5
Hej!
Har inte upplevt att denna sommar varit en getingsommar och vi har tack och lov kunnat vara ute på altanen utan störande getingar.
Nu i september verkar vi dock fått ett problem.

Idag upptäckte vi att det på gaveln på huset, nära vår entrédörr, flyger runt massor av getingar, de kryper runt på husväggen nära taket och flyger runt, runt. Har hållit på så i flera timmar idag. Obehagligt eftersom det är nära ytterdörren och nästan alla i familjen är getingrädda :(
Bygger de bo nu? Trodde att det bara var drottningen som övervintrade.

Vid vilken temperatur brukar de dö? Det är både kallt och regnigt nu.

Varför ”svärmar” de runt på samma ställe?

Hur kan vi bli av med dem, utan att ringa Anticimex? Det är ju helg nu. Vågar inte klättra upp på taket.
 
Kolla var dom går in, skaffa en spray med insektsdödande medel och spraya in i hålet, sen försvinner dom, kan bli lite flygande runt ett tag, men försvinner efter några dagar.
 
  • Gilla
50talshus
  • Laddar…
5
J jonaserik skrev:
Kolla var dom går in, skaffa en spray med insektsdödande medel och spraya in i hålet, sen försvinner dom, kan bli lite flygande runt ett tag, men försvinner efter några dagar.
Tack för svar! Vågar tyvärr inte, det är ganska högt upp och jag är både höjd- och getingrädd. Funderar på att elda något i trädgården, tror inte de gillar rök?
Men undrar varför de börjar synas till nu, borde de inte dö under hösten?
 
Vid den här tiden så brukar dom bli lite virriga, damen i boet slutar att göra nya medlemmar och då finns inget behov av att skaffa mat. Bara vänta så ger dom sig av eller dör ut. Annars kanske en granne kan hjälpa dig att bekämpa dom. Det är inget riskabelt att klättra upp och duscha dom, Ganska snälla i vanliga fall om man inte retar eller knuffar på boet.
 
  • Gilla
50talshus
  • Laddar…
5
J jonaserik skrev:
Vid den här tiden så brukar dom bli lite virriga, damen i boet slutar att göra nya medlemmar och då finns inget behov av att skaffa mat. Bara vänta så ger dom sig av eller dör ut. Annars kanske en granne kan hjälpa dig att bekämpa dom. Det är inget riskabelt att klättra upp och duscha dom, Ganska snälla i vanliga fall om man inte retar eller knuffar på boet.
Tack igen för svar! Jag hoppas de ger sig av snabbt, helst innan imorgon. Är rädd att de ska börja flyga närmare vår dörr. Men jag ska försöka att inte störa dem så hoppas jag de ger sig snart.
 
Kolla hemförsäkringen. Jag hade problem med getingbo och tänkte lösa det själv när jag av en slump upptäckte att min hemförsäkring inkluderade skadedjursbekämpning utan självrisk.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
5
D dartan skrev:
Kolla hemförsäkringen. Jag hade problem med getingbo och tänkte lösa det själv när jag av en slump upptäckte att min hemförsäkring inkluderade skadedjursbekämpning utan självrisk.
Tack! Ska kolla upp det. Men hoppas de ger sig iväg under helgen.
 
Som dartan föreslår ovan: kolla hemförsäkringen.

Ställ dig utanför och försök ta reda på var de bor. Sen är det bara att invänta anticimex (brukar det vara) och peka.

Sist jag ringde dom kom en tjej med någon bra burk fäst på en lååååång pinne så hon kunde spreja rakt in i boet som var under takpannorna fem meter upp. Klart smidigare än att stå själv på en stege och försöka dra in radar utan att bli stucken själv.
 
  • Gilla
50talshus
  • Laddar…
5
Tack för svar! Ska försöka se var de flyger in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.