Hej
Hoppas på hjälp med ventilation
Vi bor i ett äldre hus 1-1/2 plan utan ventilation och jag behöver hjälp med en fundering.
Jag har ventiler i alla rum nästan sovrummen 4st(2st övervåning), hall , kök kanske skall tas bort?, ej i vardagsrummet kanske behövs?
Det som jag vill ha svar på är att jag skulle vilja sätta in en frånluftsfläkt sådan för vägg genomföring som gör att jag får in ny luft hela tiden för jag tycker luften står stilla eller räcker det med att man skaffar en köks fläkt som går lite hela tiden
jag har en pax fläkt i badrummet men den går endast när lampan är tänd kanske behövs kopplas till tidstyrning eller konstantgång?.Om man har från luft endast på nedervåningen räcker det??? det är lite imma på insidan av glaset i ytterbågen(2+1glas fönster)
ska jag ha en från luftsfläkt i hallen uppe ,Hjälp och förklara hur jag skall göra ett enkelt och utförligt sätt
 
Nu är inte jag på något sätt någon ventilationsexpert, men tilluft skall vara i sovrum och vardagsrum, och frånluft i kök, badrum och ev. tvättstuga.

I ditt inlägg framgår inte vad huset har för tänkt grundventilation? Är det självdrag, som jag misstänker? Fungerar den lösningen idag (finns pannan kvar)?
 
Det är ju ett gammalt hus så det är själv drag och vi har en bras kamin iköket.
Jag funderar på en köks fläkt med non stop funktion som går lite hela tiden men funderar på övervåningen, behöver det vara frånluft där uppe eller räcker det med dessa nere då (badrum o köket)????
 
Borde räcka med kontinuerligt utsug på nedervåningen i köket och/eller badrummet, men luften måste kunna röra sig fritt mellan rummen, det kan lösas genom att fräsa spår i alla dörrposter alternativt med ventiler i väggarna. Ta bort ventilen i köket så suger det bättre från de andra rummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.