Hej,

Vi ska snart gjuta grunden till vårat garage. Killen som ska gjuta tycker att vi ska använda lecablock som kantisolering (putsa efteråt). Detta pga att han tycker det är krångligare att använda L-element, svårt att få det bra samt att han menar att det blir en köldbrygga vid skarvarna. Räcker leca som isolering eller bör man tilläggsisolera utanför/innaför lecan? Garaget skall vara isolerat.

Vårat garage ska se ut så här: Högersida är garagedel. Bakom garage o carport ska vi ha förråd.Till vänster är carport. Förråd o garagedel ska vara isolerat (L-format) Då vi ska ha gjutet golv i både carport och garage menar han att vi måste gjuta i två omgångar. Den isolerade delen först sen carport. Kan man på något sätt undvika två gjutningar?

Tacksam för svar!
 
Leka har inte samma isolerings värde som cellplast. Man kan lägga en skiva cellplast mot lekan för en bättre isolerning. Jag tror att din betong kille inte har nån erfarenhet av L-element (alternativt tjänar mindre på det) och därför hellre jobbar med leka.

Ska carporten ha en lägre golvnivå än garagedelen? Om man murar leka blocken så behövs inte nån ytterligare form och då kan jag inte sen nått hinder för att gjuta allt på en gång. Fast jag vet ju inte riktigt hur din betong kille tänkt göra.
 
Jag är nästan säker på att betongkillen inte jobbat med kantelement, för då tror jag inte han hade tyckt att det är enklare med leca som "form". Kör nu med element istället - blir kanoners ;) ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.