Hej!
Jag har införskaffat mig en Nedis smart switch och tänkte göra en extra check här innan jag spränger byggnaden.
Är alldeles för många kablar att koppla in i den nya strömbrytaren. För att det är en smart switch som alltid behöver strömtillförsel och en neutral kopplad. Behöver jag fixa Wago och eller liknande för resterande kablar?
Hur ska jag gå till väga?
Tack!
Jag har införskaffat mig en Nedis smart switch och tänkte göra en extra check här innan jag spränger byggnaden.
Är alldeles för många kablar att koppla in i den nya strömbrytaren. För att det är en smart switch som alltid behöver strömtillförsel och en neutral kopplad. Behöver jag fixa Wago och eller liknande för resterande kablar?
Hur ska jag gå till väga?
Tack!
Ja, du behöver någon typ av kopplingsplint dels för jorden, dels för nollan, sen behöver du även en bit ny tråd mellan nollans kopplingsplint och nollans anslutning i nya strömbrytaren.
Nya strömbrytaren bör(/ska) bara ha en tråd i varje skruvanslutning.
Nya strömbrytaren bör(/ska) bara ha en tråd i varje skruvanslutning.
Uppskattar det snabba svaret!Demmpa skrev:
Jag är väldigt ny på detta. Om jag har förstått det rätt så är de två blåa nollan och de gulgröna är jorden? Jag ser en brun och två svarta. Jag antar då att de svarta är fasledare och att de ska in i L1 och L2. Men vad är då den bruna?
Då det är två nollor och två jord. Ska jag ta en av varje i en kopplingsplint, dra en ny tråd därifrån och dra den till neutralen i min nya brytare? Isåfall, ska jag göra det två gånger?
Tack än en gång!
B-plintarna i befintliga strömbrytaren är kopplingsplintar som inte har någon intern förbindelse med någonting utan det är rena skarvplintar.
Bägge blå trådarna hör ihop.
Bägge gulgröna trådarna hör ihop.
Man ska aldrig gissa utan det man kan göra är att antaga någonting i en arbetshypotes som man sedan bekräftar genom tex mätning.
Det är lite lustigt att det inte är två trådar ihop på L-plinten eftersom det är två blå & två gulgröna.
Den svarta på L bör vara inkommande fas, sen är den andra svarta & den bruna utgående tändtråd (bruten fas).
På den nya brytaren är L inkommande fas, L1 & L2 är var sin utgång (tändtråd).
Bägge blå trådarna hör ihop.
Bägge gulgröna trådarna hör ihop.
Man ska aldrig gissa utan det man kan göra är att antaga någonting i en arbetshypotes som man sedan bekräftar genom tex mätning.
Det är lite lustigt att det inte är två trådar ihop på L-plinten eftersom det är två blå & två gulgröna.
Den svarta på L bör vara inkommande fas, sen är den andra svarta & den bruna utgående tändtråd (bruten fas).
På den nya brytaren är L inkommande fas, L1 & L2 är var sin utgång (tändtråd).
Du tar genvägar.D Datlalo skrev:
Du har kopplat in en jordledare istället för vad som bör vara en nolla.
Dessutom är Wago 773 ett dåligt val till FK, 221 är bättre. Det är inte fel men med tanke övrigt engagemang du visar för att göra en korrekt installation så blir det en risk, skittråkigt att koppla om blir det också.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Man ska mäta så att man VET vad som är vad. Gul/grön ska bara användas som skyddsjord så byt ut din lilla gulgröna till blå. Skala rätt längd så att inte så mycket bar koppar syns när kardelerna är helt inne i respektive plint.
Jag antar att L och en av tändtrådarna ska skifta plats men svårt att se färgerna mellan de båda bilderna, så mät vad som alltid är fas.
Jag antar att L och en av tändtrådarna ska skifta plats men svårt att se färgerna mellan de båda bilderna, så mät vad som alltid är fas.
Varför är det det?ARJU skrev:
Wago själva säger att 773 är till EK & FK,
”PUSH WIRE® toppklämma för dosor; för entrådiga och fåtrådiga ledare;”
https://www.wago.com/se/installatio...or/push-wire-toppklaemma-foer-dosor/p/773-104
Hur fungera det tidigare?D Datlalo skrev:
Kunde du tända en lampa åt gången?
Eller var den ena lampan tvungen att vara tänd för att den andra ska kunna tändas?
Här är uttalar sig Wagos VDDemmpa skrev:
https://www.elinstallatoren.se/2017/06/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/
Min personliga (och begränsade) erfarenhet är att de ställer högre krav på installatören än varianterna med spak.
Det är lätt hänt att en eller ett par kardeler viker sig vid inkoppling, är man ovan finns det risk att problemet inte åtgärdas.
Detta förvärras av att de i vissa fall kan vara ren lögn att koppla ur, kardelerna tar lätt stryk vid urkoppling och en ovan montör kan avstå att klippa bort skadade kardeler och bara koppla in på nytt.
En ovan montör kanske inte ser eller förstår skillnaden mellan RK, FK samt EK, nu ska ju inte RK användas alls i en fast installation, men om den gör det, så är det bättre att den sitter kopplad i 221/222 än 773. Speciellt hempulad belysning kan ju råka vara RK. Nu är ju belysning så pass låg last att det sannolikt inte börjar brinna ändå, men det är ytterligare en risk.
De är inte enkla att montera rätt.
Jag antar att när man inte skäms över att använda gn/ye ledare till nolla så behöver man bättre förutsättningar än 773 levererar.