jakobsbygge
Hej!
Jag ska bygga en liten gästtoalett 110x95 (golvyta). Min tanke var att lägga klinkers på golvet. Men hur ska jag tänka med underarbetet? Det ryms inga kortlingar pga avloppsröret. Den vänstra regeln kan jag fästa mot regeln under golvet.
Ytan blir ganska exakt 1kvm.

Vad hade ni gjort?
 
  • Delvis öppet golv i ett utrymme för gästtoalett visar rörledningar och underarbetet innan klinkersläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Hade lagt en matta istället för klinker.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
jakobsbygge
S Sernando skrev:
Hade lagt en matta istället för klinker.
För att?
 
Det ser ut att vara max 60cm mellan bjälkarna så det ska fungera med 22mm golvspån och minimum 12mm flytspackel men se till och täta ordentligt innan flytningen.

Toalettavloppet ser dessutom ut att vara nära väggen så kolla även så att där är 60mm bakom det mellan tätskiktsnivån och röret.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
jakobsbygge
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det ser ut att vara max 60cm mellan bjälkarna så det ska fungera med 22mm golvspån och minimum 12mm flytspackel men se till och täta ordentligt innan flytningen.

Toalettavloppet ser dessutom ut att vara nära väggen så kolla även så att där är 60mm bakom det mellan tätskiktsnivån och röret.
Tack!
Kontrollmätte och det var 55mm. Suck. Jag tog in hjälp med avloppet för inkopplingen mot stammen var så tajt och har inte ens tänkt tanken att kontrollmäta.

Tur jag inte betalt och att de ändå måste komma tillbaka och koppla på vattnet.
 
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
Tack!
Kontrollmätte och det var 55mm. Suck. Jag tog in hjälp med avloppet för inkopplingen mot stammen var så tajt och har inte ens tänkt tanken att kontrollmäta.

Tur jag inte betalt och att de ändå måste komma tillbaka och koppla på vattnet.
Ok...
Det är en regel som gäller för alla rör.
Minst 60mm från fuktskyddsnivån, minst 60mm från vägg eller golvvinklar och minst 60cc mellan vattenrör.
Detta för att fuktskyddsmanschetterna ska gå att applicera ordentligt.
 
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
Tack!
Kontrollmätte och det var 55mm. Suck. Jag tog in hjälp med avloppet för inkopplingen mot stammen var så tajt och har inte ens tänkt tanken att kontrollmäta.

Tur jag inte betalt och att de ändå måste komma tillbaka och koppla på vattnet.
Tittade närmre nu och ska vaskavlopp samt vatten gå upp i en vägg du ska bygga och komma ut ur den eller hur är det tänkt ?
I annat fall kan ju inte vattenrören komma upp så som de gör...

Kolla sid 18-20 i branschreglerna.

https://www.bkr.se/regler/branschregler
 
Redigerat:
jakobsbygge
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tittade närmre nu och ska vaskavlopp samt vatten gå upp i en vägg du ska bygga och komma ut ur den eller hur är det tänkt ?
I annat fall kan ju inte vattenrören komma upp så som de gör...

Kolla sid 18-20 i branschreglerna.

[länk]
Exakt det kommer bli en vägg där. Jag tänkte det blir smidigast att plocka ut vatten och avlopp under handfatet på väggen.

Toalettens avlopp får firman däremot backning på…

Innan jag kan ta tag i allt detta är det bara ett kök på andra sidan väggen som ska byggas 😅
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
Exakt det kommer bli en vägg där. Jag tänkte det blir smidigast att plocka ut vatten och avlopp under handfatet på väggen.

Toalettens avlopp får firman däremot backning på…

Innan jag kan ta tag i allt detta är det bara ett kök på andra sidan väggen som ska byggas 😅
Ok.
Tänk då bara på så rören kommer ut korrekt än om du inte behöver fuktskydda där... 60cc 🙏🏼
 
  • Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.