Ska koppla in ett nytt 400v element.
Kopplingen ser ut som enligt bild.
Det går ju en svart resp vit kabel ifrån väggen till varje lila kabel på de gamla elementet.
De måste väl bara vara så att man ska sätta dom nya kablarna (blå/brun) där lila sitter nu?
Blir alltid osäker när de gäller el bara för att.

Tacksam för hjälp!
20141118_133212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det finns fyra svarta och två gul/gröna ( skyddsjord) , det vita är gammal målarfärg efter en renovering.

Det som vi har är en vidarematning till ett eller flera element i huset. När man delar dom sammankoppade kablarna så slutar andra element att fungera.

Flytta över kablarna under varje skruv tillsammans börja med gul/grön och fortsätt med nästa skruv o.s.v . Brun och blå spelar ingen roll eftersom matning är två faser i dit fall.

OBS bryt strömmen och spänningsprova först Det är minst två eventuellt tre säkringar som är inblandade i matningen.
 
Eller så har de tidigare markerats med lite vit färg för att lättare skilja kablarna åt?
Hur som helst så kommer de upp ur 2 olika rör ifrån väggen. 1 kabel ifrån varje är ihop kopplade till varandra.

Tänkte som så att jag slår av huvudbrytaren, mäter dom svarta kablarna, får jag inget utslag så kopplar jag bara loss allt och flyttar över exakt likadant till det nya. Sätter ihop allt och kollar att de fungerar. Då är allt okej?
Vill bara dubbel checka så man inte glömmer nåt.
Vill ju inte att dottern ska ta tag i elementet och få en stöt :)

Har gjort detta förut, men va länge sen och känner att jag vill friska upp minnet lite :)
 
Vill du vara lite mer säkerhetsmedveten så skulle jag rekommendera en lite utökad procedur:

1. Mät spänningen i dosan att du har förväntade 400 V mellan de två svarta, och 230 V mellan svart - skyddsjord.
2. Bryt strömmen.
3. Mät igen att det nu är strömlöst. Då har du dels testat mätinstrumentet och dels verifierar att du verkligen skruvat ur rätt säkring.
4. Byt element. Var noga med avisolering och anslutning etc.
5. Granska.
6. Mät jorden, ohmmät mellan höljet på radiatorn och någon annan skyddsjord i rummet. Ska vara god kontakt.
7. Koppla in strömmen
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
Det finns ett riskmoment vid spänningsprovningen.
Om det är flera element som spänningsmatas av en komplett trefasgrupp, då finns risk att man bara skruvar två säkringar och uppmäter spänningslöshet. När sedan huset blir utkylt, då slår en elementtermostat till och den ''späningslösa'' ledningen blir plötsligt spänningsförande via ett element med 230 v.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 2 till
  • Laddar…
Fast om man slår av huvudströmbrytaren är ju hela huset "nere" om man säger så. Risken är ju då = 0 att något ska slå till. Eller misstolkar jag din poäng nu?
 
Om man bryter huvudströmbrytaren eller tar bort alla tre säkringarna i en trefas grupp. I det läget blir det spänningslöst ''varaktigt''.

Jag ville bara varna för risken med bakmatning ihop med D -kopplade trefaslaster eftersom dom flesta hemmafixaree ofta bara grejar med enfasgrupper t.ex belysning eller vägguttag. I dom grupperna finns inte den risken.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tror jag har koll på läget nu.
Tack så mycket för svaren!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.