Hej!

Färsk inom området men att luften behöver bytas ut har jag koll på. :) Vill gärna ha råd hur jag enklast och bäst ordnar bättre luft i vår enplansvilla.

Tilluftsventiler finns idag i våra sovrum och i vardagsrum.

1. Paxfläkt finns i badrum.
2. Nyrenoverade toalett har endast framdragen kanal.
3. Tvättstuga har endast framdragen kanal. Har tidigare varit ansluten till torkskåp.

Dessa tre kanaler löper parallelt ut genom en huv. Det går alltså ej ihop.

Köksfläkt går ut genom egen huv.

Ska jag ordna med paxfläkt i tvättstuga och på toaletten där jag kör med kontinuerlig drift? Eller finns det någon takfläkt som kan dra från de 3 separata kanalerna?

Tacksam för hjälp.
 
2 267np skrev:
Hej!

Färsk inom området men att luften behöver bytas ut har jag koll på. :) Vill gärna ha råd hur jag enklast och bäst ordnar bättre luft i vår enplansvilla.

Tilluftsventiler finns idag i våra sovrum och i vardagsrum.

1. Paxfläkt finns i badrum.
2. Nyrenoverade toalett har endast framdragen kanal.
3. Tvättstuga har endast framdragen kanal. Har tidigare varit ansluten till torkskåp.

Dessa tre kanaler löper parallelt ut genom en huv. Det går alltså ej ihop.

Köksfläkt går ut genom egen huv.

Ska jag ordna med paxfläkt i tvättstuga och på toaletten där jag kör med kontinuerlig drift? Eller finns det någon takfläkt som kan dra från de 3 separata kanalerna?

Tacksam för hjälp.
hej två pax är ju säkert tillräckligt enklast och billigast kör på det
 
2 267np skrev:
Vill gärna ha råd hur jag enklast och bäst ordnar bättre luft i vår enplansvilla.
Det ultimata är väl att ersätta tilluftventilerna (genom ytterväggarna?) och paxfläktarna med ett riktigt FTX-aggregat och tillhörande ventiler och ledningar, så ni återvinner värmeenergin i ventilationsluften till ca 90%.
 
Tack för svaren. :) FTX är tyvärr uteslutet med tanke på kostnaden. Svårt när det finns så mycket annat som också behöver fixas.
 
I vårt gamla hus har det byggt att tvättstuga och badrum satt bakom varann, och rakt ovanför badrum, och alla 3 delade samma kanal..

Kör Pax, antingen med fuktstyrningen/timer, eller endast timer, bäst att dra fram en fast fas, samt en ”tändtråd” från belysning..
 
  • Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.