Hej!
Jag har 2 st kyl/frys från 2012 modell Frostig (801.995.01, servicenr: 853944896003) där frysen fungerar men kylskåpen håller ca 8-9 grader även med max(7( på termostaten i kyldelen). Den ena kylen fungerar något bättre men enbart marginellt.

Innan jag tar hit någon för service eller helt enkelt byter ut dem så tänkte jag fråga om någon klok här kan veta något :)

Dörrarna och tätningen är hel, kompressorn går igång ganska snabbt om man testar att öppna dörren någon stund. Den stänger dock av ganska snabbt igen då jag antar att den tror det är kallt i hela kylen. Bakplattan på kylen blir kall och det blir en större kondensruta på hela baksidan.

Jag har plockat ur kylen ur inbyggnadsskåpet för att kunna se kompressorn. Bifogar video för ljudet på den, är det ett normalt ljud?

Jag ser att det från frysen går upp något slags kylrör och en mindre "tråd" som kanske är till termostaten? Där kylröret kommer upp i nedre vänstra hörnet blir det en tydlig isboll i kylen (blå cirkel på bild). Resten av ryggen blir kondens (se bilder).
På kylröret i frysen sitter det något slags plastskydd med fog i som sitter klämd mot undersidan av kylen.
Kan det vara något konstigt med detta?
Eller tyder isbollen i nedre hörnet på att kylan inte kan sprida sig i kylen?
Missar jag något?

Tacksam för all hjälp!
 
  • Tomt kylskåp interiör med hyllor, dörrfack och kondensdroppar. En blå föremål synlig längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en fryskammare, metallgaller, frost, utstickande termoelement, överexponerad, vinkel ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen, trasig vit plasthölje för lysrör med synliga kablar på kylskåpshylla. Nedsmutsad, behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ha dörren öppen ett tag och hör om kompressorn fortsätter att gå, lutar åt att termostaten bråkar. har du ratt i skåpet så är det en kapilärtermostat och inte svår att byta.
 
J jonaserik skrev:
Ha dörren öppen ett tag och hör om kompressorn fortsätter att gå, lutar åt att termostaten bråkar. har du ratt i skåpet så är det en kapilärtermostat och inte svår att byta.
Hej! Tack för svaret.

Kylskåpsdörren öppen ca 5 minuter, händer ingenting även om tempen är långt över var den bör vara.
Frysen, öppen ca 30 sekunder så går kompressorn igång.

Är det termostaten i kylskåpet som är kass då tror du?
 
Ett äldre skåp kanske och inte med elektronik. då sitter ratten för termostaten ini skåpet. Är det autoavfrostning på det, lite skillnad på termostat.
 
Det brukar höras ett tydligt klick från en mekanisk termostat när den slår till och sedan brummar kompressorn igång.

En mekanisk termostat kan ganska enkelt förbikopplas så att kompressorn går igång för en snabb kontroll.

Som sagt, de enkla kapillärtermostaterna brukar vara enkla att byta,.
 
A
det i särklass vanligaste felet på dessa är termostaten. håller väl en två tre år i stöten

så om kompressorn inte går så är det termostaten

Enkelt!
 
A
S SchJ skrev:
Hej! Tack för svaret.

Kylskåpsdörren öppen ca 5 minuter, händer ingenting även om tempen är långt över var den bör vara.
Frysen, öppen ca 30 sekunder så går kompressorn igång.

Är det termostaten i kylskåpet som är kass då tror du?
termostatens ände ligger bakom förångaren i isoleringen så det tar ett tag innan den reagerar.
frysen har ingen avkänning så det är mer en tillfällighet om kompressorn slår igång för att du öppnar frysdörren
 
A
S SchJ skrev:
Hej!
Jag har 2 st kyl/frys från 2012 modell Frostig (801.995.01, servicenr: 853944896003) där frysen fungerar men kylskåpen håller ca 8-9 grader även med max(7( på termostaten i kyldelen). Den ena kylen fungerar något bättre men enbart marginellt.

Innan jag tar hit någon för service eller helt enkelt byter ut dem så tänkte jag fråga om någon klok här kan veta något :)

Dörrarna och tätningen är hel, kompressorn går igång ganska snabbt om man testar att öppna dörren någon stund. Den stänger dock av ganska snabbt igen då jag antar att den tror det är kallt i hela kylen. Bakplattan på kylen blir kall och det blir en större kondensruta på hela baksidan.

Jag har plockat ur kylen ur inbyggnadsskåpet för att kunna se kompressorn. Bifogar video för ljudet på den, är det ett normalt ljud?

Jag ser att det från frysen går upp något slags kylrör och en mindre "tråd" som kanske är till termostaten? Där kylröret kommer upp i nedre vänstra hörnet blir det en tydlig isboll i kylen (blå cirkel på bild). Resten av ryggen blir kondens (se bilder).
På kylröret i frysen sitter det något slags plastskydd med fog i som sitter klämd mot undersidan av kylen.
Kan det vara något konstigt med detta?
Eller tyder isbollen i nedre hörnet på att kylan inte kan sprida sig i kylen?
Missar jag något?

Tacksam för all hjälp!
Om isbollen i ringen inte smälter eller om det inte blir is på hela köldplattan så är det gasbrist. denna typ av fel är vanliga på whirlpools kylar i alla år och är ett tecken på akut gasbrist
 
Här är termostaten om det har någon betydelse 😊
 
  • IMG_0873.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S SchJ skrev:
Här är termostaten om det har någon betydelse 😊
Nä det har ingen betydelse för det är en normal position på dessa skåp
 
electroluxaren skrev:
Om isbollen i ringen inte smälter eller om det inte blir is på hela köldplattan så är det gasbrist. denna typ av fel är vanliga på whirlpools kylar i alla år och är ett tecken på akut gasbrist
Nu har jag haft den avstängd under dagen så kan inte säga om isbollen försvinner eller inte just nu.
Ska jag testa att köra den på fullt och är detta fallet så antar jag att det inte är lönt att beställa en ny termostat?
 
A
S SchJ skrev:
Nu har jag haft den avstängd under dagen så kan inte säga om isbollen försvinner eller inte just nu.
Ska jag testa att köra den på fullt och är detta fallet så antar jag att det inte är lönt att beställa en ny termostat?
nä om inte hela ryggen blir isig där du har kondensen efter 10-20 minuter så är det inte lönt
 
Vanlig standard termostat. Ur med stickproppen, kortslut genom att sätta ihop dom två stickisarna och i med stickproppen och vänta ett par timmar, med en termometer i skåpet, kom tillbaka resultat.
 
  • Gilla
SchJ
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Vanlig standard termostat. Ur med stickproppen, kortslut genom att sätta ihop dom två stickisarna och i med stickproppen och vänta ett par timmar, med en termometer i skåpet, kom tillbaka resultat.
ja, nä inte helt vanlig, dvs man kan inte smäcka dit någon annan mekanisk dito för det finns det inte plats för.
 
electroluxaren skrev:
ja, nä inte helt vanlig, dvs man kan inte smäcka dit någon annan mekanisk dito för det finns det inte plats för.
Det finns plats för en s.k. servicetermostat , det fysiska måtten är lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.