Hej.
Såg att "droppbrädan" längst ner var murken och ville försöka byta själv. Som ni ser så är fasadbrädorna också dåliga nertill, dock inte hela vägen. Mest bara på den sidan enligt bild. Nu måste jag anlita någon firma. Jag vet ingenting om hur man brukar lösa sådana problem så jag skulle vilja få tips om vad som är rimligt av en snickare att föreslå så man har någonting att förhålla sig till.
PS: Vad heter de här smala brädorna mellan de breda brädorna på en sån fasad som min? :)
Tack på förhand.
 
  • Rödmålad träfasad med skadade fasad- och droppbrädor, murkenhet synlig längst ner på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murken droppbräda och skadade fasadbrädor nertill på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är träbiten längst ner som orsakar detta , vattnet sugs in under panelen och fukten stannar kvar
Men kanske att kapa läkten eller hela panelen till strax över skadan
Och få en plåt ( finns röd och svart ) lite formknäckt av en plåtis som går ner förbi mot grunden och tätas
upptill mot trät , den ska ligga an mot muren annars kommer mössen in
Bara ett förslag från mig , det går säkert på andra sätt med
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
T
Jag skulle monterat en offerbräda så har du löst problemet
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det är träbiten längst ner som orsakar detta , vattnet sugs in under panelen och fukten stannar kvar
Men kanske att kapa läkten eller hela panelen till strax över skadan
Och få en plåt ( finns röd och svart ) lite formknäckt av en plåtis som går ner förbi mot grunden och tätas
upptill mot trät , den ska ligga an mot muren annars kommer mössen in
Bara ett förslag från mig , det går säkert på andra sätt med
Ok. tack. Alla förslag är av intresse.
 
T totalpeter skrev:
Jag skulle monterat en offerbräda så har du löst problemet
Ok. Har kollat vad det är. Det är ju oxå toppen! Vad jag älskar när folk vet saker och kan dela med sig!
 
M
Om man utgår från att panelen är bra 2-3cm ovanför den dåliga änden, så hade nog jag valt att kapa alla brädor på den höjden och sätta en högre vattbräda, typ en liggande 45x95 ( så den blir 95mm hög). Panelen snedsågas och dropplisten likaså.

Det tråkiga där är att du kanske måste fortsätta runt huset för att det skall se snyggt ut.

De smala brädorna som täcker springorna mellan panelen kallas lockläkt eller locklist.

Edit: bytte term, vattbräda heter det och inte dropplist som jag skrev först.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
M
Efter att ha tittat en gång till så kanske det till och med räcker med en 45x70, kanske blir snyggare.
 
T
M Marcussjogren skrev:
Om man utgår från att panelen är bra 2-3cm ovanför den dåliga änden, så hade nog jag valt att kapa alla brädor på den höjden och sätta en högre vattbräda, typ en liggande 45x95 ( så den blir 95mm hög). Panelen snedsågas och dropplisten likaså.

Det tråkiga där är att du kanske måste fortsätta runt huset för att det skall se snyggt ut.

De smala brädorna som täcker springorna mellan panelen kallas lockläkt eller locklist.

Edit: bytte term, vattbräda heter det och inte dropplist som jag skrev först.
bara föra att vara noga så heter de inte vattbräda heller.
vattbräda sitter ovan på vindskivan

offerbräda är det du tänker på
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Om man utgår från att panelen är bra 2-3cm ovanför den dåliga änden, så hade nog jag valt att kapa alla brädor på den höjden och sätta en högre vattbräda, typ en liggande 45x95 ( så den blir 95mm hög). Panelen snedsågas och dropplisten likaså.

Det tråkiga där är att du kanske måste fortsätta runt huset för att det skall se snyggt ut.

De smala brädorna som täcker springorna mellan panelen kallas lockläkt eller locklist.

Edit: bytte term, vattbräda heter det och inte dropplist som jag skrev först.
Tack. Ja, det måste bli hela panelen på den sidan och inte bara den biten. Det är ju lika bra. Resten är väl inte i toppskick de heller.
 
M
T totalpeter skrev:
bara föra att vara noga så heter de inte vattbräda heller.
vattbräda sitter ovan på vindskivan

offerbräda är det du tänker på
Spännande - jag har alltid tolkat det som att en vattbräda är en bräda som ser till att vattnet rinner till lämpligt ställe och eventuellt skyddar något annat. Dvs - brädan som skyddar vindskivan, brädan över och under fönster eller t ex längst ner på panelen.

En offerbräda har då i min tolkning på samma sätt kunnat vara lite allt möjligt den med, men med huvudsaklig uppgift för att skydda något annat mot väder och vind.

Skillnaden i min tolkning är alltså att vattbrädan är för avrinning och den andra för att skydda.

Men du har nog helt rätt - det är nog jag som lärt mig fel.
 
M
sralismazgalis sralismazgalis skrev:
Tack. Ja, det måste bli hela panelen på den sidan och inte bara den biten. Det är ju lika bra. Resten är väl inte i toppskick de heller.
Ja hela sidan blir det ju - men det behöver ju bli snyggt i mötet med väggen som är runt hörnet också :)
 
M Marcussjogren skrev:
Ja hela sidan blir det ju - men det behöver ju bli snyggt i mötet med väggen som är runt hörnet också :)
Ja, just här så behövs inte det riktigt just nu. På ena sidan ligger altanen och på anda är det just nu vedförvaring.
 
Sådär blir alla träfasader förr eller senare. Din ser ut att vara i gott skick bortsett från några enstaka cm längst ner. Det är ett bra utgångsläge för att snabbt och enkelt göra som föreslagits. Snedkapa hela panelen ovanför den sämsta brädan och sätt en tjockare vattbräda/offerbräda. Måla sedan med samma färg som fasaden (Klassisk faluröd slamfärg ser det ut som?) Det är en matt färg som mkt effektivt trollar bort olikheter i fasaden.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Sådär blir alla träfasader förr eller senare. Din ser ut att vara i gott skick bortsett från några enstaka cm längst ner. Det är ett bra utgångsläge för att snabbt och enkelt göra som föreslagits. Snedkapa hela panelen ovanför den sämsta brädan och sätt en tjockare vattbräda/offerbräda. Måla sedan med samma färg som fasaden (Klassisk faluröd slamfärg ser det ut som?) Det är en matt färg som mkt effektivt trollar bort olikheter i fasaden.
Jajamen det är Faluröd. Har målat om hela huset själv (ja, lite stolt faktiskt :)) Ja, som rätt ny husägare så blev jag faktiskt ganska bekymrad när jag insåg detta men nu har kollat och läst och googlat så, precis som du säger är ju detta inget nytt i "husvärlden". Jag kan bara inte förstå hur man kan snedkapa men det går ju uppenbarligen och de som skall göra det vet förhoppningsvis hur man gör.
 
Här är ett exempel på hur man kan göra. Offerbrädan tar upp fukt från mark och växter och skyddar därför panelen. Panelen är snedsågad i ändarna, offerbrädan på längden. Alternativ till att snedsåga offerbrädan är att montera den vinklad så att vattnet ändå rinner av.
Närbild av snedsågad panel och vitmålad offerbräda vid husgrund med gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.