Hej,

För ett par månader sedan skrev jag om en fuktskada som som min badrumsentreprenör orsakat här: https://www.byggahus.se/forum/badrum/276330-fuktskador-vid-renovering.html

Någon vecka efter detta så löste plötsligt jordfelsbrytaren ut, detta har inte hänt innan på de 7 år jag bott i huset. Sambandet kändes rätt så glasklart och entreprenören höll med om att de troligtvis orsakat det i samband med ovan nämnda fuktskada. Så de skickade dit en elektriker som undersökte de påverkade uttagen närmre (bild finnes i den andra tråden). Det visade sig då att dessa uttag var fyllda med flytspackel som hade läckt. Elektrikern rengjorde uttagen och kopplade in allt igen.

Detta hjälpte dock inte, jordfelsbrytaren fortsatte lösa ut med oregelbundna intervaller. Ett par gånger om dagen, varannan dag, var tredje dag. På dagen, på natten, utan något mönster som jag kunde upptäcka. Nu klargjorde entreprenören att de hade tagit hand om den del som de kunde ha orsakat, att det nu kunde röra sig om att jag hade någon apparat som var trasig och att det var väldigt svårt för elektrikern att felsöka. Jag skulle nu få stå för kostnaden av elektrikern.

Nästa gång elektrikern kom så satte han in en personskyddsbrytare och förklarade att det kunde vara så att många apparater hade jordfel och att det helt enkelt blivit för mycket så att jordfelsbrytaren löste ut för att totalen blivit för hög så att säga. Tyvärr dröjde det inte många timmar innan personskyddsbrytaren löste ut. Nu visade det sig att den grupp som personskyddbrytaren satt på var rätt så stor och inkluderade de uttag som varit fuktskadade, kyl & frys, diskmaskin, diverse uttag runt om i huset och belysning etc etc.

Vid det här laget hade entreprenören börjat bli undvikande, “svårt att få dit elektrikern”, “svårt att felsöka” osv osv. Nu började en mödosam felsökningsprocess från min sida där jag efter många om och men kommit fram till att om jag drar en förlängningssladd till frysen och sätter den på en annan grupp så löser varken jordfelsbrytare eller personskyddsbrytare ut.

Jag har nu 2 egna teorier, men eftersom jag inte kan något om el så vill jag förstås kolla dem med er.

1. Frysen har alltid orsakat en viss mängd jordfel, men det har hållt sig under en viss nivå så att brytaren inte löst ut. Men de fuktskadade uttagen orsakar nu jordfel som tillsammans med frysen gör att personskyddsbrytaren löser ut när de sitter på samma grupp.

2. Frysen har skadats i samband med att uttagen fuktskadades. Är det möjligt?

Vad tror ni?

Har ni något förslag på lösning? Vill ogärna byta en relativt modern och dyr frys som fungerar fint när den sitter på en annan grupp.

Sedan när det gäller entreprenörens ansvar. Jag tycker att det är helt orimligt att detta inte skulle ha uppstått pga av den fuktskada de orsakat. Jag vill verkligen inte stå för dessa extra kostnader. Vad tycker ni, vad har jag för rättigheter? Hur skall jag agera?

/Jonas
 
Redigerat:
För att själv försöka utesluta kyl/frys mm. prova med lämplig skarvsladd till kyl / Frys, diskmaskin.
Koppla då in de i uttag som ej matas via aktuell PSA.

Har flytspackel kommit in i uttag?, då är det troligtvis skador på något vp-rör troligtvis även på isoleringen på någon av ledningarna i röret, som i sin tur blivit fyllt med flytspackel :(

Blir förmodligen svårt att byta dessa ledningar FK:( om rören är fylda med flytspackel.
men det är ett annat problem, som entrepenören bör upplysas om.

Kan vara högaktuellt med isolatoinsmätning på berörd grupp, det bör visa eventuella fel i den fasta installationen. en duktig elektriker letar på felet ganska snabbt genom sektionering.
en risk är att desto mer flyspackel torkar destå "bättre" värden får man vid mätning, det är inte bra efter som det troligtvis är en kabelskada.

Om intet fel visas i den fasta installationen då kan man börja fundera på vitvarorna...
 
Redigerat:
Frysen har inte skadats i samband med att uttagen fuktskadades. det är iaf säkert. men det utesluter inte ett fel på frysen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
ds99jove skrev:
Frysen har alltid orsakat en viss mängd jordfel, men det har hållt sig under en viss nivå så att brytaren inte löst ut. Men de fuktskadade uttagen orsakar nu jordfel som tillsammans med frysen gör att personskyddsbrytaren löser ut när de sitter på samma grupp.
Fullt möjligt. Men det är också möjligt att jordfelet ligger i nollan i matningen och bara uppträder när gruppen belastas. Testa att köra t.ex. en vattenkokare eller dammsugare i uttaget som frysen var kopplat till och se vad som händer.
 
HSP skrev:
För att själv försöka utesluta kyl/frys mm. prova med lämplig skarvsladd till kyl / Frys, diskmaskin.
Koppla då in de i uttag som ej matas via aktuell PSA.

