Hej,
vi har nyligen köpt ett hus byggt 1903-05, boyta 180 m2. Huset hade från början träfasad, men putsades någon gång på 30-talet. Vi tror träfasaden finns kvar under.
De ursprungliga spröjsade fönstrena har bytts ut till mer perspektivliknande, troligen på 50-talet.
Jag vet tyvärr inte mer om ytterväggen än att den är av trä, och gediget byggd enligt besiktningsmannen ;)

Huset har en hel del renoveringsbehov. Inom de närmaste åren ska vi:
- 2004 renovera invändigt (utskikt och nytt kök, badrumm)
- 2005 renovera och ev tilläggsisolera den putsade fasaden
- 2005 lägga om tak ( takpapp + ev nytt tegel)
- så småningom byta till mer tidstypiska fönster

Hjälp oss prioritera så att vi lägger isoleringskrutet på rätt ställe. De här sakerna spånar vi om:
- tilläggsisolera fasad i samband med omputsning
- tilläggsisolera vindsbjälklag
- täta fönster och dörrar
- byta ut fönster
- sätta värmereflektorer bakom radiatorerna

Lamarr - pinfärsk medlem

 
Jag skulle nog prioritera som följer:
1.) Vindsbjälklag.
2.) Fasad
3.) Täta fönster och dörrar. (Borde iofs inte vara alltför dyrt och mödosamt så det kanske skulle prioriteras högre.)

Fönster är ganska dyrt att byta så det är väl tveksamt om det lönar sig på kort/medellång sikt.
Värmereflektorer kan jag inte uttala mig om.

mvh
David
 
Värmereflektorer bakom radiatorerna, låter billigt och enkelt. Speciellt i samband med att ni ändå tapetserar om invändigt.

Annars skulle jag prioretera vinden och täta och/eller byta fönster och dörrar, före att göra om fasaden.

Om fönstrena är direkt dragiga, kan man tills vidare klistra/tejpa vita pappersremsor över skarven mellan fönster och karm. Det var vanligt förr i tiden, vintertid när man ändå inte tänkte öppna fönstren.

På vinden kan ni förhoppningsvis bara lägga på mer isolering ovanpå den gamla, om det inte är vindsgolv eller fukt e.dy.
 
Ok, tack!

Isolering av vindsbjälklaget är alltså det som hjälper mest. Vad kostar det mellan tummen och pekfingret? (typ 70-80 m2 vind, Stockholm, entreprenör)

Och putsfasaden måste vi göra ändå, oavsett isolering eller ej. Borde man inte tilläggsisolera när man ändå håller på? Och vad är kostnaden för ny fasadputs utan resp med isolering? (också entreprenör)
Jag har läst ca 600 kr/m2 någonstans för ny puts + isolering - kan det stämma?
 
Isolera själv: Ganska lätt och sparar dig en del pengar. Om du ändå ska putsa om fasaden tycker jag att du bör tilläggsisolera samtidigt.
Kolla in bruksanvisningar hos isoleringstillverkarna, Isover etc.
Försök att köpa ett större parti på en gång och få leverans direkt från fabrik. Sparar också en del pengar.

Lycka Till!
David
 
Isolera INTE med gullfiber/mineralull ovanpå den gamla spånisoleringen på vinden. Huset saknar med största sannolikhet diffusionspärr i innertaket på övervåningen vilket krävs till "konstgjord" isolering. Titta istället efter en cellulosabaserad isolering som kan läggas ovanpå spån. Alternativet är att suga ut all gammal isolering, diffusionsspärra och sedan lägga gullfiber, vilket blir betydligt mer omfattande.
Anledningen är att utan diffussionspärr går vattenånga genom taket på övervåningen, in i isoleringen (cellulosabaserad isolering som t.ex kutterspån hanterar detta och släpper fukten vidare) men sen blir det stopp i gullfibret. Resten kan du räkna ut.

Huset har klarat 100 år med den gamla isoleringen och varje ingrepp påverkar den balansen så ta reda på så mycket som möjligt innan du börjar.
 
Isolering av en liknande vind med ekofiber fick vi en offert på ca 10.000:-. Då sprutar de på ca 30 cm ekofiber på 17 cm befintligt spån och sätter upp vindavledningsskivor.

Vi lutar nog dock åt att själva ta bort spånen, lägga plast och sedan mineralull. Tror att det blir lite billigare.

Det viktiga att tänka på när man isolerar vinden är att ofta ventilationen behöver förbättras.

Vinden brukar ses som det första som man skall isolera eftersom värmen stiger uppåt. Därefter se över dragiga fönster.

Vi har nog tänkt att sätta upp reflektorer bakom elementen efterhand vi renoverar rummen. Om detta vet jag inte så mycket.
 
gbg skrev:
Vi har nog tänkt att sätta upp reflektorer bakom elementen efterhand vi renoverar rummen. Om detta vet jag inte så mycket.
Detta låter intressant, Någon som kan berätta lite mer om detta. Jag är på G att byta ut radiatorer så detta borde man kanske göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.