Tänkte höra om ni kan råda oss angående isoleringen i vårt nybygge.
Vi bor i Västernorrland och är inne på bergvärme med vattenburen golvvärme
ingjuten i platta. Huset är på 146kvm och stort fönsterparti på ca 6,5 m mot öst.

Såhär har vi fått föreslaget:
- Grund 300mm
- Tak 195+195mm
- Ytterväggar (hjälp mig tolka!) 45x170, Vindy, 35x70, luftspalt, 22x120 BF
Kommun + KA vill utöka isoleringen med liggande 45 invändigt

- Har isolering i mellanbjälklag stor betydelse?

- Hur bör vi isolera innerväggarna. Hade tänkt något i stil med, gips 10mm-spånskiva 10mm-45mm mineralull. Låter det vettigt? Vi skulle behöva exakta mått på hur tjocka innerväggarna kommer att bli, någon som har råd kring hur vi ska utforma innerväggarna. Visst kan vi regla med trä och behöver inte använda oss av stålreglar?
 
Ok, har läst lite mer angående innerväggarna.
Man brukar alltså ha en eller två gipsskivor och ingen spånskiva och 45x70 reglar.

Är det inte lättare att fästa saker på väggarna om man använder en spånskiva + en gipsskiva och inte två gipsskivor? Vilka är nackdelarna?

Med två lager gips bör innerväggarna alltså bli 13+13+70+13+13, max 122 mm. Kan detta stämma?
 
Hej

Mitt förslag är att lägga 195 till på vinden så att du får 585 isolering där.
Jag håller med KA och kommun, sätt 45 invändig, se till att plasten kommer utanför 45:an. dvs du får: invändig yta + 45 + diff.spärr (plast) + 170 + windy + luftspalt + ytterpanel. På det viset går det dra elen utan att göra en massa hål i diff.spärren. Du får då 215 isolering i ytterväggen ( vilket jag iofs. tycker är lite, det skulle gå sätta en 45 utvändigt också för att få 260)

Isoleringen i mellanbjälklaget är väl bara till för ljudisolering, fela mig om jag har rätt.

Bygger du lösvirke eftersom du kan ändra på väggen?
 
Visst kan du använda träreglar i stället för plåt i innerväggarna. Ha gärna spån+gips så blir det mycket lättare att sätta upp saker på väggarna i framtiden.
 
Fler som tycker vi borde utöka takisoleringen från 2x195 till 3x195 (585mm)?

Hur tjocka blir ytterväggarna totalt om vi gör som spikers-coner rekommenderar?
-gips 13mm
-spånskiva 12mm
-isolering 45mm
-diff.spärr
-isolering 170mm
-windy (hur tjock är den?)
-luftspalt (hur tjock brukar man göra den?)
-ytterpanel 22mm tjock

Anser ni att 215mm isolering i ytterväggarna är i det snålaste laget? Synpunkter?

Speakers_corner: Husets stomme kommer i moduler, byggs i fabrik. Innermätet gör vi själva.

Andersmc: Ja vi har precis funderat över det, och det blir gips+spånskiva. Vissa rekommenderar två lager gips, men det underlättar väl inte om man ska upp med något på väggarna. Det är ett h-vete att försöka hitta reglar, och de ligger sällan där man vill ha dem...
 
Det är det som är "nackdelen", väggarna blir tjocka, 297 mm i dit fall (om jag inte räknat fel som vanligt).
Luftspalten blir där du har 35x70 i din första lista, det är en liggande spikregel som du fäster panalen i.
Windy är en tunn vindtät duk, kanske 1 milimeter tjock, om ens det.
 
Tack, det var utförliga beskrivningar, nu kan man hänga med i snacket! Tack!
 
Hemmakatten
Tycker absolut att ni skall öka på isoleringen både i väggar och tak. Det kostar så lite (i jämförelse med totalkostnaden ;) ) att öka på isoleringen. Elen kommer bara att bli dyrare och dyrare och även om ni har värmepump så drar den en hel del el.

Själva bor vi i Roslagen. Vi har 560mm isolering i taket. Nerifrån sett är det innertak (22mm slätspont) sedan 170 mm isolering, därefter diffusions(plast)spärr (Detta för att vi inte skall behöva skära genom diffspärren vid uppsättning av spottar), sedan 390mm lössprutad isolering. Lössprutad isolering var väldigt behändigt, det gick snabbt och fyller ut ordentligt.

Våra väggar är 325mm tjocka, utav detta är det totalt 240mm isolering.
 
Om vi utgår från att ha 170+45 i isolering.
När man gör ritningen/måtten för plattan ska man göra plattan mindre än husstommen. Betyder det att man drar av 22 (utvändig paneltjocklek) plus 35 (luftspalt) på 297 (totala väggtjockleken)?

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Alltså, panelen och luftspalten kommer utanför plattan.
 
EmMi skrev:
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Alltså, panelen och luftspalten kommer utanför plattan.
Ja det gör de. Se på: Platta på mark - Yttervägg (K:6) men de är fel ute ang avståndet mellan panel och mark... och de har extra 45 utanpå.

Det typiska är att man utgår från innermåtten och lägger på väggtjocklek minus spalt och panel till plattansyta, eller om plattans yta är begränsad tvärt om. Ibland finns krav på husets yta med takutstick och allt men det rör väl knappast dig här :)
 
Hej igen,
vi har diskuterat med KA och är inne på att ha 195+195 i taket. Konstruktören tipsade om att montera ett korslagt lager 95 mm under takåsarna.
Då kommer vi upp till nästan 500 mm inklusive luftspalten. Men vår KA menade att det blir mycket jobb för liten effekt, det kräver extra ribber typ och han tycker att det är bättre att vi istället utökar från 170 till 195 i väggarna + 45. Så totalt 240 i väggarna. Vad anser ni om det?

Hur lägger man isoleringen lämpligast i så fall? Nu är huset anpassat för 170:s isolering, då måste vi utöka stommens reglar till 195. Lägga in 195 tjock isolering (isf 170) plus de där 45 invändiga utanför fuktspärren. Eller ska man dela upp isoleringen på annat sätt?
 
Korslagd isolering är bäst gärna på båda sidorna.
Ska ni ha stående panel då blir det ju automatiskt liggande reglar på utsidan också ...
Absolut minst 500 mm i taket.
Även där är ju ett lager på insidan fuktspärren överlägset. Vilken KA....
 
Frågan ställdes för över åtta år sedan, så förmodligen har TS fått dit sin isolering vid det här laget. Undrar vad det blev?
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.