Jag har fått en konstruktionsritning på mitt pulpet/parallelltak och det är en detalj som jag inte riktigt förstår. Som ni kan se på den bifogade ritningen går det en "bärlina" (vet ej om det heter så) på mitten av taket, tvärs över hela huset i öst-västlig riktning.

När jag frågade konstruktören om detta så sa han att det är till för att ta upp vindkrafter och liknande. Eftersom huset är 16,3 m brett undrade jag hur man skulle ordna detta varvid han sa att man kan skarva träbalkarna/plankorna som normalt är drygt 5 m långa styck.

Låter ju enkelt, men kan en 16,3 m lång skarvad träkonstruktion "hänga fritt" mellan ytterväggarna eller måste den stagas upp på något sätt, typ läggas upp på bärande innerväggar eller pelare?

Är det detta som indikeras med de små "ringarna" och "snedstrecken" utmed linjen kanske? ;)

Tacksam för förklaringar! :)
 
  • takplan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Din konstruktör har antingen missförstått din fråga eller skojar med dig. (Var det den 1:ste eller sista april du frågade?)

Det är ingen "bärlina". Limträbalkarna är räknade som fribärande på husets bredd och fritt upplagda på två stöd (ytterväggarna på långsidorna).

Det långa strecket i mitten med snedstreck och ringar är en s.k. måttlinje som talar om var limträbalkarna av olika dimension/längd ska läggas. Tvärstrecken är 'utbredningsområdet'. Ringarna är vilken typ av takstol/limträbalk som avses inom området.

Om den här "bärlinan" skulle vara till för att ta upp vindkrafter (dragkraft) från gavel till gavel skulle du lika bra kunna använda ett bandjärn.
 
imported_Byggaren skrev:
Din konstruktör har antingen missförstått din fråga eller skojar med dig. (Var det den 1:ste eller sista april du frågade?)
Hehe, det var faktiskt den sista april och jag skulle tro att vi båda missförstod varandra rejält. Att jag över huvud taget kom in på att det skulle behövas något mer än ytterväggarna för att lägga upp limträbalkarna var att en annan person (ej konstruktör) påstod det. Skönt att höra att det inte krävs något sådant utan att ytterväggarna räcker.
Det långa strecket i mitten med snedstreck och ringar är en s.k. måttlinje som talar om var limträbalkarna av olika dimension/längd ska läggas.
Ah, det var något sådant jag hoppades på när jag först såg ritningen, men då hade jag ju redan börjat tvivla på att ytterväggarna skulle räcka som upplag.
Om den här "bärlinan" skulle vara till för att ta upp vindkrafter (dragkraft) från gavel till gavel skulle du lika bra kunna använda ett bandjärn.
Ok. Skulle man fästa det mellan balkarna, eller mellan balk och gavelyttervägg eller vad? Tak är inte min starka sida som du märker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.