Hej. Behöver lite hjälp och tips angående hyvelstål till gammal Jonsered planhyvel 600mm breda (ev 610) i hårdstål. De jag har är gamla och slitna, lämnar spår osv. Ska jag lämna in dessa för slipning och vad kostar det? Har läst mig till att det går att byta ut till andra "mjukare" stål men priset är ca 6000kr och det är lite saftigt i förhållande till hur mycket jag använder hyveln. Hjälp mig nu med tips på hur jag löser detta bäst, bor nere i Småland (nässjö) så någon kanske tom vet någon som kan slipa i så fall.
 
6000 spänn var ju lite mycket, jag hittade med googles hjälp http://iis.toolbox.se/shop/templates/pricelist.aspx?GroupGuid=129 och med frakt blir det 1753 spänn.

Men då får du kapa bort 2 cm.

Hårdmetall kostar lite mer men hyvlar man rent trä så duger snabbstål.

Protte

PS. pris kan du få om några dagar då faktura på min slipning anländer
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobias Mörnefält
  • Laddar…
Vad menar du med hårdstål?

Då din maskin var nu var den sannolikt utrustad med bett av kolstål. De skulle slipas väldigt ofta. Även för en aktiv hobbysnickare blir det vässning varje månad. Kolstålsbett är historia och att byta till sådana är vansinne och att behålla dem är olönsamt eftersom vässningskostnaden snabbt betalar nya snabbstålsbett.

Litet nyare bett är av snabbstål. Ofta förkortat HSS. De håller skärpan 3-10 gånger längre än de gamla kolstålsbetten. Jag har 610mm snabbstålsbett i Stenbergare och de kostade inte hela världen att köpa nya. Då de blir ovassa skickar jag dem på vässning för 30 euro per gång.

Nu för tiden är det modernt med hårdmetallbett men har du verkligen sådana? De flesta modellerna är engångsbett som man byter till nya när de blir ovassa.

Vi behöver bilder!
 
  • Gilla
Tobias Mörnefält
  • Laddar…
Här har du lite rimligare priser:
http://www.hobelmesser-shop.de/streifenhobelmesser/index.php

Jag har haft både snabbstål och hårdmetall i min förra hyvel. Tyvärr är det inte så bra att man kan montera HM, posta och glömma bort problemet. Hårdmetallen, även om den klarar slitande material som teak väl, får urflisningar om man kör i grus eller, som jag gjorde, en spik. Det leder till ränder i det hyvlade materialet. Att slipa hårdmetallskären själv är inte realistiskt. Tro mig, jag har försökt. Snabbstål håller väldigt bra om man bara hyvlar i rent, normalt trä, dvs så länge man inte hyvlar exotiska träslag. Vill man ha det helt problemfritt utan trassel med postning och slipning är det spiralkutter med vändskärsplattor som gäller, men då åker man på att byta hela kuttern, och det är inte ekonomiskt försvarbart.

I länken ovan finns även omrustningskit som för det möjligt att köra med engångsskär, typ vändskär i vanliga kuttrar. Eller fanns i alla fall när jag brottades med samma problem.
 
  • Gilla
Tobias Mörnefält
  • Laddar…
Tack för svar. Men om jag fattat allt rätt "Prototypen" så måste jag ha 3 sådana stål = 4500 kr ?
Bild på modellen jag har
Grön Jonsereds bandsåg modell i ett verkstadsutrymme med träavfall och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur då?
Tre snabbstålsbett verkar ligga kring 1000-1500 kronor på den sidan.

Fast du måste ju veta vilken tjocklek du skall ha på betten.

Förresten så har du en planhyvel som gör mig grönprickig av avund....... jag önskar att jag skulle ha råd att skaffa en sån där.
 
Jag RINGDE toolbox och det är 4 (fyra) stål i en sats så då blir ju priset ganska bra.

Jo jag blir också lite avis trots jag har planingstillsats till min Stenberg.

Protte
 
Jo den gamle matar på bra faktiskt. Har tagit reda på lite mer fakta. Har fyrkantskutter med 2 stål på. Idag sitter kolstål på. Så behövs endast två stål. Ska mäta lite mer exakt på stålen till helgen.. vad hade ni rekommenderat mellan snabbstål eller hårdstål?
 
Fyrkantkutter!....... nej då skall det vara helt annorlunda stål.
De förbjöds på 80-talet så du blir antingen tvungen att anlita svarta marknaden eller så får du beställa från USA där de fortfarande är lagliga.

Fyrkantkuttrar går ofta under namnet kamikazekuttrar på grund av att bultarna kan få utmattningsbrott och så flyger betten omkring.
 
  • Gilla
Tobias Mörnefält
  • Laddar…
Ajdå! Måste man byta kutter då eller? Och vad kostar detta?!
 
Men det är ju inte så vansinnigt illa med fyrkantskutter i en planhyvel. Det finns ju en massa skydd runt kuttern. Däremot är det det illa i en vertikalfräs. Nu är jag inte expert på det här, det är bara vad jag har läst här på forumet. Att byta en 600 mm kutter är nog inte billigt alls
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer.

Personligen vill jag inte ha fyrkantkuttrar någonstans.
Om du bara hobbysnickrar skall man väl kunna göra ett undantag just för planhyveln för där är det minst risk att betten lossnar.

En ny rundkutter går väl på cirka 10000 kronor skulle jag gissa. Har man tur kan man komma över en begagnad rundkutter med rätt diameter för småpengar av någon som har bytt till Tersa eller spiralkutter.
Det går att korta en längre kutter så den passar men det gäller att verkligen behärska metallsvarven och så måste kuttern balanseras efteråt.
 
  • Gilla
Tobias Mörnefält
  • Laddar…
Tack för alla svar! Är det någon som vet hur man börjar leta efter snabbstål till fyrkantskutter? Vad heter de på engelska tyska osv. Finns det någon i Sverige som säljer överhuvudtaget?
 
"Square head" är fyrkantkutter på engelska och betten kallas för knife/knives.

Jag tror att företaget som säljer dem i USA heter Woodworkers Toolworks eller någonting ditåt.

Annars kan du fråga på det här forumet:http://www.owwm.org/
Där finns en hel drös fyrkantkutterfantaster. Han som kallar sig squarehead driver fönsterfabrik med fyrkantkuttrar överallt.

Personligen skulle jag som sagt byta till rundkutter....... men valet är ditt.
 
  • Gilla
Tobias Mörnefält
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.