Nu är det så att jag har inhandlat en detektor, kamera och NVR med hårddisk som jag tänkte använda för att övervaka min sommarstuga. Tyvärr ligger stugan låångt ifrån någon installatör så jag blir tvunget att göra detta själv. Vilket är lättare sagt en gjort om man är helt nollad när det kommer till allt med el :confused:

Så nu hoppas jag någon kan hjälpa mig med installationen här på byggahus. Hur nätverket och hur NVR ska fungera borde inte vara något problem men hur man kopplar kameran (POE) ihop med detektorn och hur man får ström till detektorn är lite värre.

Jag antar att det bara är att koppla en nätverkskabel till kameran och NVRen och sedan koppla ihop kameran med detektorn och på något sätt koppla detektorn till strömnätet via en transformator. Är det något annat jag bör tänka på?

Vilka kablar skall jag köpa, jag har i dagsläget inte en enda kabel.

Här är lite bilder på det jag tänkte installera

Foto 2015-08-06 16 43 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto 2015-08-06 16 52 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto 2015-08-06 16 41 56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto 2015-08-06 16 47 56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto 2015-08-06 16 48 06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto 2015-08-06 16 48 18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Utan nån info om vilka apparater det rör sig om egentligen så kommer här en liten gissning...

Kameran har ju Alarm IN, Alarm Out och Reset.
Alarm IN = troligtvis så aktiverar du kameran / inspelningen
Alarm OUT = Om du använder kamerans inbyggda röresleavkänning så Aktiveras denna när det rör sig.
Reset = Stänger av kameran/inspelningen om den är aktiverad med Alarm IN

Alarm IN och Reset, skall säkert slutas mot en valfri GND (via ett potentialfri relä i detektorn).

Detektorn har ju ett relä, som aktiveras vid rörelse, det reläet funkar bara om DIPswitch 4 är "ON".
Detektorns känslighet ställs in med DIPswitch 2 och 3, fyra olika läge finns förklarat under "PIR Sensistivity Legend:"
Tiden som reläet skall vara igång efter rörelse (tid som du vill spela in) ställs in med DIPswitch 6 och 7, även där efter tabellen nere till höger på sista bilden.

Men förmodligen så går allt detta och läsa sig till i en instruktionsbok nånstans.
PoE kanske kan driva Detektorn med på något vis, vet inte spänning eller något på detektorn. Behöver manual till båda enheter troligtvis för att kunna jämföra.
Annars får du dra fram separat matning till detektorn som kanske inte är roligt.

/allt detta är vad jag själv kan gissa mig fram till bara på att titta på bilderna!!
/hpnisse


edit: har bara en vanlig IP kamera hemma kopplad till nasen hemma så har egentligen ingen koll på sånna här kameror, men tycker det är kul o fundera på problemlösningar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.