Så fick vi bort gummans lgh till slut. Tyvärr ingen vinst på den utan jämt upp i stort sett.

Nu står vi inför följande:  
-FSB Fastighetsbyrå har värderat fastigheten till 2-2,1mkr i värde.(T-värde 1,145)
-Vi sparar ihop 100 000:- för kontantinsats.
-Köpeskilling 2mkr.
-Andra lån: Ett billån på 155t -betalar 2500/m ( 1667:- amortering)
-Inga andra skulder eller avbetalningar finns.
-total inkomst brutto: ca 43 000/mån ( 25t + 18t)
-Vill låna 2mkr.
-Uppvärmning med ved, som jag har gratis tillgång till.
-Egen brunn
-Eget avlopp
-Tomt strax under 5000kvm.
- Jag och sambo(32 & 28 år) , inga barn.

Hur ser detta ut för er som kan hur banken tänker? Ligger vi bra eller dåligt till för samtal med dem? Är nervös nämligen att de ska "skratta ut" oss  :-[



Skall så prata med banken om lån för husköp och undrar nu vad jag ska tänka på och vad jag skall göra för att försöka få dem "över på min sida" :) Kommer att prata med FSB först då det är deras byrå som värderat och se vad de säger. Skall lägga upp en kalkyl så klart gällande ekonomin men vad mer att tänka på?

 
Med den ekonomin är det precis hur lugnt som helst. Ni köper nästan ett för billigt hur för er ekonomi ;)

Med nettoinkomster på 25+18 (dvs runt 40000 och 26000 före skatt), inga barn och dessutom gratis uppvärmning, så kommer ni klara av en ränta på 25%.

Ni skulle troligen kunna köpa ett hus för 6-7 miljoner och banken skulle gå med på det, förutsatt att ni inte missat att ta med någon detalj om ekonomin.

EDIT: Ok, med den ändring ni gjorde från nettolön till bruttolön kommer förstås situationen i ett annat läge. Det ser dock fortfarande helt ok ut för det lån ni tänker er.
 
*skäms*..hade varit glad om det varit nettolöner... Skrev självfallet fel så det skall vara runt 43-44 000:- brutto...vi får ut 30-31 000:- rent efter skatt. My bad!


Ändrat i inlägget ovan med så det står rätt :)
 
Jag tycker det ser bra ut, ni tjänar något mer än oss och har ett lånebehov som är likartat som vårt. (Vi har dock ett nybygge som är värderat till drygt 3miljoner).
Klarar ni er ifrån topplånet skall det inte vara några bekymmer.


 
ett topplån lär vi åka på men jag ser det inte som ett problem då jag kommer att få in en hel del pengar / mån förutom min lön om vi köper fastigheten.
Skall boka in tid med banken o se men funderar lite på hur vi skall lägga upp det på bästa sätt. Vi kan så klart dra upp en budget med våra förutsättningar i dagsläget och se vad de kräver av oss för att få låna. I dagsläget har vi inte insatsen men vi vet att vi kan lägga undan mellan 8-10t / mån framöver och då går det fort att spara ihop det vi behöver. Ingen av oss är krog/restaurangmänniskor utan vi håller oss mest hemma och tar det lugnt :) Inga dyra vanor överhuvudtaget faktiskt*ler*

Så hur tycker ni att vi skall lägga upp papparsarbetet inför samtalet? Något speciellt att tänka på ? Tips på hur det kan se ut gällande uppställning av budgetpapper med mera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.