Hejsan!

Ny här .Jag har tröttnat på allt jag har hemma. Fick ett ryck förra månaden och slängde allt jag inte ville ha, köpte färg och målade om hallen köket och vardagsrummet i vitt. Gjort en egen sida där ni kan se hur det ser ut hemma hos mig.

http://groups.msn.com/minlagenhet/_whatsnew.msnw

Om ni fick göra om hos mig, fick helt fria händer…..hur skulle ni göra? Måla i en annan färg ?Hur skulle ni inreda?

*Hallen: står nästan helt tom...ställde dit en bänk för att kunna ställa ifrån sig tillfälligt och några mattor. Hallen är avlång och mörk. Funderar på vilken lampa man ska ha där. Inte plafond då det blir för mörkt.

*Badrummet: Har jag inte målat men vill göra den lite mysigare .Den är otrolig tråkig och trång
Hur har ni gjort med barnens leksaker? Vad kan man göra åt kaklet? Den är aprikos som jag har tröttnat på.

*Köket: Har inte vågat måla luckorna men bytt handtag men det ser lika tråkig ut. Köksbord och stolar SKA bytas ut men jag har inte hittat en som jag vill ha.

*Vardagsrummet: Står tomt just nu då jag fick golvet slipad igår. Det enda jag vill behålla där är mina 2 vita Ikea Expedit
http://www.ikea.se/webapp/wcs/store...499&langId=-11&parentCats=10104*10173
Fast med 5 hyllplan ,inte 4 som på bilden
 
Stooor fråga det här ;)

Lite svårt att svara då man eg. inte vet vad du har för möbler, kan ju finnas nåt som går att bygga vidare på.
Köksmöblerna ser väl ut som att det är ett klokt förslag av dig att byta ut, åtminstone stolarna ;)

Vet inte heller vad du har för budget, om detta är en bostadsrätt samt hur länge du tänkt bo kvar dvs. hur mycket du vill satsa på renoveringar och möbelinköp, det blir ju antagligen rätt kostsamt att byta ut hela möblemanget och samtidigt ta ett totalgrepp på lägenheten :-/
Men om nu inte pengar är nåt problem så kan du ju bara gå till närmaste köksleverantör eller möbelaffär, fast om du är som mig och en stor del av övriga befolkningen så kanske det inte går att göra precis allt på en gång ;D, fast vad vet jag egentligen......

Mitt förslag för köket, så här i all hast är som följer:

* Lägg in samma golv i hall och kök som i v-rummet, ev. klinkers direkt innanför ytterdörren.

* Måla om köksluckorna.

* Måla en fondvägg i köket som passar i färg till köksluckorna.

* Byt kakel ovanför köksbänken.

* Nya Bänkskivor? (Syns ej på bilderna i vilken kondition nuvarande är)

* Fixa lite trevlig belysning tex. riktbara spotlight´s på skena i taket som du kopplar till en dimmer vilket ger både bra arb. belysning och mysljus samt spottar under överskåpen för att få bra bänkbelysning. Sy alt. köp en snygg rull/hissgardin i nåt tyg som passar ihop med en både snygg och praktisk plastmatta från tex. "Pappelina". Sätt upp lite hyllplan av trä (ek,bok beroende på vad du sätter för träslag på tex golvet) på konsoller på någon av köksväggarna för "småprylar och finsaker".

//Christina som får återkomma i ärendet när mer tid finnes ;)
 
Hej Christina!
Ja,du är verkligen en forumgud ;)

Hmmm budget vad är det ??? Den kan jag säga inte är stor då jag är sjukskriven nu.Men visst kan jag lägga ut en slant varje månad ca 1000-2000 kr.Tyvärr så kan jag inte göra stora renoveringar (slå ut väggar etc etc) :'( då det är en hyreslägenhet...men vi kommer att bo här länge.

Som sagt dom enda möbler jag vill behålla är mina Expedit hyllor resten vill jag köpa nytt men precis som du och resten av befolkningen ;) kan jag inte göra allt på en gång

förslaget för köket

* Lägg in samma golv i hall och kök som i v-rummet, ev. klinkers direkt innanför ytterdörren.
Låter som en bra idé

* Måla om köksluckorna.
Funderar på om jag vågar fräscha upp dom gamla luckorna så här. :-/
http://www.ikea.se/webapp/wcs/store...298&langId=-11&parentCats=10110*10652
Alltså rama in dom och måla dom.... vita :-/

* Måla en fondvägg i köket som passar i färg till köksluckorna.

* Byt kakel ovanför köksbänken.
Får inte byta kakel :'( MEN jag ska använda kakeldekor

* Nya Bänkskivor? (Syns ej på bilderna i vilken kondition nuvarande är)
Får inte heller byta :'(

* Fixa lite trevlig belysning tex. riktbar spotlight på skena som du kopplar till en dimmer vilket ger både bra arb. belysning och mysljus. Sy alt. köp en snygg rull/hissgardin i nåt tyg som passar med exv. en både snygg och praktisk plastmatta från Pappelina. Sätt upp lite hyllplan på ngn. passande form av konsoller på någon av köksväggarna för "småprylar".
tänkte sätta lite halogen lampor under diskbänken

Vad tycker du?
 
Visst det låter väl bra :D

Rent allmänt skulle jag nog råda dig att, utifrån dina ekonomiska ramar, bestämma vilket rum som du tycker är viktigast och göra det klart först annars tenderar allt bara att bli lite planlöst duttande här och var.

