Vår nuvarande toalett är gammal och det luktar avlopp i badrummet, vilket vi misstänker har med toaletten att göra (det är därifrån lukten kommer som det verkar). Nu har vi köpt en ny och ska koppla in den, men jag tycker installationen ser suspekt ut och känner att jag behöver få lite hjälp innan jag sätter igång (så att vi inte står utan toalett helt plötsligt).

- Bostadshuset (en lägenhet) är från 1993. Ändå ser det vita plaströret som kommer från golvet väldigt brett ut. Det är svårt att mäta exakt men det är runt 14.5cm. Som jag förstår det så är det en gammal standard?
- Golvet, som är någon form av marmorsten, ligger dikt an mot det vita röret som det verkar. Känns som att det inte går att få golv så perfekt runt ett rör, vilket får mig att tro att det vita röret inte är det faktiskt avloppsröret. Men jag är väldigt osäker på det. Det ligger dessutom ett tjockt lager av tätningsmassa runt röret på utsidan. Ska man behöva det om det är det faktiska avloppsröret?
- Det är en liten orangebrun list längst ner på röret mot golvet, vad är det? Har avloppsrör sånna?
- Den nuvarande installationen ser väldigt hafsig ut. De har satt en gummipakning på insidan av det vita röret vars yttermått är lite mindre än röret och innermåttet lite större än toalettens rör. Sen har de gått loss med silikonsprutan och någon sån tätningsmassa för att få allt tätt.

Jag har köpt en gummekrage som ska passa över 146mm rör och som har ett innermått på 90 som väl är standardmått för toalettröret. Tror ni att den räcker eller behöver jag någonting annat här?
 
  • Toalettstolens bas med synliga mögelsporer vid fogarna på ett marmorgolv. Slitage och dåligt underhåll synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör genomgång i marmor, förslitning och ojämnt tätningsmaterial kring kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på toalettens golvfläns och avloppsrör; behöver underhåll/reparation, synlig gammal tätning och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol nära golv, skadad tätningsring, mögel eller smuts, underhåll behövs, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart WC-manschett ligger på blå yta med informationsetikett, text och produktmärkningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.