Hej på er!

Jag har precis köpt ett hus och har ett stort rum i min källare som jag skulle göra en verkstad av... Problemet är att golvet är rätt ojämnt och skiljer sig ca 4,5 cm från högsta till lägsta punkten.

Rummet i sig är 4 x6 meter och längs med ena sidan går ett rör till vattenburen golvvärme till ett närliggande rum som skulle behövas gjutas in i golvet (se bifogad bild).

Kabel går genom vägg, smutsigt golv, del av trappa, slitet hörn, rör nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt källargolv med rör för golvvärme längs väggen, papperskorg och diverse föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har erfarenhet av att gjuta in sådana rör? Vad är bra att tänka? Vad för teknik hade ni använt?

Den övergripande tanken är att lägga till ett lager betong ovanpå den gamla betongen.

  • Är lite osäker på hur tjockt lager jag behöver lägga på, några förslag?
  • Hade tänkt lägga i armering i golvet för att det skall hålla bättre? Vad tror ni, behövs det för ett betonggolv som gjuts ovanpå det andra?
  • I rummet bredvid står pannan så det är relativt enkelt att koppla på golvvärme om man har lust i framtiden. Vad tror ni, är det värt den extra tiden att gjuta in golvvärme?
  • Några andra saker att tänka på/tips till någon som aldrig gjutit i betong sedan tidigare?


Ojämnt källargolv med synliga rör och en radiator, förberett för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt källargolv med kartonger, verktyg och rör till golvvärme som ska gjutas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är plattan isolerad? Om inte så är det rätt bortkastat att lägga in golvvärme.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Använd inte betong, kör med flytspackel! Rolla primer på gamla betongen först bara
 
Antar att det är ett äldre hus utan isolering i golvet? Isåfall ska du använda utomhus spackel, det tål att ligga i konstant fukt det gör inte ett vanligt spackel, fukttåliga produkter är ganska så dyra och ofta lite mer svår arbetade än vanliga.

Regla upp är ett alternativ, tex ett ni ell golv men det bygger minst 70mm, ska du gjuta så ska det nog gjutas minst 50mm på lägsta punkten.
 
FreddeTsson skrev:
Använd inte betong, kör med flytspackel! Rolla primer på gamla betongen först bara
Tack för tipset. Tror du det funkar, Blir ju ett rätt tjockt lager om jag skall få ner röret också. Så minst 10 cm överallt. Funkar det med flytspackel?
 
Tror du spackling fungerar? Det behövs ett ganska tjockt lager om det skall gå att få ner röret och jämna ut ojämnheterna. Tror du det blir starkt nog för ett så tjockt lager?
 
Det blir väldigt dyrt med 10 cm flytspackel. Då är det bättre och billigare att bila fram ett spår och sänka ner röret för att sedan flytspackla hela golvet jämt.
 
H
Flytspackla 10 cm går inte i ett svep utan får göras i lager och är inget man skulle göra.

Gjuta med betong går absolut för att jämna ut och få de bra.
Men gjuta betong på befintlig betong är svårt och framförallt tunna kakor, om de inte utförs korrekt kommer du få krymsprickor.
Har gjorts väldigt mycket forskning på detta området och primer som någon nämner ovan kan funka men är inget bra alternativ som rekommenderas av flera anledningar.

Det bästa har visat sig vara väldigt enkelt, armera betongen, vattenmätta den underliggande betongen och då menar jag inte som en den glada amatören gör att skvätta lite vatten på ytan utan de kan behöva göras i dagar för att få den mättad. sedan använd en betong som har lång härdningstid för att minska krympningsbenägenheten.

hoppas detta var till hjälp och har du några frågor så är de bara att fråga
 
Tack för tipset, Hur blir ytan med flytspackling? Min uppfattning är att det blir ganska poröst. Tanken är att ha en verkstad i hammaren och det vore jobbigt om golvet sprack efter jag tappade en hammare...
 
Om takhöjden tillåter går det utmärkt att dra på några cm betong (helst inte mindre än 4cm). Då är du ju uppe på 8-9 vid lägsta punkt. Släng med ett tunnare armeringsnät, alternativt ROT- nät.
Lägg 3-4 banor att dra av på och glöm inte bort att slamma plattan först för vidhäftningens skull.

Röret klär du med papp eller motsvarande för att skona röret och tillåta rörelse.

Höll på att glömma! Se till att täcka och/eller vattna plattan efteråt 1 vecka eller 2. Tunna kakor inomhus spricker väldigt lätt annars.
 
Redigerat:
Grymt! Ja tack för tipset.

Har du någon erfarenhet. Av att gjuta in rör?, något särskilt du tycker vi borde tänka på där?

Hade själv tänkt gå på betong och armering. känns som den mest stabila och mest prisvärda lösningen. Hur tjockt behöver golvet vara?
 
Spricker gör det inte med däremot får du nog en grop, flytspackel är mer segt mjukt
Det finns industrispackel som tål truck /palllyftare
 
Tack för tipsen!

Jag har god takhöjd och kan med lätthet undanvara 20 cm om det behövs. Är det värt att lägga in någon form av isolering i botten?
 
H
Ska du blanda själv eller beställa betongen?
 
Har funderat på både och. Fördelen om det levereras är ju att det gå mycket fortare att få jobbet gjort... Men det kanske kostar bra mycket mer. Några egna rekommendationer du kan dela med dig av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.