Idag fick jag elräkningen för december :O Förbrukning: 4670kWh och 6227 SEK att betala med rörligt elpris 54,70 öre/kWh

Flyttade in i novenber i detta hus byggt 1920 med timmerstomme 175kvm + lätt uppvärmd källare. 1,5 plan, mycket dålig isolerad kallvind.
Vattenburen värme som drivs av luft/vatten vp IVT Optima 900 och IVT 290 A/W med utegivare.
Totalt 14 radiatorer varav 8 st gamla i gjutjärn som ger mycket värme och 2 st nya som aldrig blir ordentligt varma.

6 personer i hushållet varav 3st under 3 år, inga lång-duschar-tonåringar, ingen diskmaskin eller torktumlare.

När det var som kallast här efter nyår (-18 grader) verkade det som att värmepumpen inte pallade. Vi hade 13 grader inne en dag och ljummet varmvatten. Vill inte vrida upp värmepumpen i onödan utan vi klär på oss. Vi står ut, isolerar vinden, tätar dragiga partier.

Jag ska snarast installera en elmätare till värmepumpen eftersom jag misstänker att det är den som står för den stora förbrukningen.

Är detta rimligt efter rådande förhållande? Kan något vara fel?
Självklart måste vi vidta åtgärder, men hur investerar vi bäst? Fler radiatorer? Borrar och byter värmesystem? Renoverar murstockar och eldar i braskaminer?

HJÄLP! :(
 
har du inte råd att värma huset til drägliga 20 grader, så sälj det o hyr en lägenhet.


Jag vet inte hur kalt ni haft utomhus, men din värmepump arbetar väll bara ner till -10 grader, sen går den på ren elpatron (då verkningsgraden sjunker när det blir kallt, så blir den nog mycke elpatron innan dess också.)
den effekt som står i faktabladet är vad pumpen presterar & förbrukar vid +7 grader
 
CarMan skrev:
har du inte råd att värma huset til drägliga 20 grader, så sälj det o hyr en lägenhet.
Riktigt konstruktivt ! Kanon !
.
 
Braskaminer kostar mycket och ger lite tillbaka. Marknaden är ett geschäft som hålls igång med hjälp av inredningstidningar och liknande.
Finns riktigt pannrum så är det mening att renovera murstocken. Vedeldning är ett billigt alternativ i längden. Markvärme blir en lite dyrare investering men till hus som drar mycket värme är markvärme motiverat. Får du plats med en jordvärmeslang så blir det inte mycket dyrare än vedalternativet. .
Vad du än väljer så håll dig till ett alternativ och gör det ordentligt så blir det billigast i längden.
 
andreasge skrev:
Flyttade in i novenber i detta hus byggt 1920 med timmerstomme 175kvm + lätt uppvärmd källare. 1,5 plan, mycket dålig isolerad kallvind. (
Du har själv funnit stor del av orsaken, 175 dåligt isolerade kvadratmeter.
Skulle inte bli förvånad om det krävs ca 35 000 kWh för att värma det huset.
Borde bli ungefär hälften i elförbrukning tack vare värmepumpen.
 
johanpelle skrev:
Vad du än väljer så håll dig till ett alternativ och gör det ordentligt så blir det billigast i längden.
Håller med ! Om man ska nyinvestera är det ett bra motto.
 
har du inte råd att värma huset til drägliga 20 grader, så sälj det o hyr en lägenhet
Sa han och sålde en värmepump till;)

Det är nog så att ditt gamla hus inte är optimalt för lvp. Kräver antagligen hög framlednings temp och hög effekt när det är kallt. Antagligen så blir det att kolla om ny form av uppvärmning och alt isolera och kolla över tätlister i fönster och dörrar.

Härda ut i vinter och läs oh fundera själv för att sedan åtgärda tll sommaren skulle jag säga. Kanske prata med energirådgivare på kommunen där du bor även om jag vet att kompetensen varierar, så kan du ändå få lite tipps.

Ps ta alla säljare med en nypa salt och känn efter själv vad du vill och hur mycket du vill jobba för att väma huset. Uppvärmning kan bli lite av en livsstil som med ved tex.
 
Redigerat:
Din värmepump är antagligen för liten för ditt hus (eller huset för dåligt för din värmepump). Den ger 7.2kW effekt och det är vid +7 grader. När temperaturen går ner går effekten ner och elpatronen börjar kopplas in.

