Hej!
Är ny på forumet och har bara precis börjat kolla runt lite och sett att här är en del kalkyler på vad det skulle kunna kosta men dem flesta saknar så mycket information så man får aldrig riktigt fram några bra svar från alla läsare då det e omöjligt att gissa mellan "tumme och pekfinger"

Jag är ung och tänker inte flytta än på ett tag men vet att jag kommer göra det längre fram i livet och hade varit skönt om man hade en del kunskap om det innan man börjar på det på riktigt.
Det jag hade velat ha reda på är priser från start (alltså en bit mark ute på landet).
Tomten får jag utan kostnad så det går att dra bort direkt? och sen markarbeten, har själv kunskap om dränering. underlag osv hur svårt är det att göra hela den biten själv?

Huset jag hade tänkt ta med som exempel är
http://www.varsasvillan.se/detaljer.asp?prod_id=84

Det står inga priser på hemsidan om huset men det kanske finns lite folk här på forumet som har en aning om vad det skulle kunna kosta?
Till sist hade det varit roligt att veta lite om uppvärmning då jag läst en hel del om bergvärme vs vedeldning.

Tack till er som läst hela vägen och ännu större tack till er som hjälper till. vore intressant att veta så man kan börja spara i tid då alla vet hur det ligger till med bankerna och deras 15% i dagsläget.

Tack på förhand
Mvh:D
 
Redigerat:
Ja, hej du och välkommen. Du har ställt en av de absolut vanligaste frågorna: "vad kostar ett hus", och den frågan är som du förstår omöjlig att svara på. "Vad väger en hund?"

Det man brukar svara är att ett hus kostar nånstans 15000 till 25000 kr/m². Den lägre siffran om du genomgående väljer billiga lösningar och gör mycket jobb själv, den högre ger plats för mer lyx och extern arbetskraft. Huset du länkar till ligger i den högre delen av skalan.

Detta gäller själva huset, sen tillkommer tomt och markarbete. Visst kan man göra grävning och dränering själv, under förutsättning att man har tillgång till entrepenadmaskiner och kan hantera dem. Om du får en tomt gratis är ju bra, men du har ändå kostnader för vatten, avlopp, el, tele, avstyckning, bygglov etc etc.
 
andersmc skrev:
Ja, hej du och välkommen. Du har ställt en av de absolut vanligaste frågorna: "vad kostar ett hus", och den frågan är som du förstår omöjlig att svara på. "Vad väger en hund?"

Det man brukar svara är att ett hus kostar nånstans 15000 till 25000 kr/m². Den lägre siffran om du genomgående väljer billiga lösningar och gör mycket jobb själv, den högre ger plats för mer lyx och extern arbetskraft. Huset du länkar till ligger i den högre delen av skalan.

Detta gäller själva huset, sen tillkommer tomt och markarbete. Visst kan man göra grävning och dränering själv, under förutsättning att man har tillgång till entrepenadmaskiner och kan hantera dem. Om du får en tomt gratis är ju bra, men du har ändå kostnader för vatten, avlopp, el, tele, avstyckning, bygglov etc etc.
Tack Anders för ditt svar, jag förstår att det e svårt för dig och alla andra och besvara mina frågor och det e ju just där problemet e för mig med, har inte en aning.
Men med det huset och självklart vill jag göra så mycket som möjligt på egen hand med dem erfarenheterna jag har inom bygg (listan e inte lång) men menar du att det inte alls går att säga något pris då? hamnar det någonstans under eller över 3 miljoner?

Har ju inte direkt ont om tid men vore ju gött om man kunde börja spara i tid och veta vad man ska lägga undan för att sen ha pengarna om 5-10 år.


Mvh
 
Om vi bara tittar på "ditt" hus så ser vi snabbt flera saker som gör det dyrt:
Souterräng
Putsad fasad
Komplicerad takkonstruktion
Komplicerad form på huset
Många och stora fönster i oregelbundna former.
Stor balkong
Inbyggt garage
Trappa
Snedtak i v-rum/kök

Vi kan då lugnt gissa att priset går mot, eller till och med över, det övre värdet i tumregeln. Boyta 180m² * 25000 = 4,5 miljoner.

Men om du vet vilket hus du vill ha är det enklaste att du helt enkelt frågar Väråsvillan vad huset kostar.
 
andersmc skrev:
Om vi bara tittar på "ditt" hus så ser vi snabbt flera saker som gör det dyrt:
Souterräng
Putsad fasad
Komplicerad takkonstruktion
Komplicerad form på huset
Många och stora fönster i oregelbundna former.
Stor balkong
Inbyggt garage
Trappa
Snedtak i v-rum/kök

Vi kan då lugnt gissa att priset går mot, eller till och med över, det övre värdet i tumregeln. Boyta 180m² * 25000 = 4,5 miljoner.

Men om du vet vilket hus du vill ha är det enklaste att du helt enkelt frågar Väråsvillan vad huset kostar.
Tjosan haha aa där ser man, och då e inte markarbeten VVS osv inräknat ens? :D och jag som hade ett större hus som jag gillade mera hahah får se hur man gör det är trots allt en kontantinsats på 675.000 :)

Tack för dina svar dock trevligt med folk som du :)
 
Ring Värsåsvillan och boka in ett möte så hjälper de dig säkert.
 
Jag har faktiskt varit i kontakt med Värsåsvillan om just det huset.
De uppgifter jag fick var att huset skulle kosta 3 640 000:- nyckelfärdigt med putsad fasad.
Då ingick: grundläggning platta på mark med vattenburen golvvärme. Kakel & klinker i bad/wc/dusch.
Klinker i entré - tvätt, kakel över bänkarna i köket.
50 ton fyllnadsgrus, inkoppling till befintlig anslutningspunkt på vatten & avlopp (15 meter) och grävning för inkommande servicekabel till el-tele (15 meter) ingår också.
Detta gäller en "normaltomt"...
Skicka PM om du vill ha en kopia på leveransdeklerationen som jag fick utav dem. :)
 
jag såg detta hus på annons i ett reklamblad för ngn vecka sen låg på 3 050 000 med träfasad modell funkis.
annonsen var för växjö och helt nyckelfärdigt.
puts tillkommer enligt annons.
huset var lite för dyrt för mig annars passar sluttning bäst för min del.
och markarbeten tillkommer ju oavsett vad för hus märke man köper.
 
nybyggd skrev:
jag såg detta hus på annons i ett reklamblad för ngn vecka sen låg på 3 050 000 med träfasad modell funkis.
annonsen var för växjö och helt nyckelfärdigt.
puts tillkommer enligt annons.
huset var lite för dyrt för mig annars passar sluttning bäst för min del.
och markarbeten tillkommer ju oavsett vad för hus märke man köper.
Jag fick mejl från en säljare i Skåne för en liten stund sedan om detta hus med träfasad och där skulle det kosta 3 275 000:- i funkismodell. Ca: 200 000:- extra om man vill ha putsad fasad...
 
Oj. härligt med så många svar från er alla :) man bugar och bockar... kollar bara runt för att få en aning om vad saker kommer till att kosta så man vet ungefär hur man ska gå tillväga för att bygga eget, vet ngn vad det kommer kosta att bygga brunn och installera bergvärme och resten eftersom det inte finns i nuläget på marken?

Mvh
 
Det är självklart svårt att svara på, men vi byggde ett hus 2007 på 178 kvm där vi hade ca 400 000:- i tillval och totalkostnaden var ca 2 200 000:- så jag tror absolut att ni tjänar på att vara "obekväma" och verkligen jämföra priser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.