Många av er här på forumet verkar ha en ruggig koll på det här med färgkoder. Kanske kan ni hjälpa mig lite?

Ska måla delar av sovrumsväggarna med kulören/färgen/nyansen S1080 Y50R (ordentligt orange). Vill gärna få förslag på någon ljus, mjuk, behaglig och lugn gråaktig nyans att måla resterande väggyta med. Kanske åt cementhållet till färgmässigt? Känn er fria att spåna vilt!

Övriga förekommande material i sovrummet är ljust grå fårpäls (se bild) och rostfritt stål.
 
  • Får.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte samma grå som pälsen fast mörkare? Fram med NCS-blocket och mät in. Öka sedan de två första siffrorna, tex från 20XX-AYYB till 40XX-AYYB.
Onödigt att införa fler kulörer när du har tokorange i rummet.
 
Att försöka hitta färgen i pälsen kanske är en bra idé. Fast jag hade nog tänkt mig att färgen på väggen skulle vara ljusare.

Det orangea kommer målas i två fält, golv till tak, ca 50 cm breda, se bifogad skiss (brevid fönstret sitter tavlor med orange inslag i). Det är alltså inte i majoritet. Övrig del av väggar, inklusive garderobsdörrarna till vänster i bild, ska målas i den gråa nyansen (eller vad ni nu föreslår). Känns som att en grå som är mörkare än vad fårstackarn är blir ganska mörkt och trist. Har jag fel?
 
  • Sovrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.