Hej
Jag har bergvärme med en Nibe F1255 vilket egentligen är överdimensionerad enligt Nibe för mitt hus men VVS-gubben ville väl tjäna pengar.

Har aldrig varit så inne på att lära mig, men känner att jag behöver lära mig systemet lite.

Problemet är att han som installerade golvvärmesystemet och pannan för en sådan där stressad person som inte lade ner så mycket energi på att optimera systemet.

För det första.

Huset är byggt 1928
Kan något då utifrån bilden och år säga om jag har en eller tvårörssystem?
 
  • Radiator med anslutningsrör och termostatventil, möjligt en- eller tvårörssystem, i ett äldre hus från 1928.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja kan med säkerhet säga att det är tvårörsystem
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
V Vector skrev:
Ja kan med säkerhet säga att det är tvårörsystem

Tack.

vidare fråga då vissa radiatorer är helt kalla.
Luftat samtliga radiator.

Speciellt ett element är iskallt. Även röret fram till det.

Kan golvvärme inställningen på dens cirkulationspump vara fel inställd och påverka?

Är den här jag har jag har https://www.metrotherm.se/pdf/mos_alpha.pdf
 
  • Cirkulationspump för uppvärmning med gröna indikatorlampor tända i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på cirkulationspump för golvvärme märkt 'Thermotech EC8' med oskärpa på omgivande komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla så ventilen fungerar på de kalla radiatorerna. Skruva av termostathuset och prova att trycka in och låta stiftet i mitten fjädra tillbaka. Om det stannar intryckt är det fel. Kan eventuellt lossna om man knackar på ventilen. Annars får man byta packbox eller insatsen.
 
J Josth skrev:
Kolla så ventilen fungerar på de kalla radiatorerna. Skruva av termostathuset och prova att trycka in och låta stiftet i mitten fjädra tillbaka. Om det stannar intryckt är det fel. Kan eventuellt lossna om man knackar på ventilen. Annars får man byta packbox eller insatsen.

Testat både att knacka på rören, motionerat ventilen, sprayat med smörj. Inga ventiler verkar kärva tyvärr.
 
Music Man Music Man skrev:
Testat både att knacka på rören, motionerat ventilen, sprayat med smörj. Inga ventiler verkar kärva tyvärr.
men tog du bort termostaten helt på den radiatorn som är helt kall?När du sätter tillbaka termosteten så ska den vara helt utskruvad och kolla med ficklampa så stiftet inte blir intryckt vid montering.Lufta radiatorn när termosten är bortplockad,
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.