Hej! Jag har nyligen flyttat till ett hus där uterummet har golvvärme. Får dock inte igång detta. Har tryckt på knappen som sitter på väggen. Typisk knapp som t.ex sitter i badrum med vred. Dock så blir systemet inte varmt. Retur och tryck innan termostaten (avplockad på bild) är varmt men inget vatten ut i slingan.
 
  • Värmesystem med mätare, rör och en cirkulationspump bredvid en väggmonterad knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stenhuset36 skrev:
Hej! Jag har nyligen flyttat till ett hus där uterummet har golvvärme. Får dock inte igång detta. Har tryckt på knappen som sitter på väggen. Typisk knapp som t.ex sitter i badrum med vred. Dock så blir systemet inte varmt. Retur och tryck innan termostaten (avplockad på bild) är varmt men inget vatten ut i slingan
Detta locket och denna svarta plupp sitter löst
 
  • En hand pekar på ett löst lock och en svart plupp på en värmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person pekar på ett löst lock och svart knopp på en vattenpumpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabeln tillcirkulationspumpen sitter på trekvart under strömbrytaren. Ledningarna får inte synas. Är systemet glykolfyllt eller hur klarar det frosten på vintrarna?
 
J Josth skrev:
Elkabeln tillcirkulationspumpen sitter på trekvart under strömbrytaren. Ledningarna får inte synas. Är systemet glykolfyllt eller hur klarar det frosten på vintrarna?
Hej, jag anmärkte detta också. Pumpen verkar dock gå (vibrationer/snurr och lyser)
Vet inte hur systemet är fyllt. Förra ägarna var äldre par med lite koll på det mesta.
 
Men då kan ju golvslingorna i värsta fall ha frusit sönder och spruckit så att värmevatten läckt ut och luftfickor nu hindrar cirkulationen i uterummet? Vad har du för panntryck? Måste du ofta fylla på vatten i värmesystemet?
 
aj. Tror dock inte det varit minusgrader iochmed jag haft alkoholfri dryck i uterummet utan att det frusit. Det är liksom kallt direkt efter ventilen, har 1,5bar och inget vatten som behöver fyllas
 
Ok. Om du inte behöver fylla på värmesystemet med jämna mellanrum så är det ju ingen läcka i nuläget. Kan vara så att värmen är avstängd genom en skruv under det där lösa sexkantiga mässingslocket. En gammal mini-shunt det där som jag är lite osäker på hur den fungerar. Det lilla vattentornet på shunten med den svarta "knappen" är en automatluftare som ska få ut luften ur slingorna men den brukar tyvärr kunna läcka med åren så man får skruva åt den och lufta manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.