Steg nr 1 är att se till att det inte drar in och det är tätt runt alla fönster. Om du har kallras vid fönstrena, skaffa rullgardiner eller tjocka gardiner som ni kan dra för.

Det du måste göra sen är att komplettera din anläggning med mer effekt. Sälj den pumpen du har och köp en större. Eller komplettera med luft/luft på t.ex. ovanvåningen eller där det finns öppen planlösning så luften kan sprida sig till flera rum. I den rummen stänger du då av den vattenburna värmen. Jag skulle tro att du behöver minst dubbelt så mycket effekt (minst).

Om du kan få till det så den kör utan elpatron, så kommer du troligen minska den delen av elräkningen som är uppvärming med 50-75%.

Sedan går det säkert att trimma lite på anläggningen genom ta bort termostaterna och strypa flödet i stället och justera lite parametrar på värmepumpen. Men huvudfelet är att den är för liten och att du behöver mer värmepumpseffekt.
 
polarn skrev:
Jag vet inte hur kalt ni haft utomhus, men din värmepump arbetar väll bara ner till -10 grader, sen går den på ren elpatron (då verkningsgraden sjunker när det blir kallt, så blir den nog mycke elpatron innan dess också.)
den effekt som står i faktabladet är vad pumpen presterar & förbrukar vid +7 grader
IVT hävdar att systemet klarar 20 minusgrader. Utetemp -20C= Framledningstemperatur 50C.

Hur vet jag när elpatronen tar vid?

Hur kan jag justera kurvor etc för bästa prestanda?
 
johanpelle skrev:
Braskaminer kostar mycket och ger lite tillbaka. Marknaden är ett geschäft som hålls igång med hjälp av inredningstidningar och liknande.
Finns riktigt pannrum så är det mening att renovera murstocken. Vedeldning är ett billigt alternativ i längden. Markvärme blir en lite dyrare investering men till hus som drar mycket värme är markvärme motiverat. Får du plats med en jordvärmeslang så blir det inte mycket dyrare än vedalternativet. .
Vad du än väljer så håll dig till ett alternativ och gör det ordentligt så blir det billigast i längden.
Hur stor yta krävs för jordvärme?
 
Vi har bra 3-glasfönster och huset är inte dragigt. Vinden är som sagt dåligt isolerad men vi har nu 20 grader inne och klär på oss mer om tempen sjunker. Pumpen jobbar på yttertemperatur och jag har inte rört centralen under vintern. Det känns mer som att den är underdimensionerad än att huset är dåligt.
Vi har råd att ha 20 grader inne men visst är 4700kWh i månaden för mycket för 175 kvm?
Gammalt pannrum finns. Har eldats med olja, vedspisar och bakugn
 
Är boytan 175m2 eller bottenytan.......tror inte 4700kWh är onormalt högt för en 20-tals kåk.
Riktlinjen på förbrukningen lär väl vara ca 150-200 kWh/m2 och år på ett 20 tals hus. Min kåk från -31 (140m2) drar ca 5 kW /h när det är minus 10gr ute och det har ju varit kallt nu den senaste tiden.
Om jag skulle investera i något så skulle jag satsa på isolering i första hand....hatten är viktigast, dvs isolera vinden.
 
knatte skrev:
Är boytan 175m2 eller bottenytan.......tror inte 4700kWh är onormalt högt för en 20-tals kåk.
Riktlinjen på förbrukningen lär väl vara ca 150-200 kWh/m2 och år på ett 20 tals hus. Min kåk från -31 (140m2) drar ca 5 kW /h när det är minus 10gr ute och det har ju varit kallt nu den senaste tiden.
Om jag skulle investera i något så skulle jag satsa på isolering i första hand....hatten är viktigast, dvs isolera vinden.
Boytan är 175 kvm. Källaren ca 90 kvm.
 
andreasge skrev:
IVT hävdar att systemet klarar 20 minusgrader. Utetemp -20C= Framledningstemperatur 50C.
Klart det klarar -20, 100% elpatron efter -10.
Elpatronen går duktigt med så liten värmepump. Du skulle behöva en på 12 kW hellre. Ju kallare det blir desto mindre effekt levererar värmepumpen och elpatronen ökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.