Hej!
Vi ska lägga parkett och har stött på några problem med lukt. Tacksam för input innan jag lägger in nytt golv.

När jag fick tillträde kände jag på vissa ställen en unken lukt i bostadsrätten. När vi tog bort den gamla parketten kom en unken lukt fram från den underliggande plastmattan. Vi rev ut plastmattan med en mattstripper. Mattan var limmad på nåt flytspackel (betong under). Vi har nu en plan yta men har naturligtvis inte lyckats få bort alla limrester trots ihärdigt skrapande. Det luktar relativt starkt fortfarande från matta och lim.

Finns det nåt förebyggande jag kan göra för att förhindra att lukten tränger upp efter läggning av nytt parkettgolv, utan att behöva slipa av ytan med en ABS-slip? Det dammar så jävligt. Har ni nåt tips? Hjälper det med ångspärr (är på tredje våningen så behövs egentligen inte)?

Tack på förhand!
 
Sitt in en ozonrengörare ett par dar och se om det hjälper?
 
Tack för svar! Behöver jag lägga ångspärr eller räcker det med vanlig foam? Det är betongbjälklag med gammalt flytspackel på tredje våningen i ett hus från 89.
 
Följ golvtillverkarens rekommendationer men det brukart dom vilja att man har när det är betong under.
 

Bästa svaret

Det kan vara s.k. Kemiska emissioner, alltså att du fått en alkalisk nedbrytning av matta och/eller mattlim. Isf rekommenderas avlägsning av smittat material (det kan tränga ner genom flytspackel till underliggande betongkonstruktion) alternativt mekaniskt ventilerat golv eller t.ex. C-trap eller sto duk.
 
Skall nämnas att alla ovanstående alternativ bör hjälpa mot elak lukt oavsett källa till problemet.
 
T
Låt det stå öppet ett par dar innan du börjar lägga så kommer nog lukten att dämpas. Och ja du ska ha en ångspärr och sedan foam eller lumppapp på det.
 
Varför ångspärr när det är på tredje våningen, ej lättbetong? Flytspacklet jag nämnde är från 1989 när huset byggdes så det lär ju inte finnas fukt i betongen :)

Har informerat ordföranden i föreningen som kom och luktade och tyckte att det bara var att lägga på nytt golv. Så jag kör på det så får vi se. Annars får vi väl börja om med spärrskikt mm och klandra brf som eftersatt sin undersökningsplikt.

Men vad tror ni bäst står emot lukten, tuplex eller vanlig foam? Tänker att tuplex med sin konstruktion har lite ventilerande effekt under parketten, å andra sidan känns foam mer kompakt. Eller är det sak samma för jag är fucked anyway
 
Redigerat:
H HybrisArne skrev:
Varför ångspärr när det är på tredje våningen, ej lättbetong? Flytspacklet jag nämnde är från 1989 när huset byggdes så det lär ju inte finnas fukt i betongen :)

Har informerat ordföranden i föreningen som kom och luktade och tyckte att det bara var att lägga på nytt golv. Så jag kör på det så får vi se. Annars får vi väl börja om med spärrskikt mm och klandra brf som eftersatt sin undersökningsplikt.

Men vad tror ni bäst står emot lukten, tuplex eller vanlig foam? Tänker att tuplex med sin konstruktion har lite ventilerande effekt under parketten, å andra sidan känns foam mer kompakt. Eller är det sak samma för jag är fucked anyway
Betong torkar aldrig ut helt, samt att det gärna suger upp fukt om det kommer från någonstans. Dessutom har du inte följt golvtillverkarens instruktionen har du ingen garanti.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.