Hejsan. Jag har precis flyttat in i mitt radhus i göteborg och kollar över trädgården. Min fråga är då:
hur mår denna häcken?
Nått jag skall göra med den i år redan?
Hur får man den att växa 50cm till?

DSC_0295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker häcken ser ganska tät och fin ut, jag tror den mår ganska bra. För att få den högre är det helt enkelt bara att sluta klippa den på höjden. Eller så kan man klippa tillbaka lite av tillväxten varje år, för att den skall grena sig och bli tät även i toppen. Växer den tjugo centimeter kan man klippa tillbaka den till 10 eller 15cm. Det kommer ta ett par år innan den nya halvmeter är tät och riktigt utfylld.

Sedan får vi hoppas att den vill bli så hög. Det ser ut som liguster och det är buskar som inte blir enormt höga men såpass skall de väl klara av.
 
Kalle B skrev:
Jag tycker häcken ser ganska tät och fin ut, jag tror den mår ganska bra. För att få den högre är det helt enkelt bara att sluta klippa den på höjden. Eller så kan man klippa tillbaka lite av tillväxten varje år, för att den skall grena sig och bli tät även i toppen. Växer den tjugo centimeter kan man klippa tillbaka den till 10 eller 15cm. Det kommer ta ett par år innan den nya halvmeter är tät och riktigt utfylld.

Sedan får vi hoppas att den vill bli så hög. Det ser ut som liguster och det är buskar som inte blir enormt höga men såpass skall de väl klara av.
Tack för svaret kalle.
Jasså du tycker att häcken ser OK ut. ja men då kanske den gör det :p jag har faktiskt ingen aning.
Hade hört det förut faktiskt att man kan klippa ner den lite så får an en tätare häck,
 
Jag tycker inte den ser ut att må bra. Den har ju nästan inget grönt i sig...;)
 
haavard skrev:
Jag tycker inte den ser ut att må bra. Den har ju nästan inget grönt i sig...;)
Inga förslag om du tror att den inte mår bra?
 
Öka temperaturen och sätta upp en stor lampa?
 
Rensa ur under häcken och jordförbättra. Låt den växa 20cm och klipp tillbaka 10 varje år.
 
Det hade jag tänkt göra till våren för det är väl ingen idé att göra det nu i november? Eller har jag tänkt fel? Jag får för mig att växterna går i ide nu när vintern kommer
 
AnneFi
Nej vänta till våren. Du vet ju inte ens hur din häck faktiskt mår förrän den har blad igen .
 
När kan man klippa till häcken och fixa? Jag fattar ju att man inte kan ordna jorden nu på året men till våren. Men klippning när kan man göra det?
 
Mars typ
 
läste nån artikel på odla.se där dom skrev att man kan klippa februari-mars då busken sover.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.