Jag är lite osäker på att detta är rätt forum, men nu kör vi.

Köpte hus för ca 2 år sedan och renoverar i ordningen värst->minst sämst. Började i källaren och jobbar mig igenom rummen för att så småningom komma till övre plan. Har klarat av Hobbyrum, tvättstuga, garage, och delvis källarhallen. Kommer nog lägga upp någon typ av före/efter-tråd när källaren är klar.

I anslutning till källarhallen ligger såklart trappan till övre plan. Jag har haft en del idéer på vad jag kan göra men känner att jag kan behöva lite inputs. Normalt sett letar jag inspiration på nätet och sen kör jag mitt race men här står det lite stilla.

Jag gillar steam punk och hade från början planer på att få in det i källarhallen och trappen men jag tror helt enkelt det är för litet så min plan just nu är vitt, vilket jag normalt sett inte har mycket till övers för, men jag tror det kan göra att det känns större än vad det är. Men jag skulle vilja ha idéer som sticker ut lite ändå. Kan någon typ av fototapet vara något att gå på exempelvis?

Ok lite bilder. Så här ser det ut nu.
Bild på en trappa i en källarhall med trätrappsteg, beigefärgade väggar och skor vid foten av trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa med trästeg och vita väggar inuti ett hem, synliga genom en mörkramad öppning, med en del av ett hallgolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa med trästeg och mörka väggar, räcken på båda sidor och en tänd taklampa ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en inomhustrappa med brunt räcke mot en vägg med mönstrad tapet, reflekterande behovet av uppdatering och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa i en källare med retro tapet och träpanel på väggarna, belysning ovantill och nakna trappsteg som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa med dammig plastmatta, brun dörr och väggar med mönstrad tapet i bruna toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal trappa och tapetserad vägg i källarhall som letar efter renoveringsidéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet I hallen nedanför kommer vara samma som i hobbyrummet. Flotex
Renovering av källarhall med nylagda mörka laminatgolvplankor och vägguttag under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och taket i hallen och kanske trappen hade jag tänkt mig samma som i tvättstugan med downlights och allt.
Vitt paneltak med inbyggda downlights ovanför svarta dörrar och mot röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I trappan hade jag tänkt mig något liknande det här.
Renoverad trappa med vita steg och svarta halkskydd i en ljus hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ge lite sneak peaks från det jag gjort hittills även om det inte återspeglar slutresultatet i helhet. Jag gillar fler färger än svart, vitt, grått och rött förövrigt, även om det inte framkommer i bilderna.
Hembiograf med projektorduk, högtalare och avlångt golv i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstuga med röda väggar, svartvitt rutigt golv, tvättmaskin, torktumlare och en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett under renovering källarrum med vita väggar, en röd och svart list, samt synliga downlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så bomba med förslag till trappen och smarta lösningar, framförallt på belysning. Om man ska ha downligts i snedtak hur fixar man det snyggt, eller ska man fälla in LED i trappstegen?
 
Redigerat:
Ingen aning vad steam punk är i samband med källartrappor. Först ett stort grattis att du har en källare! Oväderligt.
Jag hade en betongtrappa, grönmålad, i ett grottliknade trapphus. Väggarna blev vita, trappstegen kläddes med terrakottafärgade klinker från Tyskland, i ett sortiment som även hade nosplattor ("Spaltplatten"). Blev skitbra. Finns kanske i Sverige med nuförtiden. Belysningen är också viktigt.
 
Lite ljus och ljus färg gör underverk, men en av bilderna gav mig vibbar av en servicetrappa på en atlantångare från 1900-t början, eller rättare sagt att det kanske skulle gå att göra ngt av? Tänker lite mörkare väggpaneler, (typ boaserad mörk ek), mässing, kanske gallerlampor (std på båtar länge) etc? Liiite stretch till steam punk, men båtarna var ju faktiskt ångdrivna iaf. :)
 
Ja man kan nog komma och tänka på en smal båttrapp när man ser hur det ser ut. Mässing och gallerlampor gillar jag, mörk ek kan eventuellt fungera bara man får in mer ljus. Som det är nu är det både mörka väggar och dålig belysning vilket inte är någon hit.
 
Satt och kollade runt på lite fototapeter för att se om jag kunde hitta något kul och hittade på något sätt det här konceptet.
https://www.nethercraft.com/categor...ZVaGpfUK2MkZrRW2oye5ixnVhg9H6cbPN8SUKUPNKbhnc

Hade varit kul att ha på någon vägg även om panelerna är lite smådyra. Tror tyvärr frakten blir tokdyr. De hade en del andra häftiga dekorer också.

Steampunk-inspirerad fototapet med kugghjul och mekaniska detaljer på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är detta som är steampunk då skulle jag bara gå ner i min källare och slica upp en gammal rörradio, handvevad tvättmangel, Super8 kamera, förgasare, högspänningskablar, Liebig-kylare mm. Gå leta på loppisar, där finns massor till låga priser.
 
J Joxalatorn skrev:
I trappan hade jag tänkt mig något liknande det här.
Om du skyndar dig så kan du kanske få tag i såna där färdigskurna mattor till stegen på Lidl, 149kr för 15st.
En vitmålad trappa med sådana blir väl dock mer New England än Steampunk. Snyggt däremot.
Har du tillgång till svarv? Vill man sätta spottar i taket så skulle man ju kunna sätta dem i snedkapade 110 rör med ett lock i mdf. Jag tänker mig alltså att röret står lodrätt och i nedre änden sitter en infälld spot i ett lock av mdf. Den snedkapade änden ansluter till taket.
Vi har den principen på imkanalen till köksfläkten:
 
  • Rostfritt rör från golv till tak med anslutande vit MDF-snedsavning mot ett vitt tak i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas_Blekinge skrev:
Om det är detta som är steampunk då skulle jag bara gå ner i min källare och slica upp en gammal rörradio, handvevad tvättmangel, Super8 kamera, förgasare, högspänningskablar, Liebig-kylare mm. Gå leta på loppisar, där finns massor till låga priser.
Precis, du är på rätt spår. Ska se tekniskt ut men samtidigt snirkligt och "ångdrivet" ut. Man känner igen steampunk när man ser det, men det är i mitt tycke svårt att få till.

M Maximarcus skrev:
Om du skyndar dig så kan du kanske få tag i såna där färdigskurna mattor till stegen på Lidl, 149kr för 15st.
En vitmålad trappa med sådana blir väl dock mer New England än Steampunk. Snyggt däremot.
Har du tillgång till svarv? Vill man sätta spottar i taket så skulle man ju kunna sätta dem i snedkapade 110 rör med ett lock i mdf. Jag tänker mig alltså att röret står lodrätt och i nedre änden sitter en infälld spot i ett lock av mdf. Den snedkapade änden ansluter till taket.
Vi har den principen på imkanalen till köksfläkten:
Bra tips. Ska kolla Lidl imorgon. Har funderat en del på belysningen och det där kan definitivt vara en lösning. Tror inte det behövs svarv för att få till det heller, en överhandsfräs lär räcka. Har även lite lösa funderingar på att hänga en liten kristallkrona uppe vid trappavsatsen. Tror jag har en ligger någonstans så går ju alltid att prova när man väl kommer dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.