Jag har försökt utesluta kyl/frys m.m genom skarvsladdar till vägguttag på andra grupper och som sagt det enda jag kommit fram till är att om jag gör detta med frysen så löser varken personskyddsbrytaren eller jordfelsbrytaren ut. Om det är fel på frysen, borde inte jordfelsbrytaren lösa ut då?

Kan inget om el som sagt, så vad betyder aktuell PSA? :)
HSP skrev:
Kan vara högaktuellt med isolatoinsmätning på berörd grupp, det bör visa eventuella fel i den fasta installationen. en duktig elektriker letar på felet ganska snabbt genom sektionering.
en risk är att desto mer flyspackel torkar destå "bättre" värden får man vid mätning, det är inte bra efter som det troligtvis är en kabelskada.

Om intet fel visas i den fasta installationen då kan man börja fundera på vitvarorna...
Det här låter intressant, det enda jag fått hittills från elektrikern är att det är svårt att felsöka eftersom inget löser ut när han är på plats. Så detta är något jag bör föreslå skall göras?
 
Redigerat:
HSP skrev:
Frysen har inte skadats i samband med att uttagen fuktskadades. det är iaf säkert. men det utesluter inte ett fel på frysen.
Men om det är fel på frysen, borde den inte lösa ut jordfelsbrytaren när jag kopplar in den på en annan grupp? Då fungerar ju allt fint.
 
cpalm skrev:
Fullt möjligt. Men det är också möjligt att jordfelet ligger i nollan i matningen och bara uppträder när gruppen belastas. Testa att köra t.ex. en vattenkokare eller dammsugare i uttaget som frysen var kopplat till och se vad som händer.
Jag har inte upplevt att det hänger ihop med belastning eftersom det många gånger har det löst ut på natten. Uttaget frysen sitter i är 2 delat och kylen sitter i samma dosa. Jag har testat att flytta kylens kontakt till samma som frysen men det har inte löst ut personskyddsbrytaren.

Men det låter ändå som ett bra test med vattenkokaren i samma uttag. Får testa imorgon :)
 
Uttagen du pratar om är det dosorna i taket där vattenskadan var? Är det dessa som blivit fyllda med flytspackel. isåfall så är det juh stor möjlighet att han har sågat genom VP röret (eller kanske pansarröret) och skadat en kabel sedan har spackel runnit genom dessa rör?

Då skulle ett byte av kablar i dessa rör kunna avhjälpa problemet, men är det flytspackel i dessa så kommer det att bli tämligen svårt. Men med hjälp av en megger (isolationsprovare) så skall elektrikern ganska snabbt kunna ta reda på var felet är....
 
C
ds99jove skrev:
Jag har inte upplevt att det hänger ihop med belastning eftersom det många gånger har det löst ut på natten.
Kyl och frys tenderar väl i och för sig att starta vid oregelbundna tider oavsett tid på dygnet?
Det är ju t.ex. möjligt att både frysen och kylen måste gå samtidigt för att felet skall bli tillräckligt stort, vilket förmodligen inte händer så ofta. Med en stor belastning kan du enkelt testa den teorin.
 
Har du verkligen diskmaskin, kyl frys, diverse uttag och belysning på samma säkring?
 
Det är också, i det närmaste, standard att koppla frys bredvid JFB.
 
Den standarden får du nog stå för själv. Idag undantas inte kyl/frys.

Frysen är ju klart misstänkt med de symptom som finns. Det kan vara avfrostningen som ibland löser jfbn. Den är därmed svår att mäta så det man kan göra är att prova frysen ensam på en jfb (vilket kan kräva lite omkoppling).
 
bomm skrev:
Uttagen du pratar om är det dosorna i taket där vattenskadan var? Är det dessa som blivit fyllda med flytspackel. isåfall så är det juh stor möjlighet att han har sågat genom VP röret (eller kanske pansarröret) och skadat en kabel sedan har spackel runnit genom dessa rör?

Då skulle ett byte av kablar i dessa rör kunna avhjälpa problemet, men är det flytspackel i dessa så kommer det att bli tämligen svårt. Men med hjälp av en megger (isolationsprovare) så skall elektrikern ganska snabbt kunna ta reda på var felet är....
Uttagen som kyl och frys är inte samma som de i taket som fylldes med flytspackel, dock är de relativt nära i en innervägg kanske 2 meter från de skadade takuttagen.

Min första tanke var också att de fyllts med spackel och jag bad elektrikern kolla detta. Problemet var att uttaget sitter mycket dåligt till, dvs svåråtkomligt och elektrikern sa något i stil med att han borde kunnat om det hade varit så.

Det kanske är nästa felsökningsåtgärd att sätta frysen på ett annat uttag inom samma grupp?
 
EyEr0n skrev:
Har du verkligen diskmaskin, kyl frys, diverse uttag och belysning på samma säkring?

Tyvärr ja... det är ett hus från 64 och jag antar att det är därför.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara avfrostningen som ibland löser jfbn. Den är därmed svår att mäta så det man kan göra är att prova frysen ensam på en jfb (vilket kan kräva lite omkoppling).
Hur svårt är det att göra en sådan omkoppling? Jag har funderat på att skaffa en sån jfb som man har i trädgården och sätta frysen på den. Skulle det vara ett sätt att testa på?


Någon som har nån teori om varför jfb inte löser ut när frysen sitter på en annan grupp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.