Splendid Splendid skrev:
Har byggt en egen tv bänk med inbyggt akvarium där jag har monterat 2 ventilationskanaler för att dra ut fukten, köpte en sådan rörfläkt från biltema [länk]

Problemet är att den lever om alldeles för mycket och luftflödet är långt över vad som behövs. Så går det att använda sig av nån typ av fläktstyrning, en tyristor? Motstånd?
Köp datorfläktar, det finns de som är tysta som bara den. En som drar in, en som skickar ut
 
T Tompafix skrev:
Köp datorfläktar, det finns de som är tysta som bara den. En som drar in, en som skickar ut
Jodå det är jag väl medveten om, det har jag monterat i skåpet för hembioreciever och spelkonsoler så de inte brinner upp lägger upp en bild på hur det ser ut så slipper ni gissa. Det är alltså ett ventrör på 45cm på vardera sida bänken, in/ut med enbart 1st rörfläkt som sitter på sugsidan.
20201213_174212.md.jpg

2021.md.jpg
 
Redigerat:
Splendid Splendid skrev:
Jodå det är jag väl medveten om, det har jag monterat i skåpet för hembioreciever och spelkonsoler så de inte brinner upp lägger upp en bild på hur det ser ut så slipper ni gissa. Det är alltså ett ventrör på 45cm på vardera sida bänken, in/ut med enbart 1st rörfläkt som sitter på sugsidan.
[bild]

[bild]
Snyggt bygge! Denna typ av rörfläkt brukar normalt inte gå att varvtalstyra. Men Biltema kanske gör det. Men en sådan styrning brukar kosta några hundralappar. Detta kanske skulle vara något istället https://ventilation.se/badrumsflakt-silent-fuktstyrd-timer.htm markant tystare än den du köpt.
 
T Tompafix skrev:
Snyggt bygge! Denna typ av rörfläkt brukar normalt inte gå att varvtalstyra. Men Biltema kanske gör det. Men en sådan styrning brukar kosta några hundralappar. Detta kanske skulle vara något istället [länk] markant tystare än den du köpt.
Tackar! På deras hemsida står det "typ av drivenhet - multi hastighet". Men vad dom menar med det vet jag inte riktigt .

Ja det där måste ju funka ypperligt annars, 26db är ju ingenting. Kommer måsta modifiera den en aning för att få den att passa dock. Bänken är millimeterbyggd
 
Splendid Splendid skrev:
Tackar! På deras hemsida står det "typ av drivenhet - multi hastighet". Men vad dom menar med det vet jag inte riktigt .

Ja det där måste ju funka ypperligt annars, 26db är ju ingenting. Kommer måsta modifiera den en aning för att få den att passa dock. Bänken är millimeterbyggd
Ja och dessutom kanske den inte kommer gå hela tiden. Sen finns det så klart ännu tystare, men de kostar ju betydligt mer.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Du kan styra den med en vanlig motordimmer

[länk]
Perfekt! Tack så mycket
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Du kan styra den med en vanlig motordimmer

[länk]
Det funkade tyvärr inte, brummar sålänge man inte kör full fart. Hittat en mycket tystare rörfläkt på 27db nu dock så det löser sig nog ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.