Hejsan!

Jag har stora behov av smakråd till mitt hallprojekt! Jag bifogar bilder på hallen som den ser ut idag. Vi har vitlaserad pärlspont i taket, mattan är ganska ny och den tänkte vi behålla liksom furudörrarna. Eftersom väggarna är så mörk i terracotta så vill vi ha en ljusare nyans och vi tycker att latte/ljusbeige passar bra ihop med kök och vardagsrum som angränsar med bara portaler. Eller skulle det vara bra med en ännu ljusare nyans?

Vi tänkte alltså måla på den väv som redan finns men vi har en fundering på att sätta upp pärlspntpanel från golv till tak på den långa väggen innanför dörren där också hatt & skohyllor ska stå. I så fall funderar vi om den väggen ska ha samma färg som vävväggarna eller om man kan ha den i en liten ljusare nyans som tex antikvit?

Vi har köpt sko & hatthyllor i plåt om vi ska måla i en passande färg och där undrar vi om de ska ha samma nyans som väggen de ska stå emot eller om det är bättre att bryta av med en annan nyans?

Tacksam för smakråd som ni märker och även för andra tips och ideer!!



 
  • P1290290.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2
 
  • P1290291.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3
 
  • P1290292.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 4
 
  • P1290293.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej. Mina tankar.

I vår förra lägenhet hade vi väv målad i sandbeige med antikvita snickerier till. Dessutom piggade vi upp hallen med en knallröd fondvägg.

I vår kommande hall i huset kommer jag att måla väven i nån form av ljusbeige/sandfärg och ha antikvita innerdörrar och snickerier (tyvärr är maken helt emot pärlspont, vilket jag tycker är jättevackert.) Vi komer dock förmodligen att ha en liten fondvägg med en färgstark och mönstrad tapet som bryter av, men det beror mer på hur just färgskalan i vårt hus ser ut. Vi har en öppen planlösning på nedervåningen med väldigt ljusa och diskreta väggar. Den lilla fondväggen i hallen blir en av få färgklickar.

Jag tycker att dina tankar verkar bra. Jag är faktiskt mer för att tillföra färg i form av möbler och textiler - då kan man ju variera efter humör och årstid. Dessutom är jag för ljusa hallar eftersom de generellt inte har så mycket fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.