Jag har en egen borrad brunn från 1992. Har inte behövt bry mig så mycket om detta då det har fungerat perfekt sedan vi köpte huset 2006. I morse så inser jag att jag inte har något tryck i kranarna och pumpen verkar stå på utan att lyckas bygga upp något tryck.
Var ska jag börja? Vad innebär ex "R" knappen på strömbrytaren? Del av blå membranhydrofortank med etikett från AMTROL Inc. för Well-X-Trol-produkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En väggmonterad Telemecanique strömbrytare med en svart omkopplare, en orange och en blå knapp märkt med "R".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svart pumpkontrollenhet med teknisk etikett fäst vid blå behållare ovanför rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckmätare på rörledning framför blå expantionskärl inom VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ingenting går ju för evigt så förr eller senare krävs det ju åtgärder. Kan ju vara slut på vatten, trasig pump, tätt inlopp eller vad som.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
R är väl antagligen "Reset(återställning)" om motorskyddet till pumpen löst ut, kanske?

Varför står vredet på 0 förresten? Vad är den till? Vredet kanske hoppar till noll om skyddet löst ut. Erkänner villigt att jag har mycket liten erfarenhet av motorskydd.

Om problemet uppstått plötsligt och pumpen låter relativt normalt men du inte får något vatten att tala om, så tyder det väl mest på slut på vatten. Det kan ju vara det som löst motorskyddet (om det nu är det som hänt).
 
Jag har vridit av strömbrytaren till pumpen då när jag tog bilden.
MultiMan MultiMan skrev:
R är väl antagligen "Reset(återställning)" om motorskyddet till pumpen löst ut, kanske?

Varför står vredet på 0 förresten? Vad är den till? Vredet kanske hoppar till noll om skyddet löst ut. Erkänner villigt att jag har mycket liten erfarenhet av motorskydd.

Om problemet uppstått plötsligt och pumpen låter relativt normalt men du inte får något vatten att tala om, så tyder det väl mest på slut på vatten. Det kan ju vara det som löst motorskyddet (om det nu är det som hänt).
 
S Stefan1972 skrev:
ingenting går ju för evigt så förr eller senare krävs det ju åtgärder. Kan ju vara slut på vatten, trasig pump, tätt inlopp eller vad som.
Det konstiga är att jag lyckas få upp trycket lite bättre i kranarna då och då men det avtar väldigt fort.
 
MultiMan
Då låter det väl mest som torrt i brunnen/borran, som sagt särskilt om det uppstått plötsligt. Testa ha allt avstängt 24 timmar och prova sedan starta. Är det full fart då är det dåligt med vatten.

Vad säger SMHI om grundvattennivåerna i ditt område?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Då låter det väl mest som torrt i brunnen/borran, som sagt särskilt om det uppstått plötsligt. Testa ha allt avstängt 24 timmar och prova sedan starta. Är det full fart då är det dåligt med vatten.

Vad säger SMHI om grundvattennivåerna i ditt område?
Korrekt. Brunnsborrningsföretag har varit på plats...tomt i brunnen. Ska förlänga hålet i slutet av denna vecka från 60 till 100 meter.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har dom inte funderat på att "spränga" brunnen för att se om det rensar tilloppskanalerma så det blir tillrinning till brunnen igen. Bör ju bli billigare än att borra....
 
Nu är nya borrhålet spräckt med vattentryck och nu har vi fått mjölkigt vatten. Vi ska låta vatten rinna från brunnen i ca ett dygn innan vi ska mäta mängden på en minut. Hoppas att det mjölkiga försvinner Vad tror ni är det möjligt?
 
S
Ja det är möjligt, det försvann för oss i alla fall efter samma åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.