Om du tex. börjar i köket så bestäm dig för en färgskala som du gillar(och gärna en som du kan tänka dig att låta hänga med i varierade nyanser/former in i hall/v-rum) och använd den tex. i olika accenter som: fondvägg, rullgardin, golvmatta och låt basen vara vit.
Detta är inte så dumt för om man sen skulle vilja byta accentfärg så är det lättare att göra än att måla om tex skåpluckor.
Skulle personligen vara tveksam till att börja och försöka göra en ramspegellucka själv av den typ av köksluckor som du har, om du inte är väldigt händig, inte helt lätt att få snyggt, jag tror det blir lika bra om du istället poängterar det släta, rena i din lucktyp och försöker göra nåt kul av just den stilen.
Har sett att vissa lämnar köksluckor för sprutmålning hos tex. billackerare för att få en riktigt hård och högblank färg, kanske kan vara nåt för dig för att få ngn. liten effekt om du vill ha dem vita, borde också reflektera ljuset bra för att inte köket ska upplevas mörkt, iof. inte det mest praktiska ur städsynpunkt med småbarn pga. att kladdiga fingrar och fett mm syns ganska tydligt på högblankt ;)
Jag skulle nog också sätta betydligt längre och mer "synliga" handtag i tex rostfritt, alu eller ek om du lägger det materialet på golvet.
Du kan också "leka" lite med glanskontraster och tex. göra fondväggen i helmatt.
Kakeldekorer är jag personligen inte så förtjust i, men man kan ju ev. använda ngn. enstaka om man hittar något grafiskt mönster eller tex bokstäver och göra nåt kul av, "blomklisterbilder" gillar åtminstone inte jag, men det är ju en smaksak. Jag tror att det kan bli snyggt om du behåller hela skåpväggen helvit, inklusive kakel med avbrott för tex mer dominanta luckhandtag, under förutsättning att du lägger till färg på andra ställen i rummet.
Avslutningsvis bestäm dig för en stil och försök att följa den ganska strikt till en början, när du sen är nästan färdig kan du lägga till enstaka uddaföremål som får vara stilbrytare(vilket jag tycker är mkt. finare än om varenda pryl i ett hem är i exakt samma stil, blir lätt lite opersonligt isf.), då är det lättare att se om det "bryter" snyggt eller inte ;) samt att du ändå får basen i rummet att se enhetlig ut.

I hallen behöver du kanske satsa ordentligt på snygg och praktisk förvaring beroende på hur stor lägenheten är samt hur mycket förvaringsmöjligheter du har i sovrum exv.
I v-rummet passar ju dina IKEA hyllor perfekt till "rumsavdelare" för att få en arbetshörna, förslagsvis längst inne vid dörren för att använda den del av rummet med fönster till umgängesplats, IKEA har en soffserie som heter "Karlanda" som jag tycker är fin, finns i lite roliga färger samt står på ekben, du bör inte övermöblera för då blir det både trångt och mörkt, man skulle ju kunna tänka sig tex. en rejälare soffa och två uddafåtöljer.
Tänk på att välja nättare möbler gärna på ben så ger det ett luftigare intryck i rummet, soffor och fåtöljer kan med fördel vara i olika färg/nyanser och försök hitta dubbla anv. områden för så många möbler som möjligt.
Bind ihop sittdelen av rummet med tex en lite större matta.

MVH och Lycka till :)//Christina.
 
Vilken rolig tråd!

Märker av det lilla i möbel- och prylväg som syns, att du gillar färg! Väldigt praktiskt när man har barn så att deras leksaker "smälter in" i inredningen, istället för att lysa med sin närvaro i sobra och neurtala inredningar (läs mig ;)) Nu menar jag inte att du ska bo i en färglåda, utan ha en vit/neutral bas med färgklickar.

I hallen kan du sätta upp längsgående hyllor ovanför dörrarna (ev. hela vägen runt), med korgar och lådor för massor av förvaring. Halogenspottar skulle vara snyggt att sätta under hyllorna.
Hatt- och skohylla har ju en given plats bredvid ytterdörren.
Om du plockar bort köksdörren skulle en sittbänk med förvaring (tex Rakke med dyna klädd med läckert tyg) kunna placeras mellan kök och badrum. Ovanför bänken kan en spegel och tex nyckelskåp sättas upp.
Är osäker om du får plats med ett sideboard i köket ???, kanske om du vrider bordet... Tycker definitivt att du ska ha en fondvägg där. Om du skippar sideboardet, kan du istället köpa tavellister, som du ev. målar samma färg som fonden. Där kan du "displaya" snygga kokböcker, söta inramade barnteckningar mm.
En mysig/snygg lampa, eller två, rakt ovanför matbordet är viktigt, likaså en lampa i fönstret. Även en matta under matbordet förhöjer mysstämningen avsevärt. Ikea har en en röd/begie sisalmatta som både är snygg och lättstädad. Annars är en röllakansmatta ett annat städvänligt alternativ.
Dina köksgardiner tycker jag är jättesöta och personliga. Ett oljat björkbord och kanske röda pinnstolar skulle passa. Tyget på dina köksstolar kan du återanvända genom att spänna upp dem över en ram och få "instant art"

Det här är bara några funderingar, men jag återkommer!
 
Hinner inte läsa igenom idag...mycket på gång nu ::) men jag återkommer imorn

See ya later alligator ;D
 
Jag tänkte fixa eget kakeldekor, men nu får vi omkaklat, så det blir inte aktuellet.

Hade tänkt skriva ut några faviritrecept på datorn och gjort det så att allt får plats på en kakelplatta. Sedan skulle jag ha haft självhäftande plast ovanpå och färst det på kaklet.
Såg det någonstans, och gillade idén.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.