• Tjena.

Köpte en moppe för en vecka sedan åt grabben som jag redan är less på.

Han tyckte den var svårstartad påväg till skolan och gick dåligt påväg hem.
Sen dess är den så gott som död.

Gnuggar man elstarten så är det juuuuuust så att den är påväg att hosta igång och den har gjort de 2 ggr med lite hög tomgång (letat tjuvluft)
Plockat lös stiftet och det är lite väl blött kan jag tycka men förgasaren är ställd enligt spec


Hittils har jag
Kollat komp (helt okey)
Letat luftläckage utan att hitta något (bytte insugsgummit som var lite sprucket)
Bytt stift, inga tecken på för mycket luft
Rengjort förgasaren och bytt oringar
Kollat automatchoke
Kollat reedsen

Det brukar ju inte direkt vara raketforskning att få en förgasarmotor att gå men den här börjar göra mig ordentligt trött....

Är förresten är Pegout Streetzone 2017 med 400 mil på mätaren
 
Verkar som att du inte kollat batteriet? Kanske därför den inte startar, och något annat som gjorde att gången var dålig. Kolla också att det är orginalluftfilter och inte något "öppet" eller koniskt filter vilket kan vara rest efter tidigare trimning. Kolla att munstycken i förgasaren är av orginalstorlek, byt annars till orginal. Kolla också att det inte är gammal dålig bensin i tanken, och att det inte är ett igensatt bränslefilter.
 
  • Gilla
  • Wow
UHA och 3 till
  • Laddar…
Ett ganska vanligt fel med 2taktare.

Med det du beskriver är att packboxen
På svänghjulssidan drar tjuv luft.
Byt ut den...
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Ett ganska vanligt fel med 2taktare.

Med det du beskriver är att packboxen
På svänghjulssidan drar tjuv luft.
Byt ut den...

Har 8 kilo komp och stiftet är inte vitaktigt.
 
K kurlakarl skrev:
Verkar som att du inte kollat batteriet? Kanske därför den inte startar, och något annat som gjorde att gången var dålig. Kolla också att det är orginalluftfilter och inte något "öppet" eller koniskt filter vilket kan vara rest efter tidigare trimning. Kolla att munstycken i förgasaren är av orginalstorlek, byt annars till orginal. Kolla också att det inte är gammal dålig bensin i tanken, och att det inte är ett igensatt bränslefilter.

Allt de är kollat
 
Slitna reedmembran eller va de heter?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har 8 kilo komp och stiftet är inte vitaktigt.
Dålig tätning påverkar inte kompet.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Köpte en moppe för en vecka sedan åt grabben som jag redan är less på.
Du kan få byta barn med mig.

Edit: sorry, kunde inte låta bli.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
B
Min första tanke när jag började läsa inlägget var "Kan det vara en Peugot?" :rofl:

Köpte själv en ny Streetzone 2017 till dottern, valde att köpa nytt bara för att det ska fungera utan klater. Kan väl summer att det är det sämsta skit jag köpt. Efter inköp gick den hyffsat ett tag, upplevdes lite svårstartad då man fick gnugga ett tag innan den gick igång. Efter ett tag så började den ven gå dåligt, dog av rätt som det var när man körde.

Lämnades in till handlaren/verkstad några gånger där de bl.a styckade om förgasaren och bytte ut automatchoken och den gick väl lite bättre ett tag innan det strulade igen. Efter andra eller 3:e vintern vägrade den starta, fick igång med startgas men dog ganska omgående. Efter mycket felsökning så var det till sist en justering av automatchoken som löste det. Den såg ut att fungera som den skulle när jag la på ström. Men tog och mätte lite avstånd på nålen och i förgasaren, tyckte att det inte stämde riktigt. Efter att ha (om jag kommer ihåg rätt) justerat ut nålen något varv (kanske ~1mm) så var det som en ny moppe. Sista tiden som vi hade den efter det så startade den lätt och gick bra.

Så kolla choken igen, bara för att den rör sig som den ska så är det inte säkert att den gör det den ska...
 
  • Gilla
bjonndrogg och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Min första tanke när jag började läsa inlägget var "Kan det vara en Peugot?" :rofl:

Köpte själv en ny Streetzone 2017 till dottern, valde att köpa nytt bara för att det ska fungera utan klater. Kan väl summer att det är det sämsta skit jag köpt. Efter inköp gick den hyffsat ett tag, upplevdes lite svårstartad då man fick gnugga ett tag innan den gick igång. Efter ett tag så började den ven gå dåligt, dog av rätt som det var när man körde.

Lämnades in till handlaren/verkstad några gånger där de bl.a styckade om förgasaren och bytte ut automatchoken och den gick väl lite bättre ett tag innan det strulade igen. Efter andra eller 3:e vintern vägrade den starta, fick igång med startgas men dog ganska omgående. Efter mycket felsökning så var det till sist en justering av automatchoken som löste det. Den såg ut att fungera som den skulle när jag la på ström. Men tog och mätte lite avstånd på nålen och i förgasaren, tyckte att det inte stämde riktigt. Efter att ha (om jag kommer ihåg rätt) justerat ut nålen något varv (kanske ~1mm) så var det som en ny moppe. Sista tiden som vi hade den efter det så startade den lätt och gick bra.

Så kolla choken igen, bara för att den rör sig som den ska så är det inte säkert att den gör det den ska...

Jag har stoppat på 12v på den och sett att den rör sig.
Men kan vara som du säger, kommer du ihåg hur man justerar choken för jag ser ingenstans den går att manuell justera.
 
Isakare Isakare skrev:
Dålig tätning påverkar inte kompet.

Nä men stiftet borde väl bli vitaktigt av tjuvluften?
 
E Emanuel01 skrev:
Slitna reedmembran eller va de heter?

Tyckte dom såg okey ut men beställt nya utifall att...
 
B
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag har stoppat på 12v på den och sett att den rör sig.
Men kan vara som du säger, kommer du ihåg hur man justerar choken för jag ser ingenstans den går att manuell justera.
Man skulle vrida på den, var ordentligt trögt. Lägg upp en bild så kanske jag minns bättre :)
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Nä men stiftet borde väl bli vitaktigt av tjuvluften?
Det kan jag inte svara på, men grejen när en packbox är trasig på en tvåtaktare är ju inte bara att det drar in tjuvluft, utan trycker ut gasblandningen när kolven går neråt.
Det blir lite som dåliga reeds, när det inte är tätt trycker den ju ut gaserna genom förgasaren igen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
B breakman skrev:
Man skulle vrida på den, var ordentligt trögt. Lägg upp en bild så kanske jag minns bättre :)
Elektrisk kontakt, mäts mot linjal, trådar exponerade, tekniskt komponent, säkerhetskontroll eller utvärdering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inte hemma men googlade fram en bild
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.