Hej,

Jag har en Sparterm Arte 3Rl-100h som har en lucka som är tung och inte stannar uppe vilket är tröttsamt när man måste hålla luckan med ena handen speciellt vid rengöring bla. Jag har även lite lösa metallbitar som vad jag gissar någon typ av motvikter. Har sökt runt på nätet men inte hittat någonstans hur denna spis är konstruerad samt hur man kan justera luckan. Det enda jag hittar är instruktioner om hur man skall elda men det hjälper tyvärr inte mig just nu. Finns det någon på detta forum som sitter med med denna kunskap?
 
Hej,

jag är inte kunnig på området men har precis fått en Spartherm installerad. Vid beställningen, jag köpte min insats i Tyskland, så fick jag välja mellan modell "A" eller "A1" vilket innebar självstängande lucka eller ej. Jag gissar att du har en självstängande lucka vilket innebär att den då ej stannar i öppet läge.

Tyvärr vet jag ej om det går att göra något åt detta...

Mitt tips är att kontakta en återförsäljare och kolla med dem.
 
Hej
Sitter och fnular på kamin och funderar på självstängande tyska kaminer - hur gick det för dig? Har du löst problemet med självstängningen?
/Claes
 
Hej, jag har inte kommit längre. Min lucka är av självstängande variant, inget snack om saken. Men från början så stannade den uppe om men lyfte den helt upp och man känner att det finns någon mekanism i spisen för att den ska kunna stanna uppe. Jag kan ibland få den att stanna uppe om jag har luckan högst upp och släpper den väldigt försiktigt. Tycker det borde gå att justera så att det fungerar bättre men har inte fått någon klarhet i hur man i så fall går till väga.
 
Jag skulle aldrig köpa en självstängande - varför? Jag vill både kunna elda med öppen och med stängd lucka och således kunna bestämma själv. Blir ju även enklare då veden skall in att slippa en lucka som hela tiden vill åka ned.

Således - säkerställ att du beställer A1!
 
Hello dear Mr. Claes Gedda,


you can get this Fireplace with not automatically closend door, but with a automatically closend door too. The price for this Versions are is identical. You must only say what Version you wont.

yours sincerely


Karl-Heinz Kenning

HKS Kamin & Kachelofen GmbH
 
Jag fick den som byggfirman beställde så jag hade inget val men tycker att det är rätt praktiskt med att ha en självstängande lucka. Bara lyft lite på luckan, släng in ett vedträ och släpp luckan. I och med att vi har FTX och den tar luft utifrån ser jag ingen anledning att elda med öppen lucka förutom möjligtvis i början när elden startas och man har luckan på glänt. Öppen lucka stör vår ventilation rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.