Plastmatta med uppvik vid hörn där golv möter vägg, limrester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limrester och skadad plastmatta uppvikt längs med spånskivevägg i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal plastmatta uppvikt längs en vägg med synliga limrester och skadad yta ovanför blå klinkerplattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hej

Vi har under flera år haft problem med lukt i vår lilla toalett. När vi flyttade in var det plastmatta i hela badrummet, golv, väggar och tak. Kan väl erkänna att jag tog lite grnvägar när jag rev ner plastmattorna. På en vägg lät jag mattan sitta kvar i en spånskiva men satte på en gipsskiva. På övriga ytor togs plastmattan ner men limrester blev kvar på olika ställen. Jag smackade på ett lager renoveringsgips och målade med våtrumsfärg. Det är nu dessa limrester som jag tror ligger bakom lukten.

Taket är nu rivet ner till råsponten. Ett lager renoveringsgips är nerplockat på väggar. Min plan är att ta bort resterande gipsskivor och spånskivor (det är olika på olika väggar). Jag vill helst inte riva upp golvet...

Mitt problem är att det verkar som om golvmattan är uppvikt från golvet upp på spånväggen. Jag vill ju helst inte frigöra limmet men samtidigt inte riva upp golvet. De alternativ som jag ser är:
1. Ta ner alla skivr ner till reglarna och kapa mattan vid golvet. Sätta upp ny gips
2. Ta ner alla skivor där plastmattan är borta men smälla upp en gips över väggen med mattan.
3. Slipa ner de limrester som finns kvar och sätta upp renoveringsgips
4. Fotogen
5. Annat förslag...

Vill tillägga att vi har haft rörmokaren här vid några tillfällen och har uteslutit att det skulle vara något med avloppet...

Bild 1: plastmatta med uppvik
Bild 2: plastmatta på vägg
Bild 3: limrester för uppvik av golvmatta

Med vänlig hälsning,
Johan
 
Bortsett från lukten, har ni haft problem med fukt i väggarna? Blir lite fundersam då jag aldrig hört att torkat mattlim luktar?
Men för att utesluta lim som orsak skulle jag plocka ner väggarna och gipsa om. Använd en Fein såg och såga av väggarna precis ovanför golvet.
 
Tack...ingen fukt i väggarna men det låter som en plan att såga av väggarna med en fein...
 
  • Gilla
SpackelFredrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.