. Att fylla ut hela utrymmet med något är intressant.

Det blir inga konstigheter om jag tätar springan bara, att det samlas fukt eller så?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror nr 2 kommer hjälpa till 90-95% av problemet. Ta bort plasten på golvet ,så bygger man inte om du har krypgrund under.
Ja jag är inne på den, det är ju en lätt modell. Hur bör jag lägga golvet, ekofiber direkt på blindskiva och sedan dubbla golvgips? vad är "go to" för krypgrund.
 
Vad ska ni ha för golv?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska ni ha för golv?
Det blir någon form av matta. Inte helt säker på vad för material som är bäst för hall men det blir matta iallafall. Har inte kommit så långt i tankarna ännu, fastnade på detta istället.
 
Ok. Kanske golvspån 22mm plus golvgips 12mm? Tror det blir bäst. Om ni ska golvvärme så flytspackel på golvspån.
 
  • Gilla
Frhog_
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Kanske golvspån 22mm plus golvgips 12mm? Tror det blir bäst. Om ni ska golvvärme så flytspackel på golvspån.
Men isolering som den är fast utan plasten?
Jag kommer nog lösa kalldraget med nummer 2 alltså täta det från insidan.
 
Ja, spara isolering om den är ok och ta bort plasten.
 
  • Gilla
Frhog